Elektronikhjälp: MOSFET?

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Hallå alla elektronikkunniga!

Jag är själv någorlunda med i matchen inom elektronik men på mosfet är jag rätt tappad.
Finns det nån vänlig själ som kan tipsa om lämplig litteratur för att sätta sig in i ämnet? Typ "MOSFET for beginners" eller nåt sånt.
Eller nån länk på vårt kära Internet som lättfattligt förklarar hur mosfet fungerar och används, eventuella olika varianter med mer.
Elektronikforum.com? Eller nåt sånt?

Läget är att sådana används titt som tätt till kraftreglering (motorstyrning och laddning) i min bransch idag och jag känner att jag bara kan liite mer än alla andra handlare i branschen och det duger ju inte, eller hur?
Man måste ju vara bäst med marginal så att säga. :tummenupp

Kan ganska så lite själv om just MOSFET men har en bekant som läste in något när vi höll på och labba lite, ska kolla med honom vad det va han läste.

Men i min "förtappade" är mosfet mest en annan typ av transistor som man tagit fram för att kunna impa på folk. Men det är i min förtappade värld det.

Robban_C skrev:
Hallå alla elektronikkunniga!

Jag är själv någorlunda med i matchen inom elektronik men på mosfet är jag rätt tappad.
Finns det nån vänlig själ som kan tipsa om lämplig litteratur för att sätta sig in i ämnet? Typ "MOSFET for beginners" eller nåt sånt.
Eller nån länk på vårt kära Internet som lättfattligt förklarar hur mosfet fungerar och används, eventuella olika varianter med mer.
Elektronikforum.com? Eller nåt sånt?

Läget är att sådana används titt som tätt till kraftreglering (motorstyrning och laddning) i min bransch idag och jag känner att jag bara kan liite mer än alla andra handlare i branschen och det duger ju inte, eller hur?
Man måste ju vara bäst med marginal så att säga. :tummenupp

Vem har du som ISP? Det finns ju diskussionsgrupper inriktade på elektronik, där får du säkert svar på dina frågor.

En sån diskussionsgrupp heter swnet.teknik.elektronik

International Rectifier har en del bra grejer på sin hemsida:
www.irf.com
Kolla på Technical Library->Technical Papers->dokumentet Power MOSFET basics. Det finns massor med annat bra grejs att läsa om i den kategorin också.

Sedan har de även en Application training guide under Techniacl Library som beskriver lite mer fundamentala saker.

Annars finns det tonvis med böcker om ämnet för högskolor t ex. Sök efter böcker som heter "Electronic devices" eller liknande, då brukar man få grunderna om pn-övergångar och lite applikationsexempel på köpet.

I love the smell of burning semiconductors in the morning... :näsblod

Den jag gillar bäst av alla MosPowerFet'ar är IPS21 (ELFA har den bl.a.). Använder den lite varstans bl.a. i BrinkShifter-lådan. Har hittills inte lyckats paja någon.

Beror lite på om man vill förstå grunderna för halvledare, eller mer om tillämpningar. För grundläggande kunskaper kan jag rekommendera "Electronic Ciruits, Discrete and Integrated" av Schilling, Belove (McGraw-Hill).

Många många bra svar som jag tackar för! :tummenupp

Just nu hinns inte men i eftermiddag ska jag kika närmre! Säger som Arnold: "I´ll be back!"

LameViffer: swnet.teknik.elektronik
Funkade inte härifrån men det reder sig nog så småningom.

Spinky Spendrup:
Power MOSFET basics, har tatt hem och ska läsa ikväll om jag inte får sällskap av hon jag ska ut och äta med.
Tog även hem den om parallellkoppling av MOSFETs men den verkar efter en snabb blick vara långt över min nivå.
Ur pdf:en ang att framspänningsfallet ökar med ökande temp (= mer effekt/mer värme distribueras från de varmare till de kallare) och att detta gör dem extra lämpliga för parallellkoppling:
"It's what allows power MOSFETs to easily be used in parallel."
Japp, så används dom i min bransch. Ett flertal sitter parallellt kopplade för att öka strömtåligheten.

Bengan:
http://www.mtmi.vu.lt/pfk/funkc_dariniai/transistor/mosfet.htm, man tackar! Också läsa framöver.
http://www.elektronikforumet.com/, åfan, tänk om jag vetat.
Bra länk, här ska läsas!

Tack även alla andra.

Edit:
Editerade ang pdf:en ovan eftersom jag fick brått iväg till middan med damen och alltså missade att skriva klart.
Tror ni jag fick nåt då? Nix. Flera års limmande som till synes går utmärkt men inte då. Ska fanimej köpa den där tröjan:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=54402
Imorrn ska jag ägna mig åt knarrarna istället.

Last edited:
Robban_C skrev:
Japp, så används dom i min bransch. Ett flertal sitter parallellt kopplade för att öka strömtåligheten.
Någon ska bygga fartreglage? :yoparty
Säg till om du får ihop något, jag är intresserad.

Robban_C skrev:
Editerade ang pdf:en ovan eftersom jag fick brått iväg till middan med damen och alltså missade att skriva klart.
Tror ni jag fick nåt då? Nix. Flera års limmande som till synes går utmärkt men inte då.
På't igen bara, :jäs efter att du ägnat tid med hojarna

Bengan skrev:
Någon ska bygga fartreglage? :yoparty
Säg till om du får ihop något, jag är intresserad. ...
Finns så bra reglage färdiga så jag ser ingen anledning att bygga. Känn som att gå över ån efter vatten.
Men dom (och laddarna) ska ju repareras ibland.

Nu har jag läst ett och annat (fick ju lite quality time över igår kväll! :) )och fått lite mer koll.
Har du koll på hur man mäter upp en mosfet?
Kan man mäta spänningsfallen precis som på en npn/pnp? Eller mäter man resistans?
Är det nån form av olika riktning på n-channel och p-channel vid mätning (återigen som npn/pnp)?

Ska surfa mer på det här framöver men just nu blir det slipning av TLR-plast! :tummenupp

Robban_C skrev:
Finns så bra reglage färdiga så jag ser ingen anledning att bygga. Känn som att gå över ån efter vatten.
Men dom (och laddarna) ska ju repareras ibland.

Nu har jag läst ett och annat (fick ju lite quality time över igår kväll! :) )och fått lite mer koll.
Har du koll på hur man mäter upp en mosfet?
Kan man mäta spänningsfallen precis som på en npn/pnp? Eller mäter man resistans?
Är det nån form av olika riktning på n-channel och p-channel vid mätning (återigen som npn/pnp)?

Ska surfa mer på det här framöver men just nu blir det slipning av TLR-plast! :tummenupp
vad menar du med att mäta upp? snabbkoll att den troligtvis är hel? ej kortis drain-source --> antagligen hel..
n och p-kanal är motsatt polariserade när man jämnför dom. Du kan ju kolla framspänningsfallet (i backriktningen) drain-source (paracitdioden) med multimetern. På en lös transistor kan du ju även ladda upp gaten med multimetern och kolla att den då börjar leda, gaten gålls ju laddad även efter att du flyttat proben till drain.. lätt att missa detta och tro att den är "trasig" eftersom den leder ;-) :tomten

Förhoppningsvis har han löst sitt FET-problem, såhär 13 månader efter han ställde frågan.;) Om han däremot fortfarande hoppas på denna tråd så förtjänar han ta mig tusan ingen hjälp. :lol

vad använder man MOSFETs till? vet att de sitter på moderkort bland annat.. +att de blir bra varma oftast :)
har de nått med spänningsreglering å göra eller?

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan