Elektronik, kondensator...

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tja!

Har ett slutsteg, till min sub, som verkar behöva nya kondensatorer, är det bara att byta mot vilket märke som helst med samma värden?
Eller finns det mer att tänka på?

Och, var hittar man dessa små tingestar?
Har börjat leta runt lite men det är ju, för mig, en jävla djungel...

Har två olika som behöver bytas, som jag fattat det är det elektrolytkondensatorer men är ju inte säker, 4700uf och 85C, ena 50V andra 63V och dessa bägge modeller verkar inte finnas överallt, just 63V verkar vara ovanligare än den andra men, är det de enda värdena jag behöver ha koll på förutom den rent fysiska storleken?

Och har någon tips på var jag hittar dessa i en web eller fysisk butik nära mig så tas detta emot med stor tacksamhet.

Nuvarande är av fabrikatet capxon men vem som tillverkat de ska väl inte ha någon betydelse annat än om de är beställningstillverkade och inte ingår i någon standard?
Bör väl kunna handla från vilken tillverkare som helst som har god kvalité?

Hade gladeligen lämnat in och låtit expertisen lösa detta men de få som finns kvar här känner inte ens till fabrikatet och bara byta komponenter ville de inte om de så hade tid, vilket de för övrigt inte hade, då de inte kunde garantera att det enbart var att byta de.
Jag är villig att ta risken att enbart byta och hoppas på det bästa då kostnaden är så låg, att skicka iväg lådan till någon som kan titta på det skulle bli dyrare bara i frakt..

Tackar på förhand fellow hemmamicklare, något ska man väl fördriva tiden med i restriktionstider som dessa! :tummenupp
 
Elektrolyter med samma värde från samma tillverkare kan finnas i olika diameter och höjd. Det påverkar hur mycket ström de klarar att hantera eftersom de har olika inre resistans.
En tillverkare jag arbetat med menade att deras 50V motsvarade konkurrenternas 63V.
Hade det varit mina prylar så hade jag sökt reda på datablad på de befintliga kondingarna för att komma så nära som möjligt.
 
Avkopplingskondingar bör ha så låg ESR som möjligt - i de flesta fall, men undantag finns. Det krävs ett schema för att avgöra vad som bör monteras.
 
Elektrolyter med samma värde från samma tillverkare kan finnas i olika diameter och höjd. Det påverkar hur mycket ström de klarar att hantera eftersom de har olika inre resistans.
En tillverkare jag arbetat med menade att deras 50V motsvarade konkurrenternas 63V.
Hade det varit mina prylar så hade jag sökt reda på datablad på de befintliga kondingarna för att komma så nära som möjligt.

Har letat men är inkompetent eller så finns de inte på de som sitter i nu, har funnit lista på capxon men endast på de som nu finns och inga av de stämmer helt med vad jag kan mäta fram på de monterade, de närmaste felar någon mm i höjd storleksmässigt eller finns inte med rätt värden, är väl tagna ur produktion eller så fattar jag inte vad jag ska kolla efter.

Avkopplingskondingar bör ha så låg ESR som möjligt - i de flesta fall, men undantag finns. Det krävs ett schema för att avgöra vad som bör monteras.

Besvärligare än jag väntat mig alltså.
Bytte några motstånd i ett delningsfilter för en massa år sen, bara ta fram rätt motstånd och byta, trodde det skulle vara samma med kondensatorer...eller är väl typ så fast jävligt mycket besvärligare att ta fram rätt...


Har gjort mig till att försöka speca lite och fick dessa svar

https://se.farnell.com/webapp/wcs/s...41125,910179024,910173594,910162430,910162568

Något som kan funka?

lista på capxon om någon känner sig manand att försöka lista ut vad det är jag har

https://www.amelec.ch/infocenter_ca.../capxon/allgemeines/capxon_catalogue_2014.pdf

Märkning på de som sitter

1. 4700uf 63V GS85C C106 VENT 25X49mm ca:13mm trådavstånd

2. 4700uf 50V SU´SCON SL(i en "fyrkant") 85C 0114(M) 22X40mm ca:10mm trådavstånd
 
...om vi säger så här, stämmer kapaciteten och maxspänning bör det inte bli några problem med "vad som helst". Det enda som skulle kunna hända är att du får ett nätaggs-brummande i högtalarna. Återkopplingskondensatorer med lägre värden (oftas under 1 uF) kan få stärkaren att börja självsvänga om de har för lågt ESR.
 
Jag skriver som många säger om motorcyklar: köp japanska kondensatorer!
 
Googlar man Capxon verkar det vanligt att byta ut dem. Su'scon verkar Taiwanesiskt. http://www.su-scon.com.tw/Templates/att/SL.pdf?lng=en

Ah, Su´scon var tillverkaren....sitter så till att jag bara antog att det var samma tillverkare på bägge typerna och jag bara inte såg capxon-namnet, exakt samma färg och uteende på text osv. :tummenupp

...om vi säger så här, stämmer kapaciteten och maxspänning bör det inte bli några problem med "vad som helst". Det enda som skulle kunna hända är att du får ett nätaggs-brummande i högtalarna. Återkopplingskondensatorer med lägre värden (oftas under 1 uF) kan få stärkaren att börja självsvänga om de har för lågt ESR.

Ok, skulle du säga att de jag hittade i farnell-länken i förra inlägget skulle funka?
De översta två i listan alltså.

Nu är det ju suben så brummande vore iNTE önskvärt...

Tackar för hjälpen förresten, så det inte missas! :tummenupp:tummenupp
 
Last edited:
2000 timmar vid 85 grader lät lite fjuttigt på de du listade. Det är som med allt annat, desto dyrare oftast bättre.
 
2000 timmar vid 85 grader lät lite fjuttigt på de du listade. Det är som med allt annat, desto dyrare oftast bättre.

Jo, kanske, men samma spec som de som sitter...:tungan ...så sitter jag ju här nu med. :näsblod

Är absolut villig att slänga i något bättre, bara det passar och jag inte förstör något. :)
Ska söka lite till....äterkommer1
 
De där funkar antagligen. Vet inte om det behöver påpekas, men tänk på polariteten när du byter.
 
Är det bara för "minska" "brum" de sitter där så lika stor eller större som går in på tillgänglig plats
Samt samma spänning eller högre.
Inbillar mig att är kondensatorer specade för högre spänning så håller längre.
Har handlat förr hos ELFA men numera RS.
https://se.rs-online.com/web/
har också hört om Digikey
Och sedan, ju mer ström kondensatorn tål, dessto bättre. Om det finns sådana uppgifter.
 
Last edited:
De där funkar antagligen. Vet inte om det behöver påpekas, men tänk på polariteten när du byter.

Tack, tror jag börjar få koll på detta nu! :tummenupp

Är det bara för "minska" "brum" de sitter där så lika stor eller större som går in på tillgänglig plats
Samt samma spänning eller högre.
Inbillar mig att är kondensatorer specade för högre spänning så håller längre.
Har handlat förr hos ELFA men numera RS.
https://se.rs-online.com/web/
har också hört om Digikey
Och sedan, ju mer ström kondensatorn tål, dessto bättre. Om det finns sådana uppgifter.

Rådet är alltså att byta de nuvarande 4700uf mot andra 4700uf med högre märkspänning om de fysiskt går in på platsen?

Tyckte jag läste någon instruktion att endast byta mot andra med samma data, inte ersätta med annat 4700uf-63V mot annan 4700uf-63V, inte mot 4700uf 80V exempelvis...

Rent tekniskt finns plats att med samma dia höja de till 60mm, eller löda på ett trådpar/konding sen är det få begränsningar i storlek kvar...är det verkligen något att vinna på detta?

Tänker som så att jag har haft suben i 15år nu och köpte den beggad så den är 16 år i bruk med nuvarande kondingar, överlever den lika länge till så lär jag byta den nästa gång ändå om jag ens lever och har förståndet kvar så länge.....:näsblod
 
Det smarta är ju att spika in kvalitets kondingar med högre spänningstålighet så lär det hålla länge.

Elyter är ju dock sådant som åldras om det inte motioneras , elytkondingar mår bra av att användas lite då och då - därför skall man starta upp långtidslagrad elektronik ibland iaf var 4 år lr så
 
Hmm, har lite gammal elektronik som stått .... ett tag längre än så, kanske skulle plocka fram gamla vhs-en och gammelstereon.
Är bara kasett och eq kvar förvisso, och en cd, men det vore kanske kul att kunna spela den riktigt gamla skiten någon gång igen så cdn är väl inte hela världen om den dör.

Hur är det "korrekta" sättet att tömma en konding förresten?
Den som satt i nätdelen till gamla skrivaren tömde jag på fel sätt....var rätt bra kräm i den, höll på att skicka mig i golvet och då var det bara i fingrarna, tur man inte slickade på den! :näsblod

Det var en pytteliten jämfört med de som sitter i sub-steget...
 
Jag vet inte om man kan hålla gamla elektrolyter vid liv. Det som händer med dem över tid är att vätskan i dem försvinner och då tappar de kapacitet och dör. Tätningen av dem är en av de svåraste sakerna att lösa när man ska tillverka dem.

Ladda ur dem med ett motstånd så håller du ner strömmen. Bara en tråd funkar också, men kan spraka.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top