Elfel! Framlampan går sönder hela tiden!

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Hej! Jag byggde om elsystemet i vintras så att kablarna splittras upp till respektive kontakt mycket tidigare än hur det ser ut original där alla kontakter ligger bakom framlampan. Det är det enda jag har gjort och jag har svårt att se hur detta skulle påverka spänningen till framlampan.

Dock var jag klantig nog första gången att inte koppla ur batteriet vilken ledde till att jag brände 30A säkringen till startmotorn undrar om jag kan ha bränt något annat?

Parkeringsljuset funkar utan problem och hel/halvljus funkar en stund, någon mil på sin höjd. Eventuellt är det så att jag bränner hel/halvljus när jag har igång hojen och inte på tändningen men jag inte testat detta fullt ut.

Någon teori?
 
Sätt ett relä där lampan sitter och dra en ny kabel från batteriet som du avsäkrar och går via reläet.
Du kan ju göra det tillfälligt för att utesluta kabeproblem om inte annat.

Du har inte en sådan lampa där man inte kan köra hel och halv samtidigt och att du gör just detta och därmed överhettar lampan?

Du har inte satt dit fler watt?

Annars laddregulatorn.
 
Last edited:
Du har blåst laddregulatorn ,,, Mät på batteriet på tomgång ... och höj till 3-4000 rpm det borde inte vara högre än 14,7- 14,9 Volt ... Högre = blåst regulator:huvet
 
Men gubbar, påverkar laddregulatorn endast hel/halvljus? Alla lampor borde väl panga om det var denna? :va
 
Sätt ett relä där lampan sitter och dra en ny kabel från batteriet som du avsäkrar och går via reläet.
Du kan ju göra det tillfälligt för att utesluta kabeproblem om inte annat.

Du har inte en sådan lampa där man inte kan köra hel och halv samtidigt och att du gör just detta och därmed överhettar lampan?

Du har inte satt dit fler watt?

Annars laddregulatorn.
Lampan höll de 280 mil jag han köra i fjol innan topplocket rasade, då hade jag ännu inte startat ombyggnationen av elsystemet.

Dock höll lampman typ 50 mil för någon månad sedan men igår kom jag inte längre än från Mariestad till Skövde, en distans om ca 3 mil innan jag upptäckte att lampan var död. då ska det sägas att jag byggde om elsystemet ytterligare en aning förra veckan, kan ha kommit åt något som gjorde regulatorn helt paj då. :död
 
Men gubbar, påverkar laddregulatorn endast hel/halvljus? Alla lampor borde väl panga om det var denna? :va

Framlyktor har jag märkt är mycket piggare på att brinna av när spänningen sticker iväg.
Mät spänningen och uteslut laddregulatorn, det tar ju ändå typ en halvminut att göra och utesluter en trolig felkälla som dessutom kan kosta lite mer i batteri och sånt annat om det nu är den som tackat för sig.
 
Framlyktor har jag märkt är mycket piggare på att brinna av när spänningen sticker iväg.
Mät spänningen och uteslut laddregulatorn, det tar ju ändå typ en halvminut att göra och utesluter en trolig felkälla som dessutom kan kosta lite mer i batteri och sånt annat om det nu är den som tackat för sig.
Absolut, ska bara köra en sväng :näsblod
 
Spänningsregulatorn är säkert kass, var likadant på min. Framlampan gick hela tiden.

Sen hade jag inte kört med en dålig spänningsregulator, i värsta fall bränner du ECU eller något annat viktigt.

Det är inte så att framljuset är upphängt dåligt så lampan skakar sönder?:banana
 
Lampan höll de 280 mil jag han köra i fjol innan topplocket rasade, då hade jag ännu inte startat ombyggnationen av elsystemet.

Dock höll lampman typ 50 mil för någon månad sedan men igår kom jag inte längre än från Mariestad till Skövde, en distans om ca 3 mil innan jag upptäckte att lampan var död. då ska det sägas att jag byggde om elsystemet ytterligare en aning förra veckan, kan ha kommit åt något som gjorde regulatorn helt paj då. :död

Det är inte så att du råkat exponera någon kabelsko/stift någonstans som kommer i kontakt med något den inte ska när du kör (pga vibrationer etc)?
 
Det är inte strömmen som är problemet, det är den höga spänningen som är problemet :fakta
Ökar spänningen ökar strömmen... "Ström" skapas av potentialskillnad "spänning"..
Sen bör du nog kolla eldragningen.
Det finns nog ingen "30A-säkring till startmotorn", den tar mer än så..
 
Spänningsregulatorn är säkert kass, var likadant på min. Framlampan gick hela tiden.

Sen hade jag inte kört med en dålig spänningsregulator, i värsta fall bränner du ECU eller något annat viktigt.

Det är inte så att framljuset är upphängt dåligt så lampan skakar sönder?:banana
Det var min första tanke, att framlampan vibrerar sönder pga min hårda gaffel som är nästa grej som måste ställas in. Men isf skulle jag haft samma problem i fjol och det hade jag inte så det är så gott som uteslutet.

Lite dumt är det ändå, jag var uppe i Enköping häromdagen och hämtade en reservmotor från en demonterad DR, kunde tagit spänningsregulatorn när jag ändå höll på...
 
Ökar spänningen ökar strömmen... "Ström" skapas av potentialskillnad "spänning"..
Sen bör du nog kolla eldragningen.
Det finns nog ingen "30A-säkring till startmotorn", den tar mer än så..
Kollade precis elschemat och det finns bara 3 säkringar i elsystemet, 2 för hel/halvljus (undrar hur dessa mår) och en för startmotorn och det är väl knappast en 30A säkring till helljuset så den är nog trots allt till startmotorn.
 
hade samma fel på min DT50Mx för 20 år sen... laddregulatorn som spöka!

satte dit ett motstånd kondensator eller nåt så funka det igen....


mvh
 
Märkligt... spänningen håller sig på på 14,25V på tomgång, gasar jag går spänningen ner till något på 13V :va

Upptäckte även att gummihylsan som skyddar lampsockeln hade tryckt ut kontakten så denna gången var det det som orsakat avbrottet av hel/halvljus men jag har fortfarande bränt 2 lampor i år.
 
Last edited:
Märkligt... spänningen håller sig på på 14,25V på tomgång, gasar jag går spänningen ner till något på 13V :va

Upptäckte även att gummihylsan som skyddar lampsockeln hade tryckt ut kontakten så denna gången var det det som orsakat avbrottet av hel/halvljus men jag har fortfarande bränt 2 lampor i år.

Fungerar regulatorn så ligger spänningen oavsett varvtal i området 14,0 till 14,5 Volt.
Med tänd belysning. Så 13,0 Volt när du varvar är något fel.
Laddningsregulatorn?
Något glapp i elsystemet?
Att lamporna går sönder kan ju utom överspänning bero på vibrationer.
Och vibrationer kan ju också orsaka glapp/kabelbrott i elsystemet.
 
Fungerar regulatorn så ligger spänningen oavsett varvtal i området 14,0 till 14,5 Volt.
Med tänd belysning. Så 13,0 Volt när du varvar är något fel.
Laddningsregulatorn?
Något glapp i elsystemet?
Att lamporna går sönder kan ju utom överspänning bero på vibrationer.
Och vibrationer kan ju också orsaka glapp/kabelbrott i elsystemet.

Och glapp i elsystemet kan få intressanta effekter på spänningsvariationerna om det också finns spolar där. En spole försöker ju hålla strömmen konstant så om man plötsligt och tillfälligt bryter spänningen så kommer den ju att skicka ut en plötslig spänningstopp. Det är ju på det sättet som tändspolar fungerar.
sådana transienter i spänningen kan effektivt döda en lampa om det bara är tillräckligt mycket.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top