Elektronik kunnig sökes....

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Kanske inte fullt ut mc relaterat, men håller på & funderar på en möjlig kommunikation mellan förare & depåpersonalen under ett ERF race.
Men misslyckas totalt i att hitta någon som vill / kan hjälpa mig bygga om en walkie talkie, så att en lysdiod tänds istället för att ljud kommer ur högtalaren.

Är du kunnig på fin elektronik & vill ha extraknäck.... PM:a... så skickar jag en beskrivning på vad jag vill ha för funktion..

Mvh
//
Benny

Vore det inte enklare att köpa en utrustning för radiostyrda saker och haka på dioder på en mottagare istället? Beror väl helt på vad mycket ljussignaler ni vill få ut från enheten

Vore det inte enklare att köpa en utrustning för radiostyrda saker och haka på dioder på en mottagare istället? Beror väl helt på vad mycket ljussignaler ni vill få ut från enheten
Ingen dum idé! Köper man en billig radiostyrd bil på Biltema/Clas i Sjön/Jula/x så har man ju 2 kanaler, å kan styra iaf tre dioder (gas, höger å vänster). Köper man ett flygplan så har man ju 4 kanaler, 5 dioder (gas, stig/sjunk, sväng höger/vänster å roll höger/vänster). Det ger ju 8 eller 32 olika meddelanden :) Frågan är ju räckvidden bara, och hur bra den tål tändsystem och andra störningar.
Fast det här tolkar jag som info från depån till föraren? Borde inte tvärs om vara minst lika viktigt? :va

Moderna radiostyrningar är digitala. 3 kanaler blir en djävla massa lysdioder

Moderna radiostyrningar är digitala. 3 kanaler blir en djävla massa lysdioder

Söker en "billig & enkel" lösning för kommunikation mellan förare & depå i långlopp på motorcyckel.

Jag har en ljudutgång på WT:n där jag önskar en ganska stark lampa istället för öronhögtalare.
Dvs... när depån trycker in talknappen på depå-WT:n tänds den lampan på förarens WT och lyser eller blinkar.... (önskvärt minst 10 sek)

Omvänt.. finns en "call" knapp som ger en ringsignal i alla WT på samma inställning.
Den knappen ska flyttas från WT till separat knapp som sätts på styret.

Dvs.. när föraren trycker på den knappen, ringer alla WT i depån..
Har kollat med alla jag känner & även ringt några företag, ingen som kan/vill.

Har fått det bekräftat att det går att sätta in ett "relä" imellan dioder & WT.
Dock måste lampan ha egen strömförsörjning, ex. Nyckelringslampa, där relät fungerar som av/på knapp.

Gå in på elektronikforumet och fråga! Där har du riktiga elektronikrävar som säkert kan hjälpa dig.

Tack... Frågan ställd där.

Mvh
//
Benny

Last edited:
Har för mig det var verboten med sådana lösningar i ERF, men hittar ingen referens nu.

Last edited:
Söker en "billig & enkel" lösning för kommunikation mellan förare & depå i långlopp på motorcyckel.

Jag har en ljudutgång på WT:n där jag önskar en ganska stark lampa istället för öronhögtalare.
Dvs... när depån trycker in talknappen på depå-WT:n tänds den lampan på förarens WT och lyser eller blinkar.... (önskvärt minst 10 sek)

Omvänt.. finns en "call" knapp som ger en ringsignal i alla WT på samma inställning.
Den knappen ska flyttas från WT till separat knapp som sätts på styret.

Dvs.. när föraren trycker på den knappen, ringer alla WT i depån..
Har kollat med alla jag känner & även ringt några företag, ingen som kan/vill.

Har fått det bekräftat att det går att sätta in ett "relä" imellan dioder & WT.
Dock måste lampan ha egen strömförsörjning, ex. Nyckelringslampa, där relät fungerar som av/på knapp.

Tack... Frågan ställd där.

Mvh
//
Benny

Borde gå att fixa ganska enkelt. "lampan" måste kräva väldigt lite ström tex en "blå" lysdiod typ en sån från en sån där evighets nyckelrings ficklampa. Kan eventuellt även gå med en effektiv Röd lysdiod. Om du vill prova så börja med ett ganska högohmigt seriemotstånd.

Ta en digitalmultimeter och mät spänningen i uttaget när det skall komma ljud.

R=U/I så om spänningen är tex 1 V (brukar vara ungefär det på audio line utgångar har jag för mig)

Säg 10microA ger 1/10x10^-6 = 100kOhm

Du kan ju också mäta resistansen på öronsnäckan så vet du vilket motstånd som ger ungefär samma motstånd som öronsnäckan. Visst snäckan har antagligen även induktans. Enklast är om någon kan berätta vilken spänning det rör sig om och hur många watt utgången kan leverera (undras om inte line ut brukar vara ca 1V 0,4W)

Kolla så att du vänder dioden rätt.

Om det inte funkar (för svagt ljus) så måste du göra en enkel förstärkare typ OP-förstärkare + transistor med extern matning tex 12V från hojen. En sådan förstärkare med ställbar förstärkning kan du bygga för under en hundring.

OP-förstärkare ca 10:-
Transistor ca 5:-
lite motstånd ca 3:-
En bit labkort (ej nödvändigt)
En trimpot 10-100:- beroende på ställbarhet och utförande.
en kondensator ca 10: om du inte vill att dioden skall flimra.
En lysdiod 3-50:- beroende på utförande.

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...