Elektronisk hastighetsspärr

iceman32

Tjuvjägare
Gick med
2 Jun 2011
Ort
Hemma :)
Hoj
Suzuki V Strom DL650 -07
Går det att ta bort en elektronisk hastighetsspärr på hojen?
Bara nyfiken på OM det går, och hur man isåfall gör.
Finns ju en del hojar i Sverige som är begränsade i hastighet (299-300km/h) som bl.a. min ZZR1400 och Busan.
 
Är ju bara mätaren som är begränsad efter en överenskommelse mellan fabrikanterna,
hojen går så fort den ska/kan/orkar osv :) men visar bara 299 iallafall.
 
På min hoj så ska det sitta som en spärr vid hastighetsmätaren... som en liten sockerbit enligt jeeesper! Så kolla om det sitter något där! Inte för att jag tror att det skulle sitte en sådan men men...
 
Nej den är elektroniskt fartspärrad, att inte överstiga 300km/h på 6 áns växel. Gäller alla sport hojar enl. någon överenskommelse. Finns även på bilar 200km/h för en Svensson Volvo & 250 km/h för lite sportigare Audi/BMW; värstingarna undantaget. Om du får chansen att prova så kommer du att känna att motorn lägger av det blir ingen tvärnit utan känns ungefär som när du drar in kopplingen, men ändå ganska läskigt i denna fart. Det går att koppla ur fartspärren lätt på Suzuki lite kinkigare på Kawasaki men det går. I korthet går det ut på att lura motorn att du kör på t.ex. 5 án när du egentligen kör på 6án & följaktligen slår inte fartspärren till. sedan får du ta bort pinnen som stoppar hastighetsmätarnålen att göra ett dubbelvarv & passera noll.
Det är inget jag rekommenderar utan snarast avråder dig ifrån. Jag körde på startbanan på ett flygfält med en Busa, under optimala förhållanden men fick så kraftigt tunnelseende att den kändes smal & fartvinden var så djävuls så lyfte jag lite på hjälmen från tanken kändes det som om huvudet skulle slitas loss. Jag gör aldrig om det.

Men om du vill läsa upplysningsvis:
http://www.angelridevideos.com/reviews/GiProATRE.html
http://www.orientexpress.com/p-16917-ivans-performance-tre.aspx
 
Last edited:
Nej den är elektroniskt fartspärrad, att inte överstiga 300km/h på 6 áns växel. Gäller alla sport hojar enl. någon överenskommelse. Finns även på bilar 200km/h för en Svensson Volvo & 250 km/h för lite sportigare Audi/BMW; värstingarna undantaget. Om du får chansen att prova så kommer du att känna att motorn lägger av det blir ingen tvärnit utan känns ungefär som när du drar in kopplingen, men ändå ganska läskigt i denna fart. Det går att koppla ur fartspärren lätt på Suzuki lite kinkigare på Kawasaki men det går. I korthet går det ut på att lura motorn att du på t.ex. 5 án när du kör på 6án & följaktligen slår inte fartspärren till. sedan får du ta bort pinnen som stoppar hastighetsmätarnålen att göra ett dubbelvarv & passera noll.
Det är inget jag rekommenderar utan snarast avråder dig ifrån. Jag körde på startbanan på ett flygfält med en Busa, under optimala förhållanden men fick så kraftigt tunnelseende att den kändes smal & fartvinden var så djävuls så lyfte jag lite på hjälmen från tanken kändes det som om huvudet skulle slitas loss. Jag gör aldrig om det.

Men om du vill läsa upplysningsvis:
http://www.angelridevideos.com/reviews/GiProATRE.html
http://www.orientexpress.com/p-16917-ivans-performance-tre.aspx

Håll i hatten, så stor skillnad är det inte på en Hayabusa med och utan fartspärr. Runt 10 km/h om jag inte minns fel. Det är inte skillnaden mellan liv och död i dom hastigheterna.

Och ja det går fort i 300 km/h men så att huvudet skulle slitas loss, njaaaa. Det blåser som satan och man får vara väldigt fokuserad på vad man gör. Det är läskigast första gången och sen blir man mer och mer van. Precis som första gången man passerade 200 km/h.

Nej, kör på men på säkra ställen. Flygfält eller en öde rak motorväg är att rekommendera.
 
Märkligt att varvtalet ökar trots att hastighetsmätaren står på 299 om den är spärrad.

Bilar är inte spärrade vid 200, i princip vilken ny volvo som helst gör mer än 200, 250 däremot.
 
Tack on/offroad:

Den 21/6 körde jag på en bilfri väg med min ZZR, förhållanden var goda (lång raksträcka) och testade för första gången att dra ur den så mycket det gick, alltså mätaren ut, ca 300 km/h. Precis som du säger, man får ett kraftigt tunnelseende samt att vägen kändes oerhört smal. Fartvinden stördes jag inte så mycket av även fast den givetvis var krafig. Jag gör säkert heller aldrig om det om det inte är på bana eller liknande, men det var kul att få pröva. Filmade hela kalaset också, lägger upp en film sedan för de som är intresserade.

Jag har inga planer på att göra detta på hojen, den går som ett as ändå, både acceleration och toppfart, man behöver knappast mer. Jag var mest nyfiken på att få mer information om det gick, och varför tillverkarna gör så.
 
OTROLIGT INTRESSANT TRÅD:)

Jag fattar inte hur ni pallar att köra 300, var uppe i strax över 250 igår och redan där känns det som, precis som on/offroad säger, att huvudet skall slitas av från kroppen. Jag är dålig på att krypa ihop bakom kåpglaset, har en rätt gammal hjälm med liten öppning, har jag hakan på tanken ser jag ju hastighetsmätaren utmärkt men jag tittar hellre på vägen.

Jag vet inte riktigt vad som är värst: turbulensen eller rädslan för att bli haffad av farbror blå. Jag fattar det inte, varje kommun borde ha en lång, avlyst asfaltssträcka där man kunde utöva sin hobby i fred:tungan
 
jag har inte ens kåpa ... i 260 som kingen e spärrad till så blåser det nått jävulskt , väldigt korta toppfarts tester blir det iaf :hihi

det roliga i kråksången att jag kört ca 270 på mätaren ... på 4an , petar i femman så sackar den ner till 260 ... bara femman å sexan e begränsade:tungan
 
Min hoj har no fan ingen begränsning förutom att varvstoppet slår in vid 15500varv :gråta, men kanske bra endå för annars skulle jag blåst motorn för längesen, men saknar 12 ynka km/h för att knäcka lyckans tröskel till 300a. kanske när man närmar sig 1000cc & mera där dom har begränsat farten, dom tycker la att inte folk behöver köra fortare en 300a.
 
Ibland gnäller folk för att mätaren visar för mycket och nu för att mätaren visar för lite. Hur ska ni ha det egentligen? :4skrika
Upplevelsen är primär och instrumenteringen sekundär. :tummenupp

//KaliZ
 
Jag tror det beror mycket på vad man kör för typ av hoj också, hur "bekvämt" det är så att säga. Med en nakenhoj är det av förklarliga skäl inte alls bekvämt att åka fort någon längre sträcka pga. fartvinden. ZZR är ju känd som "Autobahn tåg" och byggd för höga hastigheter. Jag tyckte inte att fartvinden var obekväm i 300, även fast det blåser så klart, men kåporna tar bort otroligt mycket på ZZR.
 
Nu skriver JAG det så slipper någon annan.........

Fäll upp passagerar fotpinnarna så går hastighetsbegränsningen bort! :banana
 
Nja, jag misstänker att Bonneville boxen gör om hastighetssignalen till ECUn så den tror det går långsammare och därför inte aktiverar toppfartsbegränsaren.
View attachment 390726

Kan inget om Kawa men på Yamma R1 07-08 stänger gasspjällen igen ca 20% när man närmar sej toppfart så där finns iaf en begränsning, dock inte i YEC ECUn eller om man låter bränna om original ECUn till någon av de eftermarknadsmodifikationer som finns :)

Edit:
Ser nu att ECUnleached finns till kawasaki också, lite dyrare än bonneville dosan men de kan å andra sidan göra en del andra "trevligheter" med programvaran..
http://www.ecunleashed.co.uk/products/motorbike/kawasaki/
 
Last edited:
Tänk om man hade haft samvete att vara att sälja saker som folk inte behöver.

Köp denna mojäng för bara 1499 kronor, koppla den på batteriets pluspol och vi lovar att hojens toppfart ökar med allt mellan 0 och 35 km/h.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top