Elektronisk strypning.

Toad

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2006
Hoj
Yzf 750r -93
Tjena, tänkte höra om det är ngn som vet om det finns någon vettig el. strypning.. som man kan ha en brytare till? tog begränsade kortet nu i onsdags 2/8.. och det skulle vara skönt att ha kvar hästarna på yzf 750r-hojjen jag skaffat.. -93:a med 125 hk. istället för att strypa den mekaniskt ner till ynka 35 hk :va så man kan välja körning när man känner för det, eller om nu snuten stoppar en ^^
tacksam för förslag! : )

Last edited:
En sån elektronisk brytare kan inte vara laglig va? Och tror du inte polisen hittar en sådan strömbrytare om dom nu har stoppat dig för att kolla om hojen är strypt eller ej?

lorkan skrev:
2352900 En sån elektronisk brytare kan inte vara laglig va? Och tror du inte polisen hittar en sådan strömbrytare om dom nu har stoppat dig för att kolla om hojen är strypt eller ej?

det vet jag inte : ) kanske, kanske inte.. nu ska jag inte säga att det är likadant, men det finns väl ngn enstaka hoj, som är turboladdad, som har ngn typ av brytare som ställer laddtrycket till olika hk-antal.. borde inte det vara snarlikt ? att man ändrar hk-antalet sådär...

tanken var att, köra med hojjen inreggad på 25 kw då, sen ha en flippbrytare(knapp) som slår in i tändning, typ varvtals-regulator... köra ostrypt och sen, händer det ngt så är det bara att slå över till strypta versionen, istället för att regga in hojjen med en 25 kw mekanisk strypning som man har i gasarna... och sen för att ta bort den och köra utan? det ger ju som inget.. förutom att om dom kollar reg.nr så är den laglig på papper. och ev. billigare försäkring.

Toad skrev:
2352952 det vet jag inte : ) kanske, kanske inte.. nu ska jag inte säga att det är likadant, men det finns väl ngn enstaka hoj, som är turboladdad, som har ngn typ av brytare som ställer laddtrycket till olika hk-antal.. borde inte det vara snarlikt ? att man ändrar hk-antalet sådär...

tanken var att, köra med hojjen inreggad på 25 kw då, sen ha en flippbrytare(knapp) som slår in i tändning, typ varvtals-regulator... köra ostrypt och sen, händer det ngt så är det bara att slå över till strypta versionen, istället för att regga in hojjen med en 25 kw mekanisk strypning som man har i gasarna... och sen för att ta bort den och köra utan? det ger ju som inget.. förutom att om dom kollar reg.nr så är den laglig på papper. och ev. billigare försäkring.

Det är nog extremt svårt att fixa en elektonisk strypning som besiktningen godkänner. Ifall du skulle fixa en sådan strypning måste du nog skaffa bänkpapper på att det är 25kW...

Är det inte bättre att du kilar iväg och kör lite lastbil, buss eller annat fordon du inte har behörighet för?? :argpådato

Fråga inte oss som betalar stora summor för våra körkort, försäkringar & hojjar hur du kan göra för att komma undan med skenförsäkring och olovlig körning.

Glöm det med el/spärr vid besiktning iallafall..
Det ända du kan göra med el spärr är att du har ett eftermarknadssprut med två mappningar i en med full fart och en mapp med 25kw i bänk..

Cykeln måste gå trökt och polis eller bisikningsman kör den..

Lucius skrev:
2352964 Är det inte bättre att du kilar iväg och kör lite lastbil, buss eller annat fordon du inte har behörighet för?? :argpådato

Fråga inte oss som betalar stora summor för våra körkort, försäkringar & hojjar hur du kan göra för att komma undan med skenförsäkring och olovlig körning.

Det var väl ändå att ta i? Ofta folk som har begränsat faktiskt kör med strypningen.
Sen är det ju knappast begränsat som höjjer premierna, det är folk på rettor som tror dom kan stunta som höjjer premierna :D

SkaD skrev:
2352968 Det var väl ändå att ta i?

Nej? Det stämmer ju?!

SkaD skrev:
2352968
Sen är det ju knappast begränsat som höjjer premierna, det är folk på rettor som tror dom kan stunta som höjjer premierna :D

Till viss del - en annan del står ni 16-åringar för som krashat in i lokala ICA-affären eller Bengts Volvo i rondellen.

Skillnaden är att vi som betalar för vad vi kör åtminstånde har betalat för oss!

Ogre skrev:
2352962 Det är nog extremt svårt att fixa en elektonisk strypning som besiktningen godkänner. Ifall du skulle fixa en sådan strypning måste du nog skaffa bänkpapper på att det är 25kW...

jamen om du nu ordnar allting precis som en vanlig strypning FÖRUTOM att man har en brytare så du kan välja mellan effekterna?

men det kan väl vara svårt i sig om det är förgasarmotor.

Lucius skrev:
2352964 Är det inte bättre att du kilar iväg och kör lite lastbil, buss eller annat fordon du inte har behörighet för?? :argpådato

tanken är ju faktiskt att hitta ngn form av strypning till hojjen så jag kan köra helt lagligt med den, men även kunna busa ibland också, utan att behöva skruva isär litegranna på den. sen så har även jag betalat körkortet, försäkringen på hojjen som den är nu och hojjen.. sen är jag fullt medveten om att det är olovlig körning.. dock i en farligare form än om det skulle vara som att ha en personbil reggad som lätt lastbil, med borttaget galler.. eller som min mor och far har.. 80 kg för tung husvagn till bilen... samma brott.. dock mindre farligt.. sen bor jag ju inte direkt i stockholm.. utan det är ute på vischan (om det nu spelar ngn mindre roll)...

playdeath skrev:
2352966 Glöm det med el/spärr vid besiktning iallafall..
Det ända du kan göra med el spärr är att du har ett eftermarknadssprut med två mappningar i en med full fart och en mapp med 25kw i bänk..

Cykeln måste gå trökt och polis eller bisikningsman kör den..

du tror inte det skulle gå ordna på ngt sätt då eller? :/
det sissta, vad menar du med det?

SkaD skrev:
2352968 Det var väl ändå att ta i? Ofta folk som har begränsat faktiskt kör med strypningen.

premierna spelade ingen roll på folksam om den var reggad på 25 kw eller inte.. strypt eller ostrypt... det var baseffekten dom utgick ifrån...

Lucius skrev:
2352983 Nej? Det stämmer ju?!

Till viss del - en annan del står ni 16-åringar för som krashat in i lokala ICA-affären eller Bengts Volvo i rondellen.

Skillnaden är att vi som betalar för vad vi kör åtminstånde har betalat för oss!

ja så drar vi alla över en kam igen tjohej, men du kanske inte menade alla :gnissla

Toad skrev:
2352779 Tjena, tänkte höra om det är ngn som vet om det finns någon vettig el. strypning.. som man kan ha en brytare till? tog begränsade kortet nu i onsdags 2/8.. och det skulle vara skönt att ha kvar hästarna på yzf 750r-hojjen jag skaffat.. -93:a med 125 hk. istället för att strypa den mekaniskt ner till ynka 35 hk :va så man kan välja körning när man känner för det, eller om nu snuten stoppar en ^^
tacksam för förslag! : )
Kör utan strypning. Ingen jävla snut som kommer och leker besiktningsman och säger att dina papper inte är riktiga.. Det är nog inte många som kört begränsat i två år i väntan på full effekt. Har själv aldrig haft ens brickorna monterade, har då regbesiktad en R6, samt besiktat en ZX7R. Brickorna är för folk som inte har en mentala spärren som säger till en man inte behöver dra på fullt bara för att man kan..
Lucius skrev:

Apropå försäkringspremier som skjuter i höjden beror det knappast på mellanklasshojjar som kör utan strypning. Snarare på många som tror att de kan stunta och kraschar.. Andra idioter lägger tiotusentals kronor på hoj, utrustning, pc3or, helsystem men inte har vett nog att investera i ett seriöst lås eller larm.. Visst blir hojjar stulna ändå men det minskar definitivt risken..

Hur man får ner premierna:
Köp larm, kedja, skivbromslås.
Montera kraschpuckar.
Sluta grina hos försäkringsbolaget så fort det blir en liten repa på en kåpa, hojjen går lika fort ändå.
Ta en SMC broms/kurv kurs!

Lucius skrev:
2352983Skillnaden är att vi som betalar för vad vi kör åtminstånde har betalat för oss!
Premierna utgår från fulleffekt oavsett om hojjen är strypt eller inte.
Det finns ingen logik bakom att ha en regel för motorcykelförare att de inte får köra direkt på
fulleffekt med tanke på att det är okej för bilförare. Det händer fler olyckor med bil än med mc. :rolleyes:

Last edited:
Om du har kört en strypt 750/600 RR hoj så förstår du vad jag menar..
Kompisen köpte en GSXR600 -06 strypt den maxade 100km/h och fan man kunde nästa cykla ikap..
Man spärrar gashandtaget på rr hojen så man kan bara vrida handtaget ca 5% av max..
Så dom lär märka om du kör ostrypt..

Lucius skrev:
2352964 Fråga inte oss som betalar stora summor för våra körkort, försäkringar & hojjar hur du kan göra för att komma undan med skenförsäkring och olovlig körning.

Snälla pracka in ner på han för att han kör ostrypt.
Tror nog inte han är gruppen som drar upp försäkringspriserna.

Är nog snarare förare som ligger i 200++ o kör allmänt hårt.
Sen om man har begränsat lr inte har nog ingen betydelse.

Freddola skrev:
2353042 Snälla pracka in ner på han för att han kör ostrypt.
Tror nog inte han är gruppen som drar upp försäkringspriserna.

Är nog snarare förare som ligger i 200++ o kör allmänt hårt.

Ta det inte som en spark på DIN pung!

Jag vet av egen erfarenhet att JAG inte var Rossi 1 vecka efter att jag tagit kortet för TUNG MC!

Det underlättar om man lär sig ett år eller två - hur tråkigt det än låter!

Men det är klart, ni var väl alla Rossi´s dagen efter ni fick A-kortet, 160 hästar eller fler skulle tyglas utan besvär... :rolleyes:

Freddola skrev:
2353042Är nog snarare förare som ligger i 200++ o kör allmänt hårt.

kan då säga att spärren i huvet finns där.. har märkt att farter upp mot 180-190 är absolut inget kul för min del.. :) utan det är accet som är tjusningen och få höra motorn vråla mot rödvarv på 13 000...

men åter till ämnet nu, så det verkar alltså inte finnas ngn vettig lösning när det gäller en brytare för sånt?
utan det ska alltså till en mekanisk strypning i gasarna som gör att den kommer gå som en moppe... jag som är så less på det :D kört trimmad moppe sen 14 års ålder (dubbel olovlig körning) aldrig stoppad eller ens sett en snut så länge jag kört runt där jag bor ... fram tills körkortet för bil kom vid 18 år.. dvs 4 år olovlig körning.. och inte har man kört snällt med moppen i samhället heller :P

nu är det mera för att få ha känslan att man är laglig och kan köra dit man vill utan att behöva ha hökögon med sig som spanar snut.. nog för att dom har ju ingen vidare rätt att stoppa en om man nu brummar på i laglig fart.. och accar hårt upp till den tillåtna farten..

Lucius skrev:

Och vem förutom de som skenförsäkrar betalar inte för sig? Även om man har A begränsat så får man betala försäkring efter ursprungseffekt, därmed betalar alla det de ska betala och inget annat.

Lucius skrev:

Vi 16-åringar?, gå och dra nå gammalt över dig. för sist jag kollade var jag iaf inte 16 och körde inte nån lätt mc.

Lucius skrev:
2353052 Ta det inte som en spark på DIN pung!

Jag vet av egen erfarenhet att JAG inte var Rossi 1 vecka efter att jag tagit kortet för TUNG MC!

Det underlättar om man lär sig ett år eller två - hur tråkigt det än låter!

Men det är klart, ni var väl alla Rossi´s dagen efter ni fick A-kortet, 160 hästar eller fler skulle tyglas utan besvär... :rolleyes:

Fast till saken hör ju att du åker en av marknadens dyraste fordon att försäkra, en av marknadens mest oförskämt höga premier på två hjul.
Och att ens försöka pracka på nån annan mc förare eller grupp av mc förare att det är deras fel att din premie är så dyr är bara befängt, då får du allt ta och läsa på lite. Det är NI som åker R1 som höjjer premierna för just R1.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...