Elfel husaberg?

Polen

Våga vägra r-hojar!!
Gick med
14 Jan 2004
Ort
I närheten av östersund...
Hoj
Husa 650 motard -03
Nu är det så här att min husa ballat ur... Inga blinkers vill funka, elstart mm pga att säkringen går hela tiden! Varför? Jag är ungefär lika intelligent som en apa så det där med el är ju ingen lek för mig. Nån som kan ha en aning om var jag ska börja leta?? Kan det va så att den laddar för mycket?
 
Fungerar blinkers mm om du inte har motorn igång? När går säkringen? När som helst eller när du startar motorn??

Om vi leker med tanken att batteriet är fulladdat och du byter till en hel säkring, du vrider på tändningen... vad händer? Du slår på lyset, vad händer? Du startar motorn med kicken, vad händer..osv osv.

Du måste försöka ringa in problemet lite mer annars är det svårt att hjälpa dig så här över nätet.
 
säkringen går efter jag kört en stund... allt funkar när säkringen är ny även när när motorn inte går, batteriet verkar det inte va nåt fel på för startmotorn drar runt bra även om den inte startar med den. skitskumt :confused:
 
Svårt och säga men klämda kablar bakom framlyset runt styrhuvudet kan vara orsaken. Har du byggt om bakdelen och flyttat lysen mm kan du ju kolla så allt står rätt till. Alla förbrukare går på samma säkring och även spänningen från regulatorn kommer in via denna. Du får nog prova att koppla ur enhet för enhet och se när problemet försvinner. Det kan ju vara så enkelt som fukt i en kontakt eller liknande. All kräm går via tändningslåset (utom lyset till hastighetsmätaren) så vet du att vägen dit är ok så är det bara att börja leta. Har du provat att köra utan lyset påslaget? Ett enkelt test för att testa om belysningen är felkällan.
 
Du har kortslutning någonstans. Strömmen genom kabeln blir för hög och säkringen brinner av. Börja med att leta efter avgnagda kablar som kan ligga mot ramen eller liknande. Hjälper inte det så kan du försöka koppla ur några instrument i taget, först blinkers sen bromsljus osv.
 
Polen skrev:
Nu är det så här att min husa ballat ur... Inga blinkers vill funka, elstart mm pga att säkringen går hela tiden! Varför? Jag är ungefär lika intelligent som en apa så det där med el är ju ingen lek för mig. Nån som kan ha en aning om var jag ska börja leta?? Kan det va så att den laddar för mycket?
Hej,
Är definitivt ingen fena på El heller men. Vad jag vet så kan olika komponeneter bete sig olika om dom är kalla eller varma dvs. varje komponent utvecklar ju en viss effekt som blir till värme . Så många ggr. kan något funka till än början och sen balla ur. Dock inte glödlampor, kablage och liknanade. Tror inte på kortslutnings torin då det borde det vara etta eller nolla samt att du bårde ha en läck ström när allt är avslaget, kollas med amperemeter i serie med batteriet skall då visa noll eller möjligt vis någon milli amp. Så det första som slog mig var överladdning. som du nämde.
Enkelt att kolla, koppla en voltmeter parlellt med batteriet och vara upp motorn ordentligt. får då inte visa över 14,4 volt. Annars är troligtvis laddrelät kasst.
//Peter
 
4-STROKER skrev:
Hej,
Är definitivt ingen fena på El heller men. Vad jag vet så kan olika komponeneter bete sig olika om dom är kalla eller varma dvs. varje komponent utvecklar ju en viss effekt som blir till värme . Så många ggr. kan något funka till än början och sen balla ur. Dock inte glödlampor, kablage och liknanade. Tror inte på kortslutnings torin då det borde det vara etta eller nolla samt att du bårde ha en läck ström när allt är avslaget, kollas med amperemeter i serie med batteriet skall då visa noll eller möjligt vis någon milli amp. Så det första som slog mig var överladdning. som du nämde.
Enkelt att kolla, koppla en voltmeter parlellt med batteriet och vara upp motorn ordentligt. får då inte visa över 14,4 volt. Annars är troligtvis laddrelät kasst.
//Peter
Är en kabel avskavd eller klämd behöver det ju inte vara "etta eller nolla", det kanske blir kortis när man vrider på styret eller när fjädringen trycks ihop. Om den överladdade så pass mycket att säkringen går borde man märka det på att lamporna går sönder eller lyser på tok för starkt, då tror jag mera på att det kan bli kortslutning i kabeln som ska ge laddspänning dvs kabeln går mot jord. Då en regulator oftast inte kan "laga sig själv" och fungera bara ibland borde säkringen gå direkt i sådana fall. Det finns inga mekaniska komponenter i regulatorn, bara elektronik.

En fråga bara, är hojen helt original eller är den ändrad på något sätt typ andra lysen och dyl? Drar den ur batteriet eller verkar den ladda?
 
Last edited:
Polen!!!

Polen skrev:
säkringen går efter jag kört en stund... allt funkar när säkringen är ny även när när motorn inte går, batteriet verkar det inte va nåt fel på för startmotorn drar runt bra även om den inte startar med den. skitskumt :confused:
De e ju din slaktade bakskärm å blinkers som ställer till de...
Lär väl va kortis i härvan till baklyset elle nåt... :huvet :kocko :7peta
Men min jävla släde då? När man bromsar så slocknar nästan framlyset. Va ere för fel??? Husa-02... :va :confused: :3freak
 
Hojen e helt originaloch laddar som den ska. det skulle ju som "racerleifi" kunna va att några kablar till bakljuset ligger lite huller om buller...har nog fan en helt ny kabelhärva dit så jag tar o klämmer dit den o kollar om det händer nåt! :)
 
Racerleifi skrev:
De e ju din slaktade bakskärm å blinkers som ställer till de...
Lär väl va kortis i härvan till baklyset elle nåt... :huvet :kocko :7peta
Men min jävla släde då? När man bromsar så slocknar nästan framlyset. Va ere för fel??? Husa-02... :va :confused: :3freak
Spelar det någon roll om du bromsar med fram eller bakbroms? Ett jordfel till baklampan på min hoj gjorde att lysena blev helt knäppa men nu har ju inte vi lika elsystem. På -02 så drivs fram och baklyse samt bromsljus av en separat växelströmsspole medan resten av elsystemet drivs med likspänning. Om du på något sätt gjort om elsystemet så de båda kretsarna kommer i kontakt med varandra kan jag mycket väl tänka mig att det kan bli liknande problem.

Troligast är väl ett jordfel till någon lampa eller att någon glödlampa glappar i hållaren.
 
Last edited:
Polen skrev:
Hojen e helt originaloch laddar som den ska. det skulle ju som "racerleifi" kunna va att några kablar till bakljuset ligger lite huller om buller...har nog fan en helt ny kabelhärva dit så jag tar o klämmer dit den o kollar om det händer nåt! :)
Racerleifi påstår att din hoj är ombyggd bak och att blinkers är borta mm. Du påstår att den är helt orginal. Vem av er har rätt?
 
hp skrev:
Racerleifi påstår att din hoj är ombyggd bak och att blinkers är borta mm. Du påstår att den är helt orginal. Vem av er har rätt?

Alltså, cykeln e orginal (inga lysen bytta eller så) men bakskärmen är rensad på blinkers, o lyse i väntan på nytt. Kan det bara vara så enkelt att kablarna har kommit i kläm där bak så det bara blir pölsa av säkringarna?
 
Polen skrev:
Alltså, cykeln e orginal (inga lysen bytta eller så) men bakskärmen är rensad på blinkers, o lyse i väntan på nytt. Kan det bara vara så enkelt att kablarna har kommit i kläm där bak så det bara blir pölsa av säkringarna?

Duh.. =)
 
Elfel...

hp skrev:
Spelar det någon roll om du bromsar med fram eller bakbroms? Ett jordfel till baklampan på min hoj gjorde att lysena blev helt knäppa men nu har ju inte vi lika elsystem. På -02 så drivs fram och baklyse samt bromsljus av en separat växelströmsspole medan resten av elsystemet drivs med likspänning. Om du på något sätt gjort om elsystemet så de båda kretsarna kommer i kontakt med varandra kan jag mycket väl tänka mig att det kan bli liknande problem.

Troligast är väl ett jordfel till någon lampa eller att någon glödlampa glappar i hållaren.
Det har ingen betydelse om man bromsar me fram eller bakbromsen, den gör lika ändå. Ska plocka isär skiten å se om ja hittar nåt skumt. Allt e helt original iaf... :fyllisar
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top