Bodoe
Motorhaverist? Javisst!
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Ort
- Sthlm
- Hoj
- Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Bra att veta:
Gäller en Honda NSR 250 som har kick. Nybytt svänghjul.
Felets uppkomst:
Tog en provtur efter att ha bytt till ett nytt svänghjul ( tidigare fel: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=84741). Efter någon minuts körande så under ett gaspådrag dör den. Startar inte pga ingen gnista.
Egna åtgärder:
Kollat att ledningen sluts varje gång en "utbukning" på svänghjulet passerar en magnet med hjälp av multimeter. Kollat jordning, kollat spänning på batteriet (12,8 v), kollat säkringar. Letat efter kabelbrott längs kabelstammen med hjälp av multimeter, ögat och att byta kabelstam helt (mot ett anpassat för RR). Har ej testat att byta stift.
Egna tankar och slutsatser:
I början av mitt felsökande riktade jag in mig på svänhjulet och elektroniken däromkring eftersom hojen funkat innan jag rört nånting där. Jag kollade sladdar och kontakter. När jag sedan kollade stiften igen blev det gnista! Jag skruvade i stiften och satte på kåpan över svänghjulet men när jag skulle provstarta var den dör igen. Sedan dess har den förblivit livlös.
Om det inte är något fel på kabelstammen eller svänhjulet med omnejd (
) så tror jag felet ligger i CDI-box, tändspolar eller annan elektronik. Kan dock inte låta bli att tänka på att det faktiskt kom gnista efter att jag kikat på svänghjulet, men vad skulle kunna vara glappt?
Ska imorgon kolla om dödarknappen hängt upp sig, men har för mig att motorn till avgasporten nån gång rört sig vid av och påslag av dödarknappen vilket borde tyda på att knappen fungerar som den ska. Ska även kika närmare på om den andra kabelstammen verkligen sitter helt rätt.
Vad jag behöver hjälp med:
Vad tror ni det kan vara för fel? Hur kan jag mäta om tändspoolar är trasiga? Var kan jag mäta när jag kickar för att se att strömmen kommer dit den ska? Vad ska jag få för utslag på multimetern (rimliga värden)?
Om någon inte har något bättre för sig på söndag den 24 skulle personlig assistens uppskattas mycket!
Bombardera tråden med tips så ska jag imorgon kolla allt jag kan och skriva reslultat och slutsatser i tråden allt eftersom.
Gäller en Honda NSR 250 som har kick. Nybytt svänghjul.
Felets uppkomst:
Tog en provtur efter att ha bytt till ett nytt svänghjul ( tidigare fel: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=84741). Efter någon minuts körande så under ett gaspådrag dör den. Startar inte pga ingen gnista.
Egna åtgärder:
Kollat att ledningen sluts varje gång en "utbukning" på svänghjulet passerar en magnet med hjälp av multimeter. Kollat jordning, kollat spänning på batteriet (12,8 v), kollat säkringar. Letat efter kabelbrott längs kabelstammen med hjälp av multimeter, ögat och att byta kabelstam helt (mot ett anpassat för RR). Har ej testat att byta stift.
Egna tankar och slutsatser:
I början av mitt felsökande riktade jag in mig på svänhjulet och elektroniken däromkring eftersom hojen funkat innan jag rört nånting där. Jag kollade sladdar och kontakter. När jag sedan kollade stiften igen blev det gnista! Jag skruvade i stiften och satte på kåpan över svänghjulet men när jag skulle provstarta var den dör igen. Sedan dess har den förblivit livlös.
Om det inte är något fel på kabelstammen eller svänhjulet med omnejd (

Ska imorgon kolla om dödarknappen hängt upp sig, men har för mig att motorn till avgasporten nån gång rört sig vid av och påslag av dödarknappen vilket borde tyda på att knappen fungerar som den ska. Ska även kika närmare på om den andra kabelstammen verkligen sitter helt rätt.
Vad jag behöver hjälp med:
Vad tror ni det kan vara för fel? Hur kan jag mäta om tändspoolar är trasiga? Var kan jag mäta när jag kickar för att se att strömmen kommer dit den ska? Vad ska jag få för utslag på multimetern (rimliga värden)?
Om någon inte har något bättre för sig på söndag den 24 skulle personlig assistens uppskattas mycket!
Bombardera tråden med tips så ska jag imorgon kolla allt jag kan och skriva reslultat och slutsatser i tråden allt eftersom.