Elfel 12V, vattenpump i husvagnen vägrar att pumpa

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag håller på och försöker fixa vattenpumpen i en husvagn åt en vän och jag blir inte riktigt klok.
På bilden så mäter jag över jord samt den punkt som blir spänningssatt när följande 3 kriterier uppfylls:
Huvudbrytare på
Vippströmbrytare för vattenpump
Man vrider på kranen i handfat eller diskho där microbrytare i kranen slår till.

Som ni ser på bilden så funkar denna kombination som den ska, det blir spänning över den punkten när man vrider på kranen. Men när pumpen är kopplad till jord samt denna punkt så sker inget. Jag testar att lägga pumpens plus- och minuskabel direkt på skruven i sockerbiten där jag mäter, inget händer.

Matar jag pumpen direkt över plus och minus så pumpar den hur fint som helst, helt ny pump med bara plus och minus.

I min värld så ska pumpfan pumpa vatten när jag lägger den över dessa punkter:confused::dummer

Vad gör jag för fel? Jag har köpt en säkringspanel med switch avsedd för just pumpar, med ett autoläge för flottörbrytare. Tänkte använda denna om jag inte får ihop detta men sån jävla raketforskning kan det ju inte vara!?

Vad missar jag?
 

Bifogat

  • DSC_0403~2.jpg
    DSC_0403~2.jpg
    1.7 MB · Visningar: 168
Kan den gamla pumpen vara pulsstyrd?

Rita upp kopplingen i paint så är det lättare att hänga med.
 
Hur vet man det? Den funkar åtminstone direkt över batteriet om jag säger så :näsblod
 
10V? Spänningsfall nånstans. Mät längs med hela kedjan och se till att du har med dig spänningen.:fakta
Eller så gäller den eviga slagdängan när det gäller släpfordon och konstigt beteende, kolla jorden.
 
Last edited:
Precis som ovanstående skriver, när du lastar med pumpen försvinner spänningen till följd av spänningsfall någonstans.

Jag gissar på brytaren i kranen, prova brygga den, har jag fel bryggar du strömbrytaren till pumpen.
 
Last edited:
Mikrobrytaren i kranen kan i vissa fall ta lasten och direkt driva pumpen (på lite äldre system har jag sett detta). Ingen bra konstruktion, men enkel och det finns brytare som klarar det. Annars är det relästyrt eller går till och med via en kontrollcentral. Vilket som - det har redan tipsats om spänningsfall och det är inte ovanligt pga ärgade kontakter eller brytare som gått sönder. Mäter du spänningen parallellt med pumpen så ser du. Finns det nivågivare i vattentanken så att pumpen inte ska gå torr? Mät över den också och se om det är dålig kontakt.
 
Kontrollcentral finns och elschema över den också men jag blev inte mycket klokare av den. Finns inget relä ser det ut som.

Jag glömde nämna att jag fick samma mätvärde även över de punkter som kunde driva pumpen, inte så bra drag i batteriet kanske? Hur som helst, exakt samma över dessa. Testar med samma jord. Helt sjukt att den inte kan driva över denna om spänningen är den samma tycker jag.

Jag får testa att kolla brytarna helt enkelt, nu funkar det genom att man får ha kranen öppen och sedan slå på vippströmbrytaren och då går pumpen. Jobbigt bara om man glömmer att öppna kranen, antingen brinner väl pumpen om det inte finns någon form av skydd i den eller så sticker en slang :D
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top