Elektrisk turbo för MC

Mr.PB skrev:
2185416 aa va bra :pannkyss
annars hade du liggat illa till :fatta!


Nej det var inte det han menade, och du säger inte vad du tror att det 'är :fatta!
INgen mer ska ju veta om det för fan :fatta!
Du fattar nog vad Niklas menade David :hihi
mm jag fattade... :hihi
 
ja va fan testa å kör på etanol, det kan man ju göra själv om man så vill ;)
 
Om ni ska köra på etanol så säg till mig, jag vill filma när era moppar skär.
 
satt o fundera på det här.. om man skulle köpa en eldriven minikompressor på biltema som är kanske 15cm stor o ger tryck till såna här små färgsprutor :rolleyes:
 
Men teoretiskt sett skulle den väll kunna öka förgasaren en aning t.ex 30mm om 28mm är org sätta på den där grejen (för jag antar att den är kopplad så att den varvar i takt med mc:ns varv) det är just därför som det inte funkar med en biltemafläkt. Om den då blåser in luft väldigt fort så kan den ju förbränna mer bränsle och på så sätt ökar det ju lite. Men det jag tänkte på var att det borde ju öka bottendraget en del för att en mindre förgasare innebär ju mera sug och då blir bottenregistret bättre. Nu kan man ju istället öka förgasaren och samtidigt få bättre botten och kanske lite på topp, iom att förgasaren är större. En tanke bara, vet inte om den stämmer men.
 
Jag kanske är helt ute och cyklar nu, men bygger inte hela förgasarsystemet på att luft och bränsle sugs genom förgasaren på grund av det undertryck som bildas av motorn? Eftersom bränslesystemet normalt sett inte är trycksatt på en förgasarmotor borde detta innebära att om "elturbon" monteras enligt beskrivningen så kommer det eventuella övertrycket från "turbon "innan förgasaren leda till att bränslet "trycks tillbaks" mot tanken. Har läst mig till att enda sättet att turboladda en motor med förgasare utan trycksatt bränslesystem är att placera förgasaren innan turbon. Ingen svår grej att ändra på, men frågan är om tillverkaren ens har provat om systemet fungerar? ;-)
 
LiquidNOx skrev:
2257617 Jag kanske är helt ute och cyklar nu, men bygger inte hela förgasarsystemet på att luft och bränsle sugs genom förgasaren på grund av det undertryck som bildas av motorn? Eftersom bränslesystemet normalt sett inte är trycksatt på en förgasarmotor borde detta innebära att om "elturbon" monteras enligt beskrivningen så kommer det eventuella övertrycket från "turbon "innan förgasaren leda till att bränslet "trycks tillbaks" mot tanken. Har läst mig till att enda sättet att turboladda en motor med förgasare utan trycksatt bränslesystem är att placera förgasaren innan turbon. Ingen svår grej att ändra på, men frågan är om tillverkaren ens har provat om systemet fungerar? ;-)
jag vill bara ha den för att den är cool.. sen om den ger nån effekt det skiter ja i.. sånt fattar ju inte moppefhuckos :D
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top