Elektronisk momentnyckel

Ett korrekt kalibrerat digitalt skjutmått slår det analoga vilken dag som helst, men som sagt kalibreringen är ytterst viktig. För en vanlig svensson som ska skruva och dona i garaget så funkar ett gammalt hederligt analogt skjutmått hur bra som helst.

Skjutmått har inte bättre noggrannhet än 0.05mm oavsett om digitalskalan vissar 0.01mm eller 0.001mm.
Jag har haft dessa verktyg i min ficka 40 timmar i veckan i 15år proffessionellt.

De är utmärkta på att ange vilken kommun järnbiten befinner sig i, öppna lättölen på lunchen med samt klia sig på ryggen med.
Men när det gäller hundradelar är det micrometrar som gäller, annars är man bara dum.

Min biltema momentnyckel (från 97 typ) har börjat spöka. Jag testade att dra en m6 till 15 nm och bulten gick av utan att instrumentet klickade. Mao dags att skaffa en ny (var ju bara 10 års garanti på den gamla!) - men vad är det man ska köpa? Jag vill ha en superbra gärna digital kvalitets momentnyckel! Budget på max 4 tkr, men det kanske inte räcker? Några tips?

Bra skjutmått med analog skala har även en 'övre' hundradelskala men oavsett digital eller analog kan man inte mäta hundradelar med skjutmått!

Prova att mät en axel, låt bli att själv titta på displayen utan få den avläst när du känner att du är 'rätt'.

Upprepa 10 ggr och se hur resultatet skiljer sig eller är exakta mot varandra.

Mät sedan med micrometer 10ggr

Tror diskussionen tar slut då.
Jag vet att det finns såna skjutmått men orkade inte ta med det bara. ;P Klart att diskussionen tar slut om man jämför et skjutmått mot en mikrometer, hade det funnits så bra skjutmått så skulle mikrometern inte ens ha funnits.

Får ta och göra ditt 10 ggr-test. Lägger upp resultaten här sen. Tycker själv det ska bli intressant att se hur bra grejerna stämmer.

Edit: Ang momentnycklar. Köpte ett par st från biltema för ett antal år sen. Fick den ena uppmätt på scania och den låg iaf innanför deras toleranser förutom i ändlägena.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...