Elektronikhjälp! [Projekt]

amullo skrev:
Japp.

Men vad är problemet i det?

Utväxling, gode vän!
En omgång på torkarmotorn byter ena sidan till andra och ytterligare en likadan byter igen, bara att växlingen inte är vänd och tillbaka, utan vänd och sen vänd igen åt samma håll.

Om du förstår min förklaring.


Aha. Då fattar ja hur du mena. :rolleyes: Men då bli de en massa jox å prylar som ska monteras. Själva elprojektek försvann i den goda iden,
koppla in en torkarmotor e ju inte specielt svårt :tungan
 
Tsudd skrev:
Aha. Då fattar ja hur du mena. :rolleyes: Men då bli de en massa jox å prylar som ska monteras. Själva elprojektek försvann i den goda iden,
koppla in en torkarmotor e ju inte specielt svårt :tungan

Använd en servo för radiostyrda grejor ex flygplan dom har ju läge 1 & 2
eller mittemellan om man vill sen är det ju bara att fixa med utväxlingen för att få de rätta lägena.

bara ett tips vet inte om det fungerar bra eller inte (en ide spruta)

Mvh / pho
 
Äh, vill ni använda en skruvdragare så kan man väl ha en tvålägesbrytare (vippa eller vad man vill) i kuppen å sedan bara ha en brytande switch (bryter strömmen till respektive riktning) i vardera stoppläge? Åsså nån form av mekaniskt stopp. Bara att slå om vippan till den skylt man vill ha åsså behöver man inte bry sig mer; skylthållaren vrider sig å stannar automagiskt på rätt ställe. Dessutom ser man på vippans läge vilken skylt som pol... jag menar mässbesökarna ser. Kanske inte mycket av ett projekt, men varför krångla till saker i onödan? :tomten

Eftersom det är så svårt att förklara saker och ting när man inte kan svenska så ritade jag ett självinstruerande schema. :D
 

Bifogat

  • skyltvändare.jpg
    skyltvändare.jpg
    40.5 KB · Visningar: 108
Last edited:
En annan gång räcker det att posta frågan i *ett* forum så blir det enklare för alla att både följa tråden och komma med konstruktiva förslag... :tummenupp

FolkE skrev:
Vi ska använda oss av en skruvdragare som drivkraft. Från början ville vi ha 3 olika lägen den men jag tror det bara blir 2 nu.

Är ni *tvungna* att använda en skruvdragare, eller är det er egen idé? Anledningen till min fråga är att en skruvdragare förmodligen är bland de mest besvärliga sätten att lösa problemet med att vända en regskylt.
Först och främst har nästan alla skruvdragare rent mekanisk reversering, d.v.s. att motorn snurrar åt samma håll oavsett chuckens gångriktning. Det är inte helt givet att el och mekanik går att köra baklänges genom att pol- eller fasvända elektriskt.

Om ni måste använda en skruvdragare så är ett enklare, och förmodligen mer driftsäkert, sätt att hoppa över reverseringen och helt enkelt låta skylten rotera ett halvt varv åt samma håll vid varje växling - runt och runt. En enda enkel lägesgivare ser till att skylten stannar i "rätt" läge vid varje stopp. Kopplingen får ni lura ut själva. :)

Med helt fria händer skulle jag välja att försöka lösa uppgiften utan att använda skruvdragare, och istället använda ett enkelt dragdon av elektromagnetisk typ. Kostar inte alltför mycket att köpa nytt, eller kan slaktas ur alla möjliga elektromekaniska prylar. Väldigt mycket mer driftsäkert, inget behov av lägesgivare eller brytare, minimalt mekaniskt slitage, betydligt mindre utrymmeskrävande, lättare, snabbare... En konstruktör skulle begå snudd på tjänstefel om han/hon bortsåg från de fördelarna. :)

Fast är ni ålagda att använda skruvdragare så är ni... :tungan


Berätta för allt i världen hur projektet fortskrider!
 
Last edited:
enklast är ju om man bränner ett litet eprom så man får så liten krets som möjligt också... med timer funktioner å alla vilkor man vill ha...
 
En torkar motor och en dervutväxling. på 2:1. Motor måste snurra ett varv för att plåten ska vända etthalft. Enken och mycket praktisk låsning. Behövs bara en knapp.
Lycka till.
 
69:an skrev:
En annan gång räcker det att posta frågan i *ett* forum så blir det enklare för alla att både följa tråden och komma med konstruktiva förslag... :tummenupp



Är ni *tvungna* att använda en skruvdragare, eller är det er egen idé? Anledningen till min fråga är att en skruvdragare förmodligen är bland de mest besvärliga sätten att lösa problemet med att vända en regskylt.
Först och främst har nästan alla skruvdragare rent mekanisk reversering, d.v.s. att motorn snurrar åt samma håll oavsett chuckens gångriktning. Det är inte helt givet att el och mekanik går att köra baklänges genom att pol- eller fasvända elektriskt.

Om ni måste använda en skruvdragare så är ett enklare, och förmodligen mer driftsäkert, sätt att hoppa över reverseringen och helt enkelt låta skylten rotera ett halvt varv åt samma håll vid varje växling - runt och runt. En enda enkel lägesgivare ser till att skylten stannar i "rätt" läge vid varje stopp. Kopplingen får ni lura ut själva. :)

Med helt fria händer skulle jag välja att försöka lösa uppgiften utan att använda skruvdragare, och istället använda ett enkelt dragdon av elektromagnetisk typ. Kostar inte alltför mycket att köpa nytt, eller kan slaktas ur alla möjliga elektromekaniska prylar. Väldigt mycket mer driftsäkert, inget behov av lägesgivare eller brytare, minimalt mekaniskt slitage, betydligt mindre utrymmeskrävande, lättare, snabbare... En konstruktör skulle begå snudd på tjänstefel om han/hon bortsåg från de fördelarna. :)

Fast är ni ålagda att använda skruvdragare så är ni... :tungan


Berätta för allt i världen hur projektet fortskrider!


Nej, vi är inte tvugna att använda en skruvdragarmotor. Men vi fick en av vår lärare och vi har inte hittat ngn bättre ;P
 
bullitt skrev:
. Dessutom ser man på vippans läge vilken skylt som pol... jag menar mässbesökarna ser. Kanske inte mycket av ett projekt, men varför krångla till saker i onödan? :tomten

Eftersom det är så svårt att förklara saker och ting när man inte kan svenska så ritade jag ett självinstruerande schema. :D

:D :D :D :D :D :D :D

Kanske kan lösa problemet genom att helt enkelt plocka bort skylten.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top