Elektrisk turbo?

vista

Medlem
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Kawaskai ZZR600, Yamaha XJ550
Tjena surfade runt lite och hittade denna eldrivna turbon till motorcyklar. är grymt skeptisk till att den skulle kunna ge någon effektökning snarare en sänkning av effekten på höga varv? annars är ju iden ganska lockande att på ett så enkelt sätt överladda en motor. Outlet air pressure 10000Pa, 10 000 pa=1 bar. Har ganska svårt att tro att den kan ladda 1 bar...

http://www.aliexpress.com/product-fm/358043128-Turbo-kits-Mini-wholesalers.html
 
Last edited:
:foliehatt


är ren BS, inte en chans i helvete att en 250w elfläkt levererar tillräckligt med flöde för att ge övertryck i insuget till något större än en modellbilsmotor.

edit: sen drar den ju ström med, dvs generatorn måste jobba lite för att ladda upp batteriet igen, och jobbar generatorn stjäl den effekt
 
Vill se den lilla elmotorn snurra runt turbinen i 200.000rpm :näsblod
 
Last edited:
:hoppskrat Vad underbart! Dom ljuger ju inte ens för att sälja sin skit. Jodå den ger nog 1 bar laddtryck för det är vad vi har i absolut atmosfärstryck. Den laddar alltså 0.0 bar relativt.

Sen ska ju elen den förbrukar genereras någonstans och det brukar stjäla lite motoreffekt så summan blir att man slantar upp pengar och förlorar effekt i sin motor.
 
Last edited:
Någon som vet hur mycket luft som behövs vid 10000 rpm på en motorcykel? Ska man överladda till 1 bar , så behövs det 2 gånger så mycket, samt att det också går åt energi att komprimera luften.

Sedan är det bara att räkna hur mycket effekt elmotorn måste ligga på om den är 100% effektiv :tummenupp
 
:hoppskrat Vad underbart! Dom ljuger ju inte ens för att sälja sin skit. Jodå den ger nog 1 bar laddtryck för det är vad vi har i absolut atmosfärstryck. Den laddar alltså 0.0 bar relativt.

Sen ska ju elen den förbrukar genereras någonstans och det brukar stjäla lite motoreffekt så summan blir att man slantar upp pengar och förlorar effekt i sin motor.

0,3 hk förbrukar bara elmotorn utan belastning, sen tillkommer friktionen och den såkallade fläkten
 
Om jag fattat det rätt; en turbohoj är (relativt resten av registret) klen på de låga varven. Och det beror på att trycket från avgaserna och värmen inte är tillräckligt hög för att vara riktigt effektiv.

Skulle inte då en elmotorturbo, med en hiskelig effekt, förbättra åtminstone de låga varven? Det skulle kunna vara en elmotor med frihjul, som endast driver runt aggregatet vid säg 1-1000 RPM.

Vad min hjärna säger mig är då att turbokicken försvinner, och att det blir (ännu mer) fullt ös över hela registret :brinnerup

Bortse från elkällan, den ska inte drivas från MCns elektricitet.


Edit: Blir väll som kompressormatning första varven, och sedan turbo :va Utan att det tar energi från motorn/vevaxeln
 
Om jag fattat det rätt; en turbohoj är (relativt resten av registret) klen på de låga varven. Och det beror på att trycket från avgaserna och värmen inte är tillräckligt hög för att vara riktigt effektiv.

Skulle inte då en elmotorturbo, med en hiskelig effekt, förbättra åtminstone de låga varven? Det skulle kunna vara en elmotor med frihjul, som endast driver runt aggregatet vid säg 1-1000 RPM.

Vad min hjärna säger mig är då att turbokicken försvinner, och att det blir (ännu mer) fullt ös över hela registret :brinnerup

Bortse från elkällan, den ska inte drivas från MCns elektricitet.


Edit: Blir väll som kompressormatning första varven, och sedan turbo :va Utan att det tar energi från motorn/vevaxeln


Jo i teorin går det, men sen får du lägga på vikten från den lilla elmotorn på någon KW samt en fördelningslåda för att få upp varvtalet till runt 200,000

Och vem vill åka med sladd?
 
0,3 hk förbrukar bara elmotorn utan belastning, sen tillkommer friktionen och den såkallade fläkten


Eftersom det väl bara är mopedister som köper nåt liknande så är det ju en avsevärde förlust.

Om jag fattat det rätt; en turbohoj är (relativt resten av registret) klen på de låga varven. Och det beror på att trycket från avgaserna och värmen inte är tillräckligt hög för att vara riktigt effektiv.

Skulle inte då en elmotorturbo, med en hiskelig effekt, förbättra åtminstone de låga varven? Det skulle kunna vara en elmotor med frihjul, som endast driver runt aggregatet vid säg 1-1000 RPM.

Vad min hjärna säger mig är då att turbokicken försvinner, och att det blir (ännu mer) fullt ös över hela registret :brinnerup

Bortse från elkällan, den ska inte drivas från MCns elektricitet.


Edit: Blir väll som kompressormatning första varven, och sedan turbo :va Utan att det tar energi från motorn/vevaxeln


Dom finns.
 
Last edited:
Någon som vet hur mycket luft som behövs vid 10000 rpm på en motorcykel? Ska man överladda till 1 bar , så behövs det 2 gånger så mycket, samt att det också går åt energi att komprimera luften.

Sedan är det bara att räkna hur mycket effekt elmotorn måste ligga på om den är 100% effektiv :tummenupp

En literhoj suger (idealt) ca 80 liter i sekunden. (Slagvolym*varv/2)

Hittade en (Thomas Knight) på nätet som skruvade ihop en halv turbo,
en omlindad startmotor och en Vw bubbla.

Elkompressorn gav 5-6 psi vid 7000 varv, 12 Volt och 700 Ampere!
6-7psi ladd vid start och 3 psi vid redline.

Men då snackar vi 8400 Watt elkompressor, inte 100-250Watt!

Men visst ger den något, frågan är bara hur mycket. :rolleyes:

Troligen ger det mer att gå ordentligt på muggen innan kvartmilen. :tungan

Fast jag gillar idén.

/E
 
Last edited:
En literhoj suger (idealt) 40 liter i sekunden. (Slagvolym*varv/2)

Hittade en (Thomas Knight) på nätet som skruvade ihop en halv turbo,
en omlindad startmotor och en Vw bubbla.

Elkompressorn gav 5-6 psi vid 7000 varv, 12 Volt och 700 Ampere!
6-7psi ladd vid start och 3 psi vid redline.

Men då snackar vi 8400 Watt elkompressor, inte 100-250Watt!

Men visst ger den något, frågan är bara hur mycket. :rolleyes:

Troligen ger det mer att gå ordentligt på muggen innan kvartmilen. :tungan

Fast jag gillar idén.

/E

Den stjäl 11.2 hk obelastad :D
 
En literhoj suger (idealt) ca 80 liter i sekunden. (Slagvolym*varv/2)

Hittade en (Thomas Knight) på nätet som skruvade ihop en halv turbo,
en omlindad startmotor och en Vw bubbla.

Elkompressorn gav 5-6 psi vid 7000 varv, 12 Volt och 700 Ampere!
6-7psi ladd vid start och 3 psi vid redline.

Men då snackar vi 8400 Watt elkompressor, inte 100-250Watt!

Men visst ger den något, frågan är bara hur mycket. :rolleyes:

Troligen ger det mer att gå ordentligt på muggen innan kvartmilen. :tungan

Fast jag gillar idén.

/E

Jo jag kom också fram till någonstans runt 6 kW ideelt för att komprimera luften adiabatiskt, sedan kan man i bästa fall gissa på en effektivitet i turbon på 70% och elmotorn som driver den har också en stor förlustfaktor.

Slutsumma; det är inte möjligt att göra en el-driven turbo!
 
Undra om man inte skulle sätta en på kinamotorn på cykelpeden:D bara för att:rolleyes:
 
Han borde annonsera på SH eftersom minsta antal är 20st, här borde det gå att få till ett gruppköp.:D
 
Höll inte VW koncernen på att utveckla en "elektrisk" form av överladdning för ett tag sedan ?
Läste någon atrikel om det någonstans men sen har det varit tyst.

Är väl iofs risk att det är lite som Saabs variabla storlek på förbränningsrum.
 
Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Back
Top