Elektronikproblem

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Gixxer
20130510_220451-1.jpg

Sirenen i originallarmet på min Ktm började först glappa för att sen tystna helt. Det visade sig att sirenen är ett piezoelement (väl?) med en trafo emellan. Ena sladden var av men trots att jag lödde dit den igen så är det tyst. Primärsidan på trafon mäter 60 ohm men sekundärsidan oändligt. Lägger jag ohmmetern över piezoelementet så knäpper det till lite så det verkar vara ok. Finns det något sätt att få reda på vad det är för trafo och hitta en ersättare? Den är märkt med M022 2 0632 FALCO.

Har du dubbelkollat så att den smala koppartråden inte släppt från pinnen du lött på? Oftast brukar brukar den gå av just vid infästningen, sällan den pajar inuti lindningen.

Du kan ju försöka kontakta FALCO och se vad de säger (tyvärr inget kontor i Sverige), om du kan få ett datablad på den så kan du hitta en ersättare om de inte säljer den längre t.ex.

Annars skulle jag gissa på ca 10:1 i lindningsförhållande och kanske runt 10-100 mH i induktans, men det borde fungera med lite vad som helst, du vill bara konvertera till en betydligt högre spänning. (du kan ju alltid testa att skippa trafon och koppla direkt till piezoelementet, då borde du få samma ljud men svagare såklart)

Nyheter
Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”