Elektrisk turbo?

Med viss reservation för att jag kommer ihåg lite fel på någon detalj så är ekvationen för turbinenergin huvudsakligen enligt.

= massflödet*värmekapasitansen*(AvgastempTillTurbin-AvgastempUrTurbin)

Klart det funkar med elektrisk stressfläkt. Men 4kw bör den vara på minst för att det skall bli en bra effekt till en literbåge. Man skulle kunna optimera så att det laddas kraftigare vid gasavslag mm. och exempelvis att man endast använde "turbon" vid fullt gaspåslag alternativt bättra på vissa delar av mellanregistret. Jag tycker iden är intressant och klart användbar. Dock ganska komplicerat och låg bang for the buck.

250w fläkt? ja det räcker nog för att blåsa håret...

som ullareds kjell hade sagt. Jävla plastamög! ser faktiskt ut som mög. men trots allt hade de vatt skoj o testa den. ha turbo istället för ljuddämpare:yoparty

som ullareds kjell hade sagt. Jävla plastamög! ser faktiskt ut som mög. men trots allt hade de vatt skoj o testa den. ha turbo istället för ljuddämpare:yoparty

..Fast plastamöget ska nogt sitta i insuget istället för i avgassytemet.
skitsamma, lär funka lika dåligt var du än sätter det:rolleyes:

Ähhh funkar säkert, ger ju en 20-30 häst när man använder en lövblås rätt i insuget.

Häll jää!
Naturligtvis skall man bygga om en tvåtakts lövblåserimaskin till kompressor.
Tar man luften underifrån, så får man down(s syndrom)force på köpet.
Eller om man suger luften framifrån, så att man fordonet sugs frammåt?

Jag tror att en lövblås monterad på hojjen så att den suger framåt och blåser bakåt ger effektivare fartökning än någon praktiskt tillämpbar elektrisk turbo.

Använd nu denna fina eldrivna plastturbo till kylning av datorn och köp en lövblås till att överladda 245:an (var sugen på det men hade ingen lövblås).

Snälla mejla Shervin och se vad han tycker om detta och posta svaret här!

Skit Shervin! vem fan har twitter lixom!? ge mig en mail adress bara så lovar jag att lägga upp rikligt med bilder på "bygget" givetvis efter att ha köpt alla delar på ebay av honom och betalat via paypal / western union ...kan även tänka mig att betala "frakt" i förskott:-)

Last edited:
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back