Söker en "billig & enkel" lösning för kommunikation mellan förare & depå i långlopp på motorcyckel.
Jag har en ljudutgång på WT:n där jag önskar en ganska stark lampa istället för öronhögtalare.
Dvs... när depån trycker in talknappen på depå-WT:n tänds den lampan på förarens WT och lyser eller blinkar.... (önskvärt minst 10 sek)
Omvänt.. finns en "call" knapp som ger en ringsignal i alla WT på samma inställning.
Den knappen ska flyttas från WT till separat knapp som sätts på styret.
Dvs.. när föraren trycker på den knappen, ringer alla WT i depån..
Har kollat med alla jag känner & även ringt några företag, ingen som kan/vill.
Har fått det bekräftat att det går att sätta in ett "relä" imellan dioder & WT.
Dock måste lampan ha egen strömförsörjning, ex. Nyckelringslampa, där relät fungerar som av/på knapp.
Tack... Frågan ställd där.
Mvh
//
Benny
Borde gå att fixa ganska enkelt. "lampan" måste kräva väldigt lite ström tex en "blå" lysdiod typ en sån från en sån där evighets nyckelrings ficklampa. Kan eventuellt även gå med en effektiv Röd lysdiod. Om du vill prova så börja med ett ganska högohmigt seriemotstånd.
Ta en digitalmultimeter och mät spänningen i uttaget när det skall komma ljud.
R=U/I så om spänningen är tex 1 V (brukar vara ungefär det på audio line utgångar har jag för mig)
Säg 10microA ger 1/10x10^-6 = 100kOhm
Du kan ju också mäta resistansen på öronsnäckan så vet du vilket motstånd som ger ungefär samma motstånd som öronsnäckan. Visst snäckan har antagligen även induktans. Enklast är om någon kan berätta vilken spänning det rör sig om och hur många watt utgången kan leverera (undras om inte line ut brukar vara ca 1V 0,4W)
Kolla så att du vänder dioden rätt.
Om det inte funkar (för svagt ljus) så måste du göra en enkel förstärkare typ OP-förstärkare + transistor med extern matning tex 12V från hojen. En sådan förstärkare med ställbar förstärkning kan du bygga för under en hundring.
OP-förstärkare ca 10:-
Transistor ca 5:-
lite motstånd ca 3:-
En bit labkort (ej nödvändigt)
En trimpot 10-100:- beroende på ställbarhet och utförande.
en kondensator ca 10: om du inte vill att dioden skall flimra.
En lysdiod 3-50:- beroende på utförande.