Elfel Gixxer

För mig är det nu iaf tydligare att det är ett elfel.

Generator?
Laddregulator?
likriktare?
Jordning?
Tändspole?

Last edited:
Som skäggo skriver. Det kan mycket väl vara ett jordfel. Se till så du har ett fräsht batteri (du ska VETA att det är bra) gör sen som skäggbert sa med att dra en kabel direkt från minus på batteri till motor. Funkar det? Nähä... Flytta kabeln till ramen. Funkar det? Nähä... Kolla så batteriet är bra IGEN. Starta hojen och mät hur mycket den laddar (mät direkt på batteriet) Visar mätaren ca 14V? Bra! Om inte prova att flytta en av mätkablarna till motorn och sen till ramen. Någon skillnad?

Jag ställer ytterliggare en dum fråga här nu då, kan man dra en "ny" jordkabel både till ram och block på samma gång?

Ja det är MYCKET sällan två saker pajar simultant, än mer ovanligt att tre gör det osv.

När man har fel som sitter så vilt skilt till som bromsljus och motorgång måste man börja se vad som är gemensamt först SEN kolla dom individuellt(om det inte är en bil med broms-booster då).

Jag ställer ytterliggare en dum fråga här nu då, kan man dra en "ny" jordkabel både till ram och block på samma gång?

Ja, pressa en kabeldoja över två kablar samtidigt så är det inga problem.

Last edited:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=177178&highlight=jordfel

Om man ska gå efter vad den här killen i tråden kom fram till känns det som att det är laddregulatorn som är en av tjuvarna. Vart sitter den på en gixxer 00:a, nån som har en bild kanske?

Orkade inte läsa men var det inte ett kontaktstycke han visade som var bränt?

Oavsätt skulle det fungera för dig med laddat batteri eller startkablar till bilen.

Ibland går det fortare att gå ut i garaget och laga felet iställrt för att kolla på internet vad som KAN vara fel.;)

Så ett enkelt jordfel skulle kunna påverka alla "felen" som jag har just nu? Isf borde väl problemet märkas vid myskörning, varvräknare och tomgång också?

Jordfel är de mest kreativa felen som en bil/mc kan få.

Senast med min bil.

Halvglapp i ena bakljuset gjorde att bakrutevärmens lampa lös när man bromsade när bilen var avstängd samt bältespåminnaren blinkade,
höger blinkers bak och bromsljus blinkade när jag blinkade vänster samtidigt som instrumentpanelen och backljuset glödde.

Kreativt :Bugar

Jordfel är som kvinnor....oförutsägbara !:D

VSB...

Har varit ute och mätt lite nu.

avstängd - 12,8V
påslagen ström - 12,4V
påslagen och startmotorn drar runt - 10,1 V
påslagen med tomgång - 13,8V

Drog jordning till motor, alu-insuget i ramen och bakramen och kopplade till minuspolen. Ingen förändring på ljusbiten. Mätte runtom, visade 13,8 överallt utom på bakramen där den visade 0.:va

Kom upp en felkod när jag jordade, C42 - IGNITION SWITCH SIGNAL
Denna försvann dock när jag vred av strömmen och slog på den igen efter någon gång.

Dock så upptäckte jag att hel-ljuset fungerar fram om jag hel-ljusblinkar och detta fungerade säkert innan jordningen.

Har inte varit ute och kört den så jag vet inte hur den beter sig när man kör, men den varvar bra när man är parkerad.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8