Elfel i banjoland...

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Var på väg ner mot Emmaboda från Skövde i tisdags, då hojen dog efter att jag kört i ett synnerligen otrevligt tjälskott, mitt ute på en öde 70-väg i småland nånstans. Rullar in till sidan med en argt blinkande FI-lampa på instrumentpanelen.
Rotar fram verktygen ur väskan och börjar kika runt lite under sadel och tank för att lista vad som skett, något har ju uppenbart hoppat loss i samband med hålet jag körde i. Hittar inget men nu startar hojen igen. På med grejorna, i med 1:an...hojen dör. Fortsätta leta efter glappet, men hittar det inte, felet kommer och går helt ologiskt.
Efter nån timme Kommer på att jag har ju faktiskt telefonen med internet med med, så jag gör ett försök och får lite mottagning och lyckas hitta både hur man får fram exakt vilken felkod det är, och en lista på felkoder.

Visar sig vara tippgivaren som spökar. Prövar att koppla bort den helt, men får det inte att funka, ger i princip upp och ringer frugan och ber henne hyra ett släp och köra i 2,5 timme för att plocka upp mig. Dock fortsätter jag felsöka medan hon jagar barnvakt, och då hittar jag en tråd på en amerikansk sida om samma felkod, och där hittade jag den vitala infon som jag helt har missat, nämligen att det sitter ett motstånd i givaren så att databoxen vet att den är inkopplad...Rätt logiskt egentligen, men man är inte alltid så skärpt när man är hungrig, törstig och smått stressad över att semesterresan verkat fått en nesligt slut.

Nu ska det nog gå att lösa, ringer och haltar frugan, pillar loss givaren och synar den ordentligt. Visar sig att ena kabeln är av allra längst inne vid givaren, går inte att skarva. Skruvar upp den och mäter upp var själva motståndet sitter, och efter viss åverkan på mekanismen inuti, så gick det att tvinna fast en sladd direkt på motståndet. Tejpade dit "givaren" på lämpligt ställe och så bar det av igen. Tog nästan 3h att hitta och laga felet, men är rätt nöjd ändån med nödrepet så att jag kunde köra vidare, dock utan tippgivare, men det fick duga tills jag köpt en ny.

Blev en bra resa med många fina småvägar och besök av gamla kompisar jag inte träffat på länge.

Haha va var det för givare som spökade? Har du alltid me dig en multimeter när du tar en tur? :)

Haha va var det för givare som spökade? Har du alltid me dig en multimeter när du tar en tur? :)

Tippgivaren, och ja, på långresor har jag alltid med en liten multimeter, det räddade mig den här gången:)

Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande