Elfel Dominator?

Zadre

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2009
Hoj
Veiron: Yamaha XV535, -00. Greger: Honda NX 650, -95 (Såld).
Hej o hå! Jag lånar syrrans konto, för jag har inget eget (än?).
Igår köpte jag iaf mig en Honda Dominator -96 som gick finfint, fram tills igårkväll när jag skulle köra ner den till garaget. Då vred jag på tändningen, tryckte in startknappen, sen startade han nääästan, för att sen inte vilja fortsätta, samtidigt som all belysning dimmades ner till hälften.
Efter det så bara antingen klickade det eller så händer det noll när jag trycker på starten.
Däremot så funkade det utmärkt att rullstarta o köra, men lampan för neutralen lyser ändå bara på hälften, blinkers funkar inte osv, även när den är igång. Och såklart funkar inte elstarten heller sen när jag stängt av den.

Kollade lite säkringar och så o hittade en på 10A vid batteriet som inte var hel (satt även en 20A där som däremot var helt), och alla som sitter under instrumentpanelen funkar.

Vad göra? Är det kanske nån liten liten kortslutning nånstans? Var isf skulle det tänkas vara? :\
Blir ju lite ledsen när man köper en ny hoj som inte funkar.. :(

Det låter som om ditt batteri e tomt

Det kan finnas flera anledningar till varför det är tomt

1 Hojen har stått hela vintern utan någon form av underhållsladdning och batteriet har nu gått sönder (Förra ägaren har säkerligen haft laddaren på precis innan du hämtade den.)

2 Hojen laddar helt enkelt inte batteriet. med andra ord du förbrukar mer än vad hojen kan leverera. Det är inte säkert att förra ägaren har varit medveten om felet då han troligen laddade den precis innan du fick den.

Men prova att ladda batteriet över natten och sedan starta hojen och mät spänningen över batteriet
Vid 4000 Rpm bör du har någonstans mellan 13,8 - 14,4 volt.

Har du detta så laddar den och då är ditt batteri kasst har du inte det så laddar den inte (Tex du får 12.0 Volt)

låter som att du har ett kass batteri!....testa att ladda annars köp nytt

Det låter som att isoleringen på några kablar är avnött så dom jordar på fel ställe. Eller så är det någon kontakt som är trasig. Gå igenom kabelstammen och kolla efter fysiska skador först, å va noga med att kolla igenom hela kabelbuntarna! Kolla extra noga på utsatta ställen, där dom kan ha nötts mot någon kant osv.

Det låter som att isoleringen på några kablar är avnött så dom jordar på fel ställe. Eller så är det någon kontakt som är trasig. Gå igenom kabelstammen och kolla efter fysiska skador först, å va noga med att kolla igenom hela kabelbuntarna! Kolla extra noga på utsatta ställen, där dom kan ha nötts mot någon kant osv.

Håller med, kolla speciellt den grövre som går mellan batteriets minus och motorn.

Sist men inte minst,kolla att +/- kablarna är ordentligt fastdragna
på batteriet.Stånkor vibrerar en hel del :näsblod

Sådär, nu har jag ett eget konto.
Tack för alla svaren! Var inte alls klok på vad den höll på med egentligen. Men testade att köra lite starthjälp från en bil o då funkade det klockrent. Testade även syrrans batteri nu ikväll o det funkade också finfint (varför tänkte jag inte på att testa det direkt?).
Dock ändå lite märkligt eftersom enligt förra ägaren så är batteriet både ganska nytt och även underhållsladdat under hela vintern.
Men men, blir iaf nytt batteri imorrn! Tack igen för förslagen, mycket uppskattat! :)

Sådär, nu har jag ett eget konto.
Tack för alla svaren! Var inte alls klok på vad den höll på med egentligen. Men testade att köra lite starthjälp från en bil o då funkade det klockrent. Testade även syrrans batteri nu ikväll o det funkade också finfint (varför tänkte jag inte på att testa det direkt?).
Dock ändå lite märkligt eftersom enligt förra ägaren så är batteriet både ganska nytt och även underhållsladdat under hela vintern.
Men men, blir iaf nytt batteri imorrn! Tack igen för förslagen, mycket uppskattat! :)

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla