Elektronisk strypning till gsxr600 -97 pris och var kan man hitta dom?

*Foxen*

En filur
Gick med
26 Feb 2004
Hoj
Zx9r -98 Minimoto: Ly-cig 14F *Blata kopian*
Hallå!

Nu är det så att jag har en gixxer 600 -97.
Nu är den strypt, men man är ju sugen på att ta bort strypningarna.
Men om jag tar bort dom så tänkte jag kolla var och hur mycket det skulle kosta att köpa en "elektronisk strypning" eller vad det nu heter mer exakt så jag kan få hojjen att gå piss genom ett knapptryck om farbror blå skulle ha en kontroll...

För jag känner mej nog inte redo att köra ostrypt å riskera att tappa lappen, men det vore ju inte helt fel att kunna "koppla ur" strypningen när man ska åka på bana å busa lite någon gång :)

Någon som kan hjälpa mej? Eventuellt ge nåt tipp etc.

M.V.H ///*Foxen*

Jag hade en sån på moppen när jag var 15 =) tror att jag köpte den från lelles! man ställde bara in varvtalet då den skulle börja strypa, och sen hade men en liten vippknapp gömd.. den kom till användning faktiskt =)

Om du är lite haj på elektronik, sök efter "frekvens till spänningsomvandlarre" på nätet och knåpa ihop något själv. Vad de tar betalt för är det "mjuka" dödandet av tändingen så att inte motorn låter totalt spunk. Det lär du inte hitta någon ritning på utan lär designa själv.

GuW skrev:
Borde inte den enklare av dom där gå att bygga själm med komponenter för ett par tjugor?

Ingen som har en ritning/byggsats?

(jag ska INTE ha den på hojen, där behövs inga extra strypningar) :D

andersbrink skrev:
Om du är lite haj på elektronik, sök efter "frekvens till spänningsomvandlarre" på nätet och knåpa ihop något själv. Vad de tar betalt för är det "mjuka" dödandet av tändingen så att inte motorn låter totalt spunk. Det lär du inte hitta någon ritning på utan lär designa själv.

Jo, det var ju någonting sådant jag hade funderat på, lägga en referensspänning på 5v och en frekvens till spänningsomvandlare på kabeln till spolen, och se till att den bryter vid ett med potentiometer förinställt värde..

Jag ska strypa a-traktor :gnissla

*Foxen* skrev:
Hallå!

Nu är det så att jag har en gixxer 600 -97.
Nu är den strypt, men man är ju sugen på att ta bort strypningarna.
Men om jag tar bort dom så tänkte jag kolla var och hur mycket det skulle kosta att köpa en "elektronisk strypning" eller vad det nu heter mer exakt så jag kan få hojjen att gå piss genom ett knapptryck om farbror blå skulle ha en kontroll...

För jag känner mej nog inte redo att köra ostrypt å riskera att tappa lappen, men det vore ju inte helt fel att kunna "koppla ur" strypningen när man ska åka på bana å busa lite någon gång :)

Någon som kan hjälpa mej? Eventuellt ge nåt tipp etc.

M.V.H ///*Foxen*

Den är väll strypt på pappret eller?? för hur stor chans är det att polisen står och stoppar motorcycklar och bänkar dom eller börjar letar strypningar i insuget vid vägen.

Alex.J skrev:
Den är väll strypt på pappret eller?? för hur stor chans är det att polisen står och stoppar motorcycklar och bänkar dom eller börjar letar strypningar i insuget vid vägen.

anledning är för att om polisen stoppar mej och blir misstänksamma så skickar dom antagligen mej till besiktning, å då blir man avslöjjad, å så vill inte farsan att jag kör ostrypt.. :rolleyes:

*Foxen* skrev:
anledning är för att om polisen stoppar mej och blir misstänksamma så skickar dom antagligen mej till besiktning, å då blir man avslöjjad, å så vill inte farsan att jag kör ostrypt.. :rolleyes:

Är ju inga större probs att sätta i strypningarna ;)

*Foxen* skrev:

jahopp, och på besiktningen sätter dom upp hojen i bromsbänken då menar du?

Najnaj!!

Ljunghusen skrev:
jahopp, och på besiktningen sätter dom upp hojen i bromsbänken då menar du?

Najnaj!!

om polisen misstänker att man plockat bort strypningarna och skickar en på besiktning så borde väll dom ska ta upp å kolla om strypningarna sitter där dom ska sitta eller bänkar hojjen? Någonting borde dom ju vara skyldig att göra, mer en att bara titta på papprerna.. eller har jag fel?

*Foxen* skrev:
om polisen misstänker att man plockat bort strypningarna och skickar en på besiktning så borde väll dom ska ta upp å kolla om strypningarna sitter där dom ska sitta eller bänkar hojjen? Någonting borde dom ju vara skyldig att göra, mer en att bara titta på papprerna.. eller har jag fel?

Nej om polisen tror att du har för mycket effekt så får de inte beslagta motorcykeln och de är inte direkt pigga på att plocka isär den i vägkanten (om de ens får det) utan de kommer att beordra dig att göra en ombesiktning och där bänkkör de inte hojjen utan de provkör den och då är det ju tämligen enklet att skilja 25KW från 75 KW.
DVS du har massor av tid på dig att plocka i strypningarna så polisen behöver du inte bekymra dig över.

Det är dock värre med försbolagen om du smäller cykeln, dels får du ingen ersättning då fordonet du har framfört inte överenstämmer med det du har uppgivit och dessutom kan de i värsta fallanmäla det till polisen och så drar de ditt kort oga olovlig körning.

OBS Din trafikförsäkring gäller fortfarande (ev får du betala dubbel självrisk)

Borsiin JR skrev:
Nej om polisen tror att du har för mycket effekt så får de inte beslagta motorcykeln och de är inte direkt pigga på att plocka isär den i vägkanten (om de ens får det) utan de kommer att beordra dig att göra en ombesiktning och där bänkkör de inte hojjen utan de provkör den och då är det ju tämligen enklet att skilja 25KW från 75 KW.
DVS du har massor av tid på dig att plocka i strypningarna så polisen behöver du inte bekymra dig över.

Det är ju därför jag vill ha en elektronisk strypning, som t ex stryper varven om jag skulle bli tvungen att åka på ombesiktning.. :)

skulle olyckan vara framme så har man ju ändå tid att montera tillbaka strypningen.. vi hämtade hojjen själv när jag smällade med 125:an i ett rådjur i våras t ex. den var ju visserligen original så där fanns inget att göra på, men vi fick ta hem den själva iaf..

Är det någon som kan ge mej lite mera fakta om dom hära varvstrypningarna? :)

*Foxen* skrev:
Det är ju därför jag vill ha en elektronisk strypning, som t ex stryper varven om jag skulle bli tvungen att åka på ombesiktning.. :)

skulle olyckan vara framme så har man ju ändå tid att montera tillbaka strypningen.. vi hämtade hojjen själv när jag smällade med 125:an i ett rådjur i våras t ex. den var ju visserligen original så där fanns inget att göra på, men vi fick ta hem den själva iaf..

Är det någon som kan ge mej lite mera fakta om dom hära varvstrypningarna? :)

Det är bara dumt att ha DYNA varvtalsstrypning som strypning då de inte är certefierade och därmed inte godkända utan du måste genomgå certefieringsförfarandet själv vilket är asmycket jobbigare.
DVS skall du ha en strypning så måste du ha en godkänd och vad jag vet så finns det inga elektroniska 25kw strypningar till gixxern utan du får stå ut med omaket att plocka i/ur strypbrickor i insuget.
Risken för ombesiktning pga för mycket effekt är dock minimal om man nu inte har fösökt köra ifrån polisen i 200+.

Det är långt ifrån alltid man själv kan hämta fordonet och åka hem och dona i strypningarna. Ex om du krockar med någon och polisen får lust att göra en teknisk undersökning, eller om du krockar och åker ambulans till sjukan och cykeln hämtas av en bärgare och körs till närmsta verksad.

Slutsats: Skall du åka strypt så är det strypbrickor som gäller

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...