Elfel Fireblade -01, Elschema?

Mossberg

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2004
Hoj
Honda cbr929rr Fireblade-01
Har fått elfel på min Honda Fireblade-01.

När omkopplaren på styret står på halv/helljus lyser alla blinkers med fast sken och framlyset funkar inte. Instrumentbelysningen funkar inte heller.

När omkopplaren står på parkeringsljus lyser parkeringsljuset och instrumentbelysningen. Blinkersarna är släckta. Men när man ska blinka surrar det bara i blinkersreläet.

När omkopplaren står på lyse av fungerar det att blinka, men när man samtidigt trycker in bromsen(bromsljus) börjar det åter surra i blinkersreläet (orkar inte dra tillräckligt).

Bakljus och tuta fungerar som de ska. Går förmodligen på en annan krets?
Någon som har nåt tips? Jordfel? Fel på omkopplaren på styret?
Nån som vet var man kan få tag på ett elschema?

Har provat att ta isär och rengjort kontakterna till omkopplaren och själva omkopplaren på styret men det hjälpte inte...

MVH/ Danne

Har du inte Honda garantin kvar på den??
Elektronik garantin är väl på 5 år om ja inte missminner mig?
mvh Hanky

Det har du ju alldeles rätt i... Ska kolla upp det i morron!

Tack för tipset!

Hanky skrev:
mvh Hanky

Hanky skrev:
mvh Hanky
e det ändå inte 2 år på installerade saker??? :va

Last edited:
Uppar en gammal tråd :)
Har fått samma bekymmer med ljuset på min och kan inte hitta felet. Någon som har tips?
Jag har kollat igenom kontakter framme vid mätarhuset och jordanslutningar samt ljusreglaget på styret, men utan någon framgång.
Felet dök bara upp under körning, men känns som det är något jordfels relaterat iaf.

Klipp en bit kabel och dra den provisoriskt fr grön kabel (kontakten på lampan) på halvljuset till ramen och kolla om det fungerar då...:tummenupp

Klipp en bit kabel och dra den provisoriskt fr grön kabel (kontakten på lampan) på halvljuset till ramen och kolla om det fungerar då...:tummenupp

Jepp, ljuset fungerar när jag gör så :)
Då är det ett jordfel någonstans mao?!
Mellan rutan och mätarhuset så finns en kontakt där massor av gröna kablar går ihop, antar att detta är någon form av samlingsjordpunkt.

Tar jag och byglar över mellan lampan och det "långa" stiftet i kontakten (se bild) så händer inget, men byglar jag mellan lampan och någon av de mindre stiften så går ljuset igång.
Har mätt upp kabeln mellan halvljuset till denna kontakten och den är hel den biten iaf.
Var kan felet sitta? Ska dessa stift vara överbyglade i kontakten?
kontakt.jpgkontakt2.jpg

Jag hade samma fel och tog en kort kabel med en 8mm kabelsko, som jag drog från det svarta kåp/lykthus fästet (sitter i 2 M8or) framför styrlagret och lödde fast i helljus kontakten, vart snyggast och mest "osynligt"
Lycka till

Jag hade samma fel och tog en kort kabel med en 8mm kabelsko, som jag drog från det svarta kåp/lykthus fästet (sitter i 2 M8or) framför styrlagret och lödde fast i helljus kontakten, vart snyggast och mest "osynligt"
Lycka till
Tack, testar med samma sak! :tummenupp

Gick inte så bra.... Fick iofs. halvljuset att fungera, men blinkers och helljuset är fortfarande konstigt. :(

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT