Elfel, ingen gnista! Behöver tips på felsökning.

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Bra att veta:
Gäller en Honda NSR 250 som har kick. Nybytt svänghjul.

Felets uppkomst:
Tog en provtur efter att ha bytt till ett nytt svänghjul ( tidigare fel: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=84741). Efter någon minuts körande så under ett gaspådrag dör den. Startar inte pga ingen gnista.

Egna åtgärder:
Kollat att ledningen sluts varje gång en "utbukning" på svänghjulet passerar en magnet med hjälp av multimeter. Kollat jordning, kollat spänning på batteriet (12,8 v), kollat säkringar. Letat efter kabelbrott längs kabelstammen med hjälp av multimeter, ögat och att byta kabelstam helt (mot ett anpassat för RR). Har ej testat att byta stift.

Egna tankar och slutsatser:
I början av mitt felsökande riktade jag in mig på svänhjulet och elektroniken däromkring eftersom hojen funkat innan jag rört nånting där. Jag kollade sladdar och kontakter. När jag sedan kollade stiften igen blev det gnista! Jag skruvade i stiften och satte på kåpan över svänghjulet men när jag skulle provstarta var den dör igen. Sedan dess har den förblivit livlös.
Om det inte är något fel på kabelstammen eller svänhjulet med omnejd ( :rolleyes: ) så tror jag felet ligger i CDI-box, tändspolar eller annan elektronik. Kan dock inte låta bli att tänka på att det faktiskt kom gnista efter att jag kikat på svänghjulet, men vad skulle kunna vara glappt?
Ska imorgon kolla om dödarknappen hängt upp sig, men har för mig att motorn till avgasporten nån gång rört sig vid av och påslag av dödarknappen vilket borde tyda på att knappen fungerar som den ska. Ska även kika närmare på om den andra kabelstammen verkligen sitter helt rätt.

Vad jag behöver hjälp med:
Vad tror ni det kan vara för fel? Hur kan jag mäta om tändspoolar är trasiga? Var kan jag mäta när jag kickar för att se att strömmen kommer dit den ska? Vad ska jag få för utslag på multimetern (rimliga värden)?

Om någon inte har något bättre för sig på söndag den 24 skulle personlig assistens uppskattas mycket!

Bombardera tråden med tips så ska jag imorgon kolla allt jag kan och skriva reslultat och slutsatser i tråden allt eftersom.
 
UrbanTiger skrev:
Om det spruckna svänghjulet är orsaken så kan det ju vara så att pick-uppen har fått sich en kyss så den inte känner av ordentligt. Spräckt eller magnetiserad.
Orsaken till att ditt förra svänghjul spruckit kan man ju fundra på och det kan bero på utmattning till följd av vibrationer.
(Det jag inte tagit med i citatet är redan "kollat")

Ena magneten har fått en smäll, det kan man se på den. Dock så verkar den fungera som den ska ändå (iaf när jag mätte med multimetern). Det är dessutom bara ena som är "skadad" och det kommer ingen gnista på båda stiften.
 
Har kikat noggrannare på pulsgivarna (eller vad det kallas) och det verkar som om de är dessa som glappar. Jag antar att en multimeter är ett alldeles för oprecicerat verktyg för att mäta sådana små och snabba strömmar.

Dock vill jag först utesluta andra ev. fel som tex trasiga tändspolar. Hur kollar jag om en tändspole fungerar? Jag har testat att koppla på jord och ström till spolen och jorda tändstiftet men ingen gnista uppstog. Det passerar ström genom tändspolen vilket är kontrollerat med multimeter (noll resistans) och när man kopplar på ström till spolen bildas det gnista mellan sladden och plus på batteriet (håller ej emot länge utan duttar väldigt snabbt).
 
Bodoe skrev:
Har kikat noggrannare på pulsgivarna (eller vad det kallas) och det verkar som om de är dessa som glappar. Jag antar att en multimeter är ett alldeles för oprecicerat verktyg för att mäta sådana små och snabba strömmar.

Dock vill jag först utesluta andra ev. fel som tex trasiga tändspolar. Hur kollar jag om en tändspole fungerar? Jag har testat att koppla på jord och ström till spolen och jorda tändstiftet men ingen gnista uppstog. Det passerar ström genom tändspolen vilket är kontrollerat med multimeter (noll resistans) och när man kopplar på ström till spolen bildas det gnista mellan sladden och plus på batteriet (håller ej emot länge utan duttar väldigt snabbt).
"Pulsgivarna" är oftast inget annat än en spole som får ett riktat magnetfält emot sig t ex från en pigg på svänghjulet. Magnetismen inducerar en liten spänningspuls som sedan behandlas i tändstyrenheten.
Du borde kunna mäta resistansen i givarna, ett par hundra ohm kanske..?
Tändspolar går också att mäta upp. De består i princip av en mångvarvig högohmig spole (sekundär- tändstiftssidan) och en lågohmig (primärsidan, 12V alltså..).
Sekundären borde ha ca 1-3Kohm och primären några ohms resistans.
Längsedan jag provade men det borde gå att lägga 12V på pri-sidan och ha ett stift kopplat över sek-sidan och få en gnista när man bryter 12V-en... Beror lite på vilken typ av tändysten man har. Ett riktigt capacitive discharge ignition system (CDI..) har oftast lite mera volt än 12 att mata in i tändspolen.. :rolleyes:
Runt 400V är vanligt på bilar så matar man med 12V fär man motsv lägre utspänning... 12/400 = 3% av avsedd utspg..(40kV -> 1.2kV..)
Nu är jag definitivt ute och cyklar med allmänna teoretiska resonemang, men kanske värt att pröva? Det finns ju många lösningar på samma problem på hojar...
 
Kahobe skrev:
"Pulsgivarna" är oftast inget annat än en spole som får ett riktat magnetfält emot sig t ex från en pigg på svänghjulet. Magnetismen inducerar en liten spänningspuls som sedan behandlas i tändstyrenheten.
Detta försöker jag kolla med multimetern inställd på att pipa då strömen kan gå runt. Och när jag vrider på svänghjulet piper multimetern till varje gång en "pigg" passerar pulsgivaren. Frågan är om den laddning, som du säger, är tillräckligt stark.

Kahobe skrev:
"
Du borde kunna mäta resistansen i givarna, ett par hundra ohm kanske..?
Tändspolar går också att mäta upp. De består i princip av en mångvarvig högohmig spole (sekundär- tändstiftssidan) och en lågohmig (primärsidan, 12V alltså..).
Sekundären borde ha ca 1-3Kohm och primären några ohms resistans.
Längsedan jag provade men det borde gå att lägga 12V på pri-sidan och ha ett stift kopplat över sek-sidan och få en gnista när man bryter 12V-en... Beror lite på vilken typ av tändysten man har. Ett riktigt capacitive discharge ignition system (CDI..) har oftast lite mera volt än 12 att mata in i tändspolen.. :rolleyes:
Runt 400V är vanligt på bilar så matar man med 12V fär man motsv lägre utspänning... 12/400 = 3% av avsedd utspg..(40kV -> 1.2kV..)
Nu är jag definitivt ute och cyklar med allmänna teoretiska resonemang, men kanske värt att pröva? Det finns ju många lösningar på samma problem på hojar....
Primärsidan på spolarna har båda 0,4 Ohm (multimetern inställd på max 200 Ohm), på andra sidan får jag 7kOhm på båda.

Jag provade ju att få gnista på stiftet med den metod du säger, men om CDI:n skickar ut några hundra volt istället för de 12 jag la på spolen så kan ju der förklara varför jag inte får någon gnista. MEN låter det inte lite otroligt med så många volt TILL spolen? Kollar man på sladdarna ser de ganska underdimensionerade ut för att gå mer än 12 volt i (liten isolering på dem)?
 
Den som verkligen man kan fundera över är vad det är för fel som kommer helt plötsligt? Alltså, först gick det att köra med hojen, sedan dog den plötsligt. Man kan se attmagneterna på pulsgivarna har utsatts för mekanisk skada, dvs fått sig en smäll av piggarna på det gamla svänghjulet då det var trasigt. Multimetern ger utslag på pulsgivarna när jag vrider på svänghjulet, men är spänningen stark nog?
 
Bodoe skrev:
Detta försöker jag kolla med multimetern inställd på att pipa då strömen kan gå runt. Och när jag vrider på svänghjulet piper multimetern till varje gång en "pigg" passerar pulsgivaren. Frågan är om den laddning, som du säger, är tillräckligt stark.
Primärsidan på spolarna har båda 0,4 Ohm (multimetern inställd på max 200 Ohm), på andra sidan får jag 7kOhm på båda.
Jag provade ju att få gnista på stiftet med den metod du säger, men om CDI:n skickar ut några hundra volt istället för de 12 jag la på spolen så kan ju der förklara varför jag inte får någon gnista. MEN låter det inte lite otroligt med så många volt TILL spolen? Kollar man på sladdarna ser de ganska underdimensionerade ut för att gå mer än 12 volt i (liten isolering på dem)?
Kan bara säga att allt du beskriver verkar vara fullt rimligt och är trol OK...
Lite mera tankearbete resulterade i att pulsgivarna kan vara spolar eller ev Hall-element men de tycks ju vara OK.
Just nu brist på (goda) idéer.. annat än att något i CDI-boxen krånglar.. elektronik dör ofta plötsligt och tyst..
 
Jag har kollat spänningen över sladdarna till spolarna (och direkt från tändboxen) och de ligger konstant på 0,34 volt från att man slår på tändningen, oavsett om jag kickar eller inte. Så ska det väl inte vara? :va

Antingen är den signal CDI:n får från pulsgivarna för svaga (enl. mig ej troligt) eller så får CDI:n signal men gör inget med den, dvs så är tändboxen trasig! :huvet
 
Bodoe skrev:
Jag har kollat spänningen över sladdarna till spolarna (och direkt från tändboxen) och de ligger konstant på 0,34 volt från att man slår på tändningen, oavsett om jag kickar eller inte. Så ska det väl inte vara? :va
Antingen är den signal CDI:n får från pulsgivarna för svaga (enl. mig ej troligt) eller så får CDI:n signal men gör inget med den, dvs så är tändboxen trasig! :huvet
Bara lite lösa tankar..
Tror inte att signalen till tändspolarna är så lättmätt. Oscilloskop är nog nödvändigt.
Principen för ett tändsystem (elektroniskt eller annat) är ju att du leder ström genom tändspolen och därigenom bygger upp ett magnetfält (=energi) som sedan när du bryter strömmen (dvs "brytarkontakterna öppnar") måste ta vägen någonstans, i detta fall genom tändstiftet som gnista.
Bryttiden är nog för kort för att du skall kunna mäta den. (med enkla medel)
 
0.1 - 0.3 ohm i primären resp 7 Kohm i sekundären (inkl hatten) är rimliga värden.

Spänningspulser är omöjliga att mäta m universalinstrument. Oscilloskop ett måste.
Men ingen bruka veta hur pulserna ska se ut iaf.... Mekar kan inte el, normalt.

Om du provar m instrumentet i ac-läge kanske det visar nåt på spolen primäranslutningar
när du kickar.

GISSAR man kan lura cdi:n att tända genom att ersätta lägesgivarspolen m t.ex.
ett 1.5 v batteri som man kopplar in ut sas. Förutsättningen är att tändningen
går på batteri. TROR att cdi:n klarar nån V på triggingången utan att paja.
Skulle våga försöka det på egna grejor......
/u
 
Kahobe skrev:
..Principen för ett tändsystem (elektroniskt eller annat) är ju att du leder ström genom tändspolen och därigenom bygger upp ett magnetfält (=energi) som sedan när du bryter strömmen (dvs "brytarkontakterna öppnar") måste ta vägen någonstans, i detta fall genom tändstiftet som gnista.)
Vi skrev visst 'samtidigt'...
'Gamla' system funkar enl din variant.
Ett cdi-system trycker iväg en kort puls på några 100 V genom primären vid tändning.
Ett motstånd på .1 - .3 ohm är alldeles för lågt för att matas m 12 V en stor del av tiden.
Skulle ju elda upp 500 - 1500 W, ungefär.
/u
 
ulf_lundin skrev:
Vi skrev visst 'samtidigt'...
'Gamla' system funkar enl din variant.
Ett cdi-system trycker iväg en kort puls på några 100 V genom primären vid tändning.
Ett motstånd på .1 - .3 ohm är alldeles för lågt för att matas m 12 V en stor del av tiden.
Skulle ju elda upp 500 - 1500 W, ungefär.
/u
"principen" är i stort rätt iaf.
Men, utpulsen från CDI-n kan väl inte vara alltför kort? Det måste ju hinnas byggas upp ett fullt magnetfält om inte så tappas ju en hel del tändenergi? Strunt i det just nu..den är iaf inte mätbar med enkla medel.
Sitter just nu med ett koppl schema för en Honda-fyra med CDI-box framför mig och försöker att analysera.. Verkar inte helt lättmätt. :confused:
Har f ö aldrig mätt på någon av mina hojar just dessa egenskaper, därav spånandet. :va
Har iaf jämfört Bodoes mätvärden med "mina" i manualen och de tycks vara rimliga/OK.
För mig tycks CDI:n just nu vara synnerligen suspekt.
:felämne Är inte i Fjollträsk nu, annars hade det varit kul (och bildande) att försöka leta lite på plats.
Info om hur CDI-er ser ut internt är minst sagt svåråtkomlig.
(Men har infon till mina Benelli iaf..)
 
Tar ett tag att smälta det ni skriver då jag inte är så insatt i hur elektroniken fungerar i allmänhet. Det ni försöker säga är att mina mätvärden på primärsidan av spolen då jag kickar inte kan användas då det enkla verktyg jag använder inte hinner märka nån skillnad? Alltså betyder detta att det inte måste vara fel på CDI:n utan det kan vara nåt annat? (eller inte?)
Då har man igen ingen aning om vad som är fel. Nu riktas tankarna åter mot pulsgivarna då. Kan man med enkla medel och verktyg mäta om det är fel på pulsgivarna?

Tror knappast detta är till nån hjälp för er (bara för mig för att kunna se var sladdarna går in i CDI:n från tex spolarna) men kanske kul, eller nåt? :rolleyes:

http://nsr-world.com/workshop/wiring/mc21/mc21-wiring-stock.gif
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top