Elektrodavstånd

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Linghem
Hoj
2018 Honda SH300i, 2015 BMW RnineT
En snabb fråga: Kan för stort elektrodavstånd på tändstiftet medföra att motorn inte tänder under hög belastning? Vinterpulkan (Kina 125cc 4-T scooter) har gått lite ojämnt, främst på tomgång. Hade ut stiftet igår och konstaterade att det var VÄLDIGT litet elektrodavstånd. Justerade till 0,6mm och motorn gick klockrent på tomgång. Kändes även bra under körning fram till man gav full gas med lite varv, då började den missa och hacka.
Tyvärr är det ju fullgas som är det mest använda gasläget...
 
En normalt fungerande tändning bör klara av 0.7 mm gnistgap. Min B12'a med Dyna blå 0.7 ohms spolar klarar av att tända utan sidoelektrod (avbrända pga klen lustgasblandning). Lite svårtstartad dock. Det var ca 2 mm gnistgap.

Funkar din att köra med 0.4 mm, kör tills du får råd med ny tändspole, tändkabel, tändstift och eventuellt batteri.
 
Är stiftet friskt i övrigt? Jag hade bytt stift. Men för att besvara frågan. Ja ett friskt CDI system kan hantera alla elektrodavstånd inom rimlighetens gränser.
 
Rent generellt så är det så att vid högre fyllnadsgrad så är motståndet mot att få gnistan att hoppa mellan elektroderna högre. Märks tydligast på turboladdade motorer som kan få problem med misständning vid höga laddtryck om tändspolarna bara är liiiiite trötta.

Detsamma gäller naturligtvis också även för en sugmotor som ju har högre fyllnadsgrad på fullgas. Dock ska det inte ställa till med misständningar så länge som tändspolarna är rimligt friska.
Får du misständningar vid 0,6 mm elektrodavstånd så är troligen tändspolen lite trött och behöver bytas. Alternativt kan det vara så att tändstiften börjar vara dåliga. Elektroden kan få sprickor internt i stiftet mm utan att det syns. JAg skulle börja med att byta tändstiften och om det inte hjälper gå vidare och byta spolen. För det är inte så mycket annat som kan ställa till med misständningar på det sättet.
 
Ett nytt Brisk-stift a’ 39:- från Biltema gjorde underverk! Nu går kinesen jämnt och fint på alla varv och startar dessutom betydligt lättare än innan, så det var nog fler fel än för litet avstånd på det gamla. Såg dock fint ut vid okulärbesiktning.
Tack för hjälpen!:tummenupp
 
Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Back
Top