Elfel GSX1100R -88

IceY

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
Ducati Streetfighter 1098 & CBR900RR Turbo - Såld & Honda Cbr 600rr - Såld
Tja!
Jag har köpt en gammal gixxer. Men har lite problem med den. Det är ett 750r chassi med en 1100r -88 motor i. :)
Nu är det så här att den har ett litet problem.. Den är otroligt svår startad plus att den inte startar när man håller inne start knappen utan endast när man släpper den.
Så om man trycker in start knappen så går startmotorn men den startar inte, utan det gör den endast när man släpper knappen!
Jag gissar ju på att de som har satt i 1100r motorn har kopplat något fel någonstans?

Sen är den väldigt tjurig när man kör i regn, den börjar bluddra och hacka. Tror det är någon med elen även där.

Jag vet inte alls vad de som har satt i motorn har använt för grejer till elsystemet, cdi osv.

Är det någon som vet vart man kan hitta ett elschema till en 750r och 1100r -88?

Oerhört tacksam för all hjälp och tips!

Startproblemet är antingen en taskig jordning av batteriet eller en kortsluten cell i batteriet.

Bluddringen beror på krackelerade tändkablar och eller tändspolar, dvs ruttna/spruckna av vind och vatten över tid.

För el-scheman finns det en annan tråd här på SH som vägledning.

Startproblemet är antingen en taskig jordning av batteriet eller en kortsluten cell i batteriet.

Bluddringen beror på krackelerade tändkablar och eller tändspolar, dvs ruttna/spruckna av vind och vatten över tid.

För el-scheman finns det en annan tråd här på SH som vägledning.

Okej! Fy fan va bra! Tackar för dina bra svar! Ska kolla upp det som du nämner så fort jag bara kan!

Du vet inte vart man kan få tag på tändkablar altenativt tändspolar?

Tack igen!

Nu vet jag inte riktigt hur priset blir jämfört med priserna i Sverige så det får du kolla upp men tycker det ser ganska OK ut:
Suzuki spares Wemoto UK

Elschema 750R/1100R -88
Hittar bara för UK modell, ingen aning om det är samma modell som såldes i Sverige men det är ju något iallafall.

EDIT:
Laddar upp en Haynes manual som täcker båda modellerna (750R/1100R), PM:ar länk till filen när den är uppe.

Bifogat

• Pages from Suzuki_GSX-R750_1100_85-92_GSX600F_750F_1100F_Katana_87-93_Service_Repair_Manual-2.jpg
    Pages from Suzuki_GSX-R750_1100_85-92_GSX600F_750F_1100F_Katana_87-93_Service_Repair_Manual-2.jpg
    206.3 KB · Visningar: 55
  • Pages from Suzuki_GSX-R750_1100_85-92_GSX600F_750F_1100F_Katana_87-93_Service_Repair_Manual.jpg
    Pages from Suzuki_GSX-R750_1100_85-92_GSX600F_750F_1100F_Katana_87-93_Service_Repair_Manual.jpg
    167 KB · Visningar: 57
Last edited:
Det bästa är att mäta spänningen över batteriet, obelastat men intressantast är ju belastat.

Har inte Touringbutiken såna grejer? :va Även om dom har konkat så drivs ju firman som vanligt än så länge. Annars är det skrotarna som gäller, och Ebay :tummenupp

Okej! Fy fan va bra! Tackar för dina bra svar! Ska kolla upp det som du nämner så fort jag bara kan!

Du vet inte vart man kan få tag på tändkablar altenativt tändspolar?

Tack igen!

Jag ska kolla i mina gömmor när jag får tid. Finns en risk att jag har två originalspolar med kablar till en 1100R 86:a liggandes någonstans. Om jag inte sålt dem, men det tror jag inte. Tyckte jag såg dem för ett tag sedan iallafall :rolleyes: Såg att du bor i Halmstad och det gör jag också. Nära och bra så du kan prova (om jag hittar dem...)

Nu vet jag inte riktigt hur priset blir jämfört med priserna i Sverige så det får du kolla upp men tycker det ser ganska OK ut:
Suzuki spares Wemoto UK

Elschema 750R/1100R -88
Hittar bara för UK modell, ingen aning om det är samma modell som såldes i Sverige men det är ju något iallafall.

EDIT:
Laddar upp en Haynes manual som täcker båda modellerna (750R/1100R), PM:ar länk till filen när den är uppe.

Suveränt! Tackar så hemskt mycket för all hjälp!

Det bästa är att mäta spänningen över batteriet, obelastat men intressantast är ju belastat.

Har inte Touringbutiken såna grejer? :va Även om dom har konkat så drivs ju firman som vanligt än så länge. Annars är det skrotarna som gäller, och Ebay :tummenupp

Vad menar du att man får reda på då? Om man mäter spänningen över batteriet?

Ska leta runt efter lite spolar och sånt! Tack!

Jag ska kolla i mina gömmor när jag får tid. Finns en risk att jag har två originalspolar med kablar till en 1100R 86:a liggandes någonstans. Om jag inte sålt dem, men det tror jag inte. Tyckte jag såg dem för ett tag sedan iallafall :rolleyes: Såg att du bor i Halmstad och det gör jag också. Nära och bra så du kan prova (om jag hittar dem...)

hey! Guld! Hör av dig om du hittar dem! :D

Last edited:
Vad menar du att man får reda på då? Om man mäter spänningen över batteriet?
Det låter på din beskrivning som att du har problem med ström till tändspolarna. Startmotorn tar all kräm så att tändspolarna inte orkar ge någon gnista, men när du släpper startknappen så går all kräm till tändningen istället och då kan hojen starta på sista knuffen från startmotorn. Det kan bero på mycket, bla tändkablar som läcker ström mm. Men det är i väldigt många fall batteriproblem, det ger för låg spänning belastat!
Så mät batteriet med bara tändningen på, det ska ge över 12,5V. Sen mäter du medans du kör startmotorn. Ett riktigt risigt batteri kan sjunka neråt 5V då, men ett friskt ska inte sjunka mer än nån volt.

Det låter på din beskrivning som att du har problem med ström till tändspolarna. Startmotorn tar all kräm så att tändspolarna inte orkar ge någon gnista, men när du släpper startknappen så går all kräm till tändningen istället och då kan hojen starta på sista knuffen från startmotorn. Det kan bero på mycket, bla tändkablar som läcker ström mm. Men det är i väldigt många fall batteriproblem, det ger för låg spänning belastat!
Så mät batteriet med bara tändningen på, det ska ge över 12,5V. Sen mäter du medans du kör startmotorn. Ett riktigt risigt batteri kan sjunka neråt 5V då, men ett friskt ska inte sjunka mer än nån volt.

Jag har skruvat lite idag! Jag mätte över batteriet som du sa, fick fram att den visade runt 12.3 med tändningen på och sen när jag körde på startmotorn så gick det ner till runt 10. Batteriet verkar ju vara okej då.

Jag tittade även på gnistan, och såg då att när man släpper knappen så blir gnistan mycket starkare. Men annars så är det en bra gnista hela tiden man kör på startmotorn. Så jag tycker ju att den borde gå igång.

Kan det vara tändspolarna som är kass? Tändkablarna verkar vara fina, dem är mjuka och verkar inte vara gamla och hårda.

Några ideer?

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...