Elfel Honda xl 125 1976

Poon72

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2021
Hoj
Honda 125xl
Hej!
Har köpt en Honda xl 125 -76! Har fått igång all el förutom framlyset som slocknar så fort jag slår på det. Lampan går i sönder direkt. Har även provat en 12v lampa och den klarade tomgång men slocknade vid lite gaspådrag. Behöver få lite hjälp med vad som kan vara fel. Har hittat ett elevhems för årsmodell -77, det mesta verkar stämma. Tacksam för lite idéer.
 
...inte då. Nu kan vi avhandla anledningen till att likriktarens inbyggda spänningsregulator har torskat och det bör inkludera en "de-lidding" av den trasiga och undersökning i svepelektronmikroskop! Är det någon som har kontakter på KTH eller Chalmers? :hihi
 
Vet ej, har funderat på att byta till ny. Vilken sort passar bäst? Kan du ”moddlaren” utveckla dina tankar om varför oljan skulle påverka strömförsörjningen.
Det är någon form av internskämt för oss gamla gubbar som hängt här sedan internet bara fanns på skrivmaskiner, så det är inget du behöver ta på allvar i det här fallet.
 
Vet ej, har funderat på att byta till ny. Vilken sort passar bäst? Kan du ”moddlaren” utveckla dina tankar om varför oljan skulle påverka strömförsörjningen.
Som sagt ett internt skämt för att förlänga trådar, man kan även prova att borra, är ett internt skämt som dyker upp.

Och olja kan visst påverka elförsörjning på en så gammal motor med okänt antal ägare/unga brukare genom åren.

Du vet ungdomar tankar det som brinner o häller i det som liknar olja i motorerna utan att fundera på om det är ok.

Transformator olja med PCB leder ju inte ström då den används i transformator stationer som kylväska o iomed att jag inbillar mig att din stator är i oljebad så skulle detta kunna påverka.

Men till 99,99% är det inte så utan som sagt ett sätt o få fart på en tråd som tystnat och halkar ned i glömskan, ett Trådlyft kan man också kalla detta??
 
Hej!
Har köpt en Honda xl 125 -76! Har fått igång all el förutom framlyset som slocknar så fort jag slår på det. Lampan går i sönder direkt. Har även provat en 12v lampa och den klarade tomgång men slocknade vid lite gaspådrag. Behöver få lite hjälp med vad som kan vara fel. Har hittat ett elevhems för årsmodell -77, det mesta verkar stämma. Tacksam för lite idéer.
Vi kan förutsätta att resistansen är konstant.
Vi vet att u=r x i.
Hög spänning har aldrig bränt sönder en glöd lampa. Det ger oss U/R=I
Så 2 alternativ U ökar av någon anledning.
Med R som konstant ökar I tills lampan brinner.
Eller i kretsen finns en strömbegränsare som lägger av när du ska kör. I ökar och bränner sönder lampan.

Detta kan observeras i ett oscilloskop med sampling. Sen är det bara kolla vilka komponenter som kan skapa detta problem
 
Själv tror jag det är P som är orsaken till bränd lampa, kan observeras med valfritt finger. :näsblod
Bränns det jättemycket är det fel på #9, bränns det lagom är allt i sin ordning.
 
Själv tror jag det är P som är orsaken till bränd lampa, kan observeras med valfritt finger. :näsblod
Bränns det jättemycket är det fel på #9, bränns det lagom är allt i sin ordning.
nu vart det ju filosofi mer än ellära.
Då U måste vara U>0, för I>0. Ger att alla beräkningar där U=0 är det ingen ide att räkna på I.
i det läget finner man U vara ointressant för och således P.

skulle man räkna med P blir det mycket at konvertera fram och tillbaka för att få ut I då resistiviteten ändras.
Men spännande tanke, världens mind fuck faktiskt.
 
Vilka övertoner är det som skjuter lampan?

Tror knappast TS kommer att låna t.ex. en 89441A för att mäta spektrat. Nu är det iofs 26 år sedan jag implade Anritsu/HP-Agilent i en D-AMPS/TDMA test, det kanske finns modernare du kan ge förslag på?
img6409.jpg


Felsökning gone urspårat! :glömdet
 
Vilka övertoner är det som skjuter lampan?

Tror knappast TS kommer att låna t.ex. en 89441A för att mäta spektrat. Nu är det iofs 26 år sedan jag implade Anritsu/HP-Agilent i en D-AMPS/TDMA test, det kanske finns modernare du kan ge förslag på?
img6409.jpg


Felsökning gone urspårat! :glömdet
Finns gott om dom, billigaste runt 1500 har jag för mig (Nej ts kommer med största sannolikhet inte kolla på det.
Blir väl att räknas som en överton om likriktning delvis går sönder å sänder ac. Eller?
Har aldrig sagt att ts ska använda oscilloskop heller.
Spårat ur för att han får en fysisk förklaring, så han kan minska sin felsökning då jag ej har ritningar eller någon större kunskaper om mc komponenter?
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top