Elfel blinkerssäkringen smäller som fort man vrider om tändningen

mrspeed81

Mrspeed81
Gick med
2 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 595
Hej, fick ett "roligt" problem med Daytonan 955 innan jag ställde av den i Oktober!

Bromslampan gick sönder och den byttes till en ny, inte mer med det. Efter byttet av glödlampan så slutade blinkersen att fungera, kollade upp det och då var det säkringen som hade gått. Bytte ut säkringen men den smäller så fort man vrider om tändningen.

Finns det någon duktig elkille som kan förklara lite vad som kan ha blivit fel?
 
Om du inte slet i någon kabel när du böt bakljuslampan så har antagligen kablarna skavts sönder nånstans. Ta av kåporna ibak och kolla upp kabelstammen hela vägen från bakljuset och framåt. Hittar du inget där så får du kolla ifram också.
 
Det är kortslutning . Skulle gissa på att när du böt lampan så har någon sladd kommit i kläm .
 
har testat och koppla bort bromslampan men problemet kvartstår. Ser heller inte ut som att kablarna är trasiga vid själva bromslampan. Har börjat undersöka kabelstammen men en så länge ser det bra ut. Kan tilläga att bromlampan och blinkersen går på samma säkring!
 
har testat och koppla bort bromslampan men problemet kvartstår. Ser heller inte ut som att kablarna är trasiga vid själva bromslampan. Har börjat undersöka kabelstammen men en så länge ser det bra ut. Kan tilläga att bromlampan och blinkersen går på samma säkring!

Ingen som har bra tips?
Jodå, men ingen kommer att skriva att du kan tanka fullt, å köra ett varv runt kvarteret, å sen funkar allt, hur gärna du än vill.

Något är kortslutet, och det måste du hitta. Stömmen går i kablarna som går till bakljus och blinkers, alltså är det dom som är kortslutna. Att byta lampa hjälper inte, och hittar du inte felet i lamphållaren, ja, då är det helt enkelt någon annanstans.

Ta av alla kåpor, och kolla samtliga kabelstammar. Felet kanske inte ens är på bakramen, det kan ju vara en blinkers ifram som har tackat för sig också.
 
Har du satt dit rätt styrka på säkringen är det rätt lampa . Dubbel kolla så allt sådant är rätt .

Någonstans på vägen från säkringen till lampan är det kortis . Då gäller det att lokalisera var felet ligger genom att koppla bort bit för bit . Lättast är att börja med att ta bort lamporna & sedan mäta . Det kan ha hänt något med sockeln eller defekt lampa som bråkar . Är det inte det koppla bort nästa steg i kedjan & mät fortsätt så tills du hittar felet .
 
Så här?

Ingen som har bra tips?
Som andra sagt. Du har kortis. Nånstans.
Vi förutsätter att du använder rätt säkringsstorlek (A).:tummenupp
Felsökning tillgår så att man isolerar olika delar i systemet för att se VAR felet finns.
Kedjan ser ut så här:
+ på batteri - säkring - (sen grenar det sig till bromslampa/blinkers)
Bromsgrenen ser ut så här:
Säkring - bromsswitchar - lampa - jord
Lite knepigt då du har två "eller-grenar" (Parallella) bromslampan ska ju tändas vare sig du använder hand- och/ELLER fotbroms.
Gissar att felet ligger där du fibblade sist - hos/i bromsen.
Om du kan, gör en evighetssäkring genom att ersätta säkringen med en 20W glödlampa.
När du ansluter den istället för säkringen och lampan lyser/glimmar så har du ett fel => det går ström genom lampan.
Med blinkers släckta och ingen broms ska det ju inte gå någon ström genom säkringen. = lampan släckt.
Med denna fejksäkring kan du leka hur mkt du vill utan att skada något!
(Detta funkar inte alltid. Det KAN finnas prylar (t ex tändsysten och div elektronik) som behöver full spänning för att fungera så fejksäkringen bör användas med förnuft!)
En gissning till. Du har rört på något i bromslyktan så att något blir jordat som inte ska vara det..

Rörigt - men fråga på.
(Nu ska jag ut och slösa stålar på stan:hihi ..)
 
Last edited:
Kahobe tack för bra förslag, ska kolla på det på lördag. Återkommer med resultat och fler frågor!
 
Det går framåt men jag har inte hittat felet än! Har uteslutit att det e fel på blinkersen och bromslampan. Allt e urkopplat men "evighetslampan" tänds så fort man vrider om tändingen.

Ska försöka följa alla kablar och se om de skadade! Hittar jag inget så får jag väl lämna in den till nån som kan el!
 
Det går framåt men jag har inte hittat felet än! Har uteslutit att det e fel på blinkersen och bromslampan. Allt e urkopplat men "evighetslampan" tänds så fort man vrider om tändingen.

Ska försöka följa alla kablar och se om de skadade! Hittar jag inget så får jag väl lämna in den till nån som kan el!
Ryck-och-slit-metoden funkar ofta.
Dvs man lossar kablar och kabelkontaktblock tills det märks på evighetssäkringen..
Glöm inte att också tändningen bidrar till at den lyser.
Koppa bort den om de tgår.
 
Du kan utesluta att det är fel i blinkerslamporna sockel och kabel fram till blinkersställaren då säkringen borde brinna när du först använder blinkers.

Går bromslampan på samma säkring är det med största sanolikhet där problemet ligger.

Felsökning sker enklast från felkällan och framåt, i det här fallet säkringshållaren.

Använd en multimeter och "summra" ohm-mät säkringssockelns utgående sida mot ram, har du 0 impedans "summerton" är det en kortslutning.

Plocka isär kontakten till backlampan och se om du får samma mätresultat. Får du inte det har du hittat problemet, att det är kortis i backlampan.
Om inte så forstätt på samma sätt och börja ALLTID med det enklaste först.

Lycka till!
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top