Elektronisk hastighetsspärr

Nja, jag misstänker att Bonneville boxen gör om hastighetssignalen till ECUn så den tror det går långsammare och därför inte aktiverar toppfartsbegränsaren.
View attachment 390726

Kan inget om Kawa men på Yamma R1 07-08 stänger gasspjällen igen ca 20% när man närmar sej toppfart så där finns iaf en begränsning, dock inte i YEC ECUn eller om man låter bränna om original ECUn till någon av de eftermarknadsmodifikationer som finns :)

Edit:
Ser nu att ECUnleached finns till kawasaki också, lite dyrare än bonneville dosan men de kan å andra sidan göra en del andra "trevligheter" med programvaran..
http://www.ecunleashed.co.uk/products/motorbike/kawasaki/

Var har du hört att den stänger spjällen?
 
Nu skriver JAG det så slipper någon annan.........

Fäll upp passagerar fotpinnarna så går hastighetsbegränsningen bort! :banana

Fast om jag minns det hela rätt så var det väl den första begränsningen med passagerare vid ca 200 km/h som avaktiverades då??? :D eller?? :va kanske den vid 300 km/h går att avaktivera genom att ta bort förarfotpinnarna? :rofl
 
Var har du hört att den stänger spjällen?
Hittar tyvärr inte loggarna jag gjort på original ECUn, har kört YEC/gat hybrid ECU senaste åren, alltså saknar jag egna bevis för mitt påstående :tummenupp

Men obs, detta är OT då jag inte kan svara för hur Kawasaki löser detta (bara Yamaha)..
 

Bifogat

  • YCCT(Stock)2.jpg
    YCCT(Stock)2.jpg
    164.1 KB · Visningar: 127
Last edited:
Hittar tyvärr inte loggarna jag gjort på original ECUn, har kört YEC/gat hybrid ECU senaste åren, alltså saknar jag egna bevis för mitt påstående :tummenupp

Men obs, detta är OT då jag inte kan svara för hur Kawasaki löser detta (bara Yamaha)..

Fast det är inte bara på 6an den börjar att stänga av lite så syftet är nog inte toppfartsbegränsning Jag tror att det används för att man inte skall gå i varvstoppet så hårt. Shoftlighten börjar blinka och vill att du puttar i nästa växel och trotteln softar av lite för att du skall hinna sparka i växeln innan cykeln misständer och du tappar mark till framförvarande.
 
Fast det är inte bara på 6an den börjar att stänga av lite så syftet är nog inte toppfartsbegränsning Jag tror att det används för att man inte skall gå i varvstoppet så hårt. Shiftlighten börjar blinka och vill att du puttar i nästa växel och trotteln softar av lite för att du skall hinna sparka i växeln innan cykeln misständer och du tappar mark till framförvarande.
Ingen aning, kanske det är så, lär dock inte vara någon fördel att ecun vrider av gasen när man ligger i sexans växel och pressar på långa rakan, eller så spelar det ingen roll alls, vad vet jag :)
Tillbaka till Kawaproblematiken, eller? :tummenupp
 
Kul tråd! På Yamaha R1 02-03 modellen som stannar vid 270 km/h sitter det en iso kontakt med 4st kablar i stuckna varav en vit, dra då ur den och plåstra om den lite vackert och vips så går hojen som den ska de vill säga 299 km/h på mätaren och vidare. Spärren sitter där som säkerhets marginal dvs hojen går att åka så fort med men det finns ingen säkerhet att den håller för det. Kör med förstånd gott folk:tummenupp:tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top