Elektronik på r6 (någon som är duktig?)

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Håller på att koppla in larm på r6an

Har stött på ett problem.....

Finns det startspärr på r6 -01?

Har fjärrstart på larmet...

Själva startandet löser sig väll om man ger startknapps kabeln + och det kan jag ju få från huvudenheten på larmet.

Men tändningen har jag ingen större idé om hur jag ska gå tillväga för, ska ju hitta kabeln som bli "1a (aktiverad)" då nykeln är på "on" men finns det en startspärr som går in här eller?

Bäst å följa kablaget från tändningen eller går det att gå in under sadel tex?

Kollade verkstads handboken igår och blev mörkrädd.

Har en kabel som ger kort + puls(2 sec) från larmet och en med konstant + puls ....alltså en till tändning och en till startandet.

En annan har liknade problem efter å ha försökt på sin gsx 750 och då funkade allt förutom bensinpumpen ( alltså här har startspärr fuckat det )

tråd för larm
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=112212&page=1&pp=20

elschema3qj.png

Last edited:
ingen som har idé kanske pillat med liknade tidigare ens vet om de är startspärr?

Ingen aning men kan du ladda upp/hitta länk till ett R6 elschema i någorlunda storlek och upplösning kan jag prova att hjälpa dig.

CPMS skrev:
Ingen aning men kan du ladda upp/hitta länk till ett R6 elschema i någorlunda storlek och upplösning kan jag prova att hjälpa dig.

tog detta igår

dock mycket dålig bild (tror de fanns en bild på just tändningen som såg minst lika illa ut men du kan ju kolla)

edit hehe såg att de hjälper nog ingen detta... ska leta bättre bild

Bifogat

• DSC01625.JPG
    DSC01625.JPG
    79.6 KB · Visningar: 138
CPMS skrev:
:rofl :hihi :7peta

Manual (PDF) och microfich R6, kolla om den gäller för din årsmodell.

http://yzfr6.net/

hittade då samma som jag har i min bok

electric och ignition system sid 13 vet inte hur jag kan spara bilden eller länka

Bifogat

• namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    61.8 KB · Visningar: 105
Last edited:
Om PDF:en i länken jag skrev är användbar har jag redan både länk och bild så det löser sig. (förlåt men kunde inte motstå) :tummenupp

Ska försöka skriva ut den så jag återkommer i morgon (kan inte skriva ut A3 hemma), PDF-filer brukar bli ganska bra vid utskrift.

CPMS skrev:
Om PDF:en i länken jag skrev är användbar har jag redan både länk och bild så det löser sig. (förlåt men kunde inte motstå) :tummenupp

Ska försöka skriva ut den så jag återkommer i morgon (kan inte skriva ut A3 hemma), PDF-filer brukar bli ganska bra vid utskrift.

vill du ha tag på kabeln som ligger i 12v konstant då tädningen är på så är det det BLÅA kabeln som går upp i tlåset,jag håll själv på och koppla in det i dag, men mitt skitlarm gicg sönder när jag testat det 2 ggr,säkringen till larmet är helt men den är helt död :/ får man väl vänta i ca 3 vek innan man får en ny dosa, ps remote starten koppla jag inte in tyvker det verkar idiotiskt att ha, den oragange sladden behövs inte heller när jag testa # start spärren koppla jag in från off knapen "röd/vit" på yamaha du hittar den under luftburken om du tar bort den, där gick jag på den iaf, vet nu inte om det funka eftersom mitt larm är kasst..

Last edited:
mojjsan skrev:
vill du ha tag på kabeln som ligger i 12v konstant då tädningen är på så är det det BLÅA kabeln som går upp i tlåset,jag håll själv på och koppla in det i dag, men mitt skitlarm gicg sönder när jag testat det 2 ggr,säkringen till larmet är helt men den är helt död :/ får man väl vänta i ca 3 vek innan man får en ny dosa, ps remote starten koppla jag inte in tyvker det verkar idiotiskt att ha, den oragange sladden behövs inte heller när jag testa # start spärren koppla jag in från off knapen "röd/vit" på yamaha du hittar den under luftburken om du tar bort den, där gick jag på den iaf, vet nu inte om det funka eftersom mitt larm är kasst..

bra info, men du har inte fått det funka vad jag fattat de som?

om de nu är den blå kabeln .... ger jag den + går det att starta cykel har du testat de? Farligt lätt för den som inte har där att göra i sånt fall

Vart gick du in på den blå kabeln?(menar fram vid tändnings låset eller under sadeln tex?)

min tanke är att slippa skruva isär cykeln för mycket...

Samma larm som jag eller?

Mr Helmut skrev:
bra info, men du har inte fått det funka vad jag fattat de som?

om de nu är den blå kabeln .... ger jag den + går det att starta cykel har du testat de? Farligt lätt för den som inte har där att göra i sånt fall

Vart gick du in på den blå kabeln?(menar fram vid tändnings låset eller under sadeln tex?)

min tanke är att slippa skruva isär cykeln för mycket...

Samma larm som jag eller?

du kan gå på den vid snabbkopplingen som ligger vid vänster toppkåpa till t-låset, jag har färgerna " den stora snabbkopplingen" "svart = + konstant" "röd = + konstant" brun/röd eller brun/grön ngt av färgerna var det kommer inte i håg men finns bara den med brunt = main skall ha +" blå ger + när main är på slaget jag testa och koppla på där innstrumenten tändes men jag prova aldrig att testa o starta den eftersom jag inte vill ha remotestart,
jag sket i att koppla in orange " den som du mätte upp som ger + antar jag"
och blå som ger starten ström..

jupp jag har samma larm som dig, jag har lite lättare att hitta kablarna eftersom jag tagit bort mitt t-lås :) för att komma åt snabbkopplingarna måste du lossa "lilla översidoplasten vid vänster toppkåpa" med en stjärnskruv samt en snabb skruv" sedan ser du kablarna från t-låset ner till kopplingen ..

jo eftersom den bara behöver plus till spolarna får att starta så kommer det funka, det jag undrar är varför ha den :) en mer farlig sak än nyttig :rolleyes:

Last edited:
mojjsan skrev:
du kan gå på den vid snabbkopplingen som ligger vid vänster toppkåpa till t-låset, jag har färgerna " den stora snabbkopplingen" "svart = + konstant" "röd = + konstant" brun/röd eller brun/grön ngt av färgerna var det kommer inte i håg men finns bara den med brunt = main skall ha +" blå ger + när main är på slaget jag testa och koppla på där innstrumenten tändes men jag prova aldrig att testa o starta den eftersom jag inte vill ha remotestart,
jag sket i att koppla in orange " den som du mätte upp som ger + antar jag"
och blå som ger starten ström..

jupp jag har samma larm som dig, jag har lite lättare att hitta kablarna eftersom jag tagit bort mitt t-lås :) för att komma åt snabbkopplingarna måste du lossa "lilla översidoplasten vid vänster toppkåpa" med en stjärnskruv samt en snabb skruv" sedan ser du kablarna från t-låset ner till kopplingen ..

jo eftersom den bara behöver plus till spolarna får att starta så kommer det funka, det jag undrar är varför ha den :) en mer farlig sak än nyttig :rolleyes:

behöver + till bensinpump det gjorde att gixxern inte funkade

kanske är ute å dansar men är det denna vi pratar om (så jag inte fått de om bakfoten)

startspärren kan ju vara bra men de beror på, men fjärrstart är ju bara av anledningen (de är en cool grej):tungan

fan va bra med sporthoj.com ibland:)

Bifogat

• DSC00115.JPG
    DSC00115.JPG
    86.2 KB · Visningar: 83
Mr Helmut skrev:
behöver + till bensinpump det gjorde att gixxern inte funkade

kanske är ute å dansar men är det denna vi pratar om (så jag inte fått de om bakfoten)

startspärren kan ju vara bra men de beror på, men fjärrstart är ju bara av anledningen (de är en cool grej):tungan

fan va bra med sporthoj.com ibland:)

jo det är den kåpan som skall bort, berätta för mig hur du gjorde sedan..

är ju bättre att koppla som jag skall göra, att man startar hojjen med fjärren när tädningen är påslagen, då behöver du inte den orange färgade, utan du går bara på den röd/vita "den tog jag till startspärren" som du hittar under luftburken,sedan sitter där ett plastskydd med 2 st plastpluggar ta bort dom så ser du kablarna , där finns även sladden till starten " är i hop med den röd/vita" ,är väl det bästa att koppla så,iaf kommer jag nog göra det, under luftburken i framkant satte jag sirenen så den skriker rätt ut vid kylet, samt jag satte maindosan som passar perfekt framför instrumenteringen i ett litet fack så får man alla kablar snyggt dragna, gick på blinkers där framme med, larmet i sig funkar kalas där, räcker du knackar löst på toppkpan då så varnar larmet direkt :)

Last edited:
Skippa iden med fjärrstart min erfarenhet av Mc larm får mig att bestämt avråda från att ändra i fordonets orginal kabelmatta framförallt någon som berör tändning/bränsletillförsel. Har än aldrig varit med om ett larm som inte börjar trilskas efter en tid och det är inte kul att stå långt hemifrån med en startspärr som inte släpper.

Installera ett larm som för en massa oväsen och lämna orginal tändningskablage intakt så slipper du stå där.......

Boris JR skrev:
Skippa iden med fjärrstart min erfarenhet av Mc larm får mig att bestämt avråda från att ändra i fordonets orginal kabelmatta framförallt någon som berör tändning/bränsletillförsel. Har än aldrig varit med om ett larm som inte börjar trilskas efter en tid och det är inte kul att stå långt hemifrån med en startspärr som inte släpper.

Installera ett larm som för en massa oväsen och lämna orginal tändningskablage intakt så slipper du stå där.......

kan nog ligga något i det.

Men använda sig av fjärrstartfunktionen och skippa startspärr funktionen i larmet utan behålla den orginal så borde det ju inte kunna krångla så mycket:rolleyes:

just nu är larmet instalerat så de väsnas då någon rör cykeln och blinkar i alla blinkers (inga mer funktioner än dom som finns orginal)

Boris JR skrev:

mm tycker det jag med!!

mojjsan skrev:
mm tycker det jag med!!

sådär har grejat hela kvällen nu

tog bort tank å lyfte nästan bort hela luftburken... tyckte mig inte kunna se en enda kabel under den så tog i hop det igen men hittade en annan kabel bunt som verkade intressant....

vart under sadeln satt de där startrelät till startknappen?

Bifogat

• DSCN1864.JPG
    DSCN1864.JPG
    79.7 KB · Visningar: 77
  • DSCN1865.JPG
    DSCN1865.JPG
    65 KB · Visningar: 96
  • DSCN1867.JPG
    DSCN1867.JPG
    74.6 KB · Visningar: 87
Mr Helmut skrev:
sådär har grejat hela kvällen nu

tog bort tank å lyfte nästan bort hela luftburken... tyckte mig inte kunna se en enda kabel under den så tog i hop det igen men hittade en annan kabel bunt som verkade intressant....

vart under sadeln satt de där startrelät till startknappen?

helmut, om du vill hitta dom kablarna jag menar den snabbkopplingen ligger under luftburken = hela luftburken måste bort samt 2 st plugg som täcker plasten till spolarna, bara lyfta tanken hittar du inte den snabbkopplingen :)

jag har kollat upp mer nu,bara att ringa om du behöver hjälp //Mojje

Last edited:
mojjsan skrev:
2030225 helmut, om du vill hitta dom kablarna jag menar den snabbkopplingen ligger under luftburken = hela luftburken måste bort samt 2 st plugg som täcker plasten till spolarna, bara lyfta tanken hittar du inte den snabbkopplingen :)

jag har kollat upp mer nu,bara att ringa om du behöver hjälp //Mojje

sådär har grejat nu så allt funkar (typ)

Startknappen bryter på - och larmet på + har du någon fin idé?

har startat en tråd till efter gårdagens fulmeck
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=114191

Jag har oxå installerat ett sånt larm.

Har bara en kommentar; Bryt INTE bränslepumpen genom den slutande
kretsen! De kablarna är alldeles för klena för detta ändamål! Isf får du sätta
ett relä och använda kretsen som triggerspänning.

Kablarna kommer skapa en resistans och din hoj kommer inte gå som
förväntat. Den startar säkert etc; Men nej. Inte i längden.

/Puh

Turbo-Puh skrev:
2045674 Jag har oxå installerat ett sånt larm.

Har bara en kommentar; Bryt INTE bränslepumpen genom den slutande
kretsen! De kablarna är alldeles för klena för detta ändamål! Isf får du sätta
ett relä och använda kretsen som triggerspänning.

Kablarna kommer skapa en resistans och din hoj kommer inte gå som
förväntat. Den startar säkert etc; Men nej. Inte i längden.

/Puh

Jag har inte kopplat in någon startspärr ännu, vet inte hur jag ska göra heller men. Hur gjorde du då?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg