Elektrisk Superbike

Dom Japanska mc-tillverkarna kommer också att börja tillverka elektriska motorcyklar. Bl.a har Honda skrivit kontrakt med Yuasa batteritillverkaren om att släppa hojar innom några år med deras batterier i.

--------------------------------------------------------------------------

Ett nytt race har tillkommit för elektriska rr-hojar i Ohio USA. TTXGP E-Grand Prix America. 24-26 juli.

http://blog.ttxgp.com/index.php?op=ViewArticle&articleId=52&blogId=1

Last edited:
1) Det är inte racing.

2) Man bär inte kostym i en depåbox

På vilket sätt är det inte racing? Visst är ljudet från en twin eller vad som sjukt häftigt men racingen i sig påverkas ju inte av det. Och vem har sagt något om kostym?

Dom Japanska mc-tillverkarna kommer också att börja tillverka elektriska motorcyklar. Bl.a har Honda skrivit kontrakt med Yuasa batteritillverkaren om att släppa hojar innom några år med deras batterier i.
Fick precis en grym affärsidé :)

Blir jag miljonär ska du få 4 liter fyrtaktsolja Anders :D

Nä, jag kommenterade Skrotnisses inlägg som verkade påstå att energiöverföringen mellan energikälla och slutanvändning skulle vara mindre effektiv i elnätet än med petroleumbaserade produkter vilket naturligtvis är dumheter (brunkol för kraftverk bryts generellt i direkt anslutning till kraftverk och går med transportband från brott till verket). Annars har du rätt i att vi har många typer av miljöskadlig elproduktion men det finns också många rena produktionsmetoder för el och med tiden kan vi fasa ut de dåliga till förmån för de rena, något som ju aldrig blir möjligt med förbränningsmotorer.

Mission Ones hoj tycker jag annars är riktigt fet, designen är ju lite skum men jag gillar den mer, ju mer jag ser den. Hade lätt kunna tänka mig att äga en sån, om specen stämmer någotsånär.

Säker på det?
Energiöverföringen räknas hela vägen från brytningen till drivhjulet.
Visst kan man inbilla sig att elförsörjningen via vatten, vind, sol och våg kommer att räcka till när elnätet skall ersätta samtliga fossila bränslen.
Men jag tror inte att det går så lätt.

På vilket sätt är det inte racing? Visst är ljudet från en twin eller vad som sjukt häftigt men racingen i sig påverkas ju inte av det. Och vem har sagt något om kostym?

Det handlar inte om ljudet. Titta på hur de aktuella cyklarna ser ut och är byggda.

Tittar du på filmen med Mission One (eller vad den nu kallades) så ser du tydligt vad jag menar med kostym.

Det finns ingen anledning att bygga elektriska tävlingsmotorcyklar (eller bilar för den delen) - motorsporten står inte för några utsläpp eller resursförbrukningar. Att resten utav världen åker runt på trikkar i framtiden (vilket inte är så troligt), betyder inte att motorsporten också måste göra det. Som sagt, det är inte vi som förbrukar olja eller står för utsläpp. Vi står för en lite bullerökning på några kvadratmil utav jordens yta, mer än så är det inte.

Fotboll är nog den största miljöboven av alla då det alltid är publikens utsläpp i samband med transporter till och från tävlingar/matcher som är värst.

Vi viker ner oss helt utan märkbar effekt.

När jag som åskådare njuter av motortävlingar är det iaf helt och hållet till följd av kolvmotorljudet. Vem som vinner skiter jag helt i. Jag vet ofta inte ens namnet på föraren bakom ett visst tävlingsnummer på fordonet.

Eldriven dragracing skulle tex tycka vara tristare än betong att titta på.

Tycker jag.

/J

MotoCzysz E1pc

MotoCzysz_E1pc_Leak.jpg

e1_dash.jpg
e1_swingarm.jpg

Motorcykeln drivs av tre mindre elmotorer vilka syns sticka ut under kåpan. En av motorerna roterar baklänges. Accelerationen 0-120 mph ska gå på ungefär 8 sekunder. Gaffelrörens profil är oval vilket gör att framhjulet kan fjädra under nedlägg.

http://www.motoczysz.com/
http://hellforleathermagazine.com/2009/06/motoczysz-e1pc-d1g1tal-superbi.html

MotoCzysz E1pc
Motorcykeln drivs av tre mindre elmotorer vilka syns sticka ut under kåpan. En av motorerna roterar baklänges. Accelerationen 0-120 mph ska gå på ungefär 8 sekunder. Gaffelrörens profil är oval vilket gör att framhjulet kan fjädra under nedlägg.

Skulle inte dom där tillverka en MotoGP hoj nyss?

Vad blev det av den?

Vad kommer att bli av den här?

Skulle inte dom där tillverka en MotoGP hoj nyss?

Vad blev det av den?

Vad kommer att bli av den här?
De la ned MotoGP projektet till förmån för elhojen.

"It became very apparent to me that I was working to catch up in an era coming to an end - maybe I should set off and try to lead an era arriving" /MotoCzysz

Obs, notera iPhone instumenteringen :)

De la ned MotoGP projektet till förmån för elhojen.

"It became very apparent to me that I was working to catch up in an era coming to an end - maybe I should set off and try to lead an era arriving" /MotoCzysz

Obs, notera iPhone instumenteringen :)

Jag kan översätta det åt dig:
"Det blev uppenbart att vi inte skulle komma att bli konkurenskraftiga, så därför satsar vi på kalleankaracing med elmopeder istället, huvudsaken att vi får ha lekstuga"

Jag kan översätta det åt dig:
"Det blev uppenbart att vi inte skulle komma att bli konkurenskraftiga, så därför satsar vi på kalleankaracing med elmopeder istället, huvudsaken att vi får ha lekstuga"
"Elhojar är en fluga som kanske blåser förbi. Jag tror inte att folk i längden kommer att vilja ägna så mycket tid, som det faktiskt tar, åt att åka elhoj"

:tungan

TTXGP skall bli intressant att se. Jag tror inte alla kommer att ta sig runt banan och att de kommer att gå ganska sakta.

"Elhojar är en fluga som kanske blåser förbi. Jag tror inte att folk i längden kommer att vilja ägna så mycket tid, som det faktiskt tar, åt att åka elhoj"

:tungan

TTXGP skall bli intressant att se. Jag tror inte alla kommer att ta sig runt banan och att de kommer att gå ganska sakta.

Näerå, elhojar, kan, om tio år, kanske bli ett alternativt pendlarfordon för stadstrafik, hoppas jag.

Jag vill också se TTXGP't, trots avsaknandet av motorljud, så om någon hittar en bra stream till det så är jag intresserad!

Dessutom:
Hur effektiv är energiöverföringen när man först måste producera den (kolkraft, kärnkraft?), överföra den med förluster i elnätet, via en laddare (med ytterligare förluster) till ett batteri som självurladdar?

hur effektiv är energiöverförinen i en bensinmotor då? ca 40% nyttig energi i bensinmotor VS ca 90-100% nyttig energi i elmotor

Jag fullkomligt längtar efter konkurenskraftiga elracehojar. Fatta så häftigt när vi kan bygga banor där vi vill och ta racen till folket istället för tvärtom. Ljudet är en så begränsande faktor idag. Visst är det häftigt med kolvmotorljudet och jag älskar det. Men jag älskar racing mer och eldrift känns som den enda vettiga vägen att gå. No more bullerdagar och begränsade träningar! För supermoto så kommer det generera oändliga möjligheter. Race inne i städerna och på stora köpcentrumparkeringar med massor av publik. I like:banana

Jag fullkomligt längtar efter konkurenskraftiga elracehojar. Fatta så häftigt när vi kan bygga banor där vi vill och ta racen till folket istället för tvärtom. Ljudet är en så begränsande faktor idag. Visst är det häftigt med kolvmotorljudet och jag älskar det. Men jag älskar racing mer och eldrift känns som den enda vettiga vägen att gå. No more bullerdagar och begränsade träningar! För supermoto så kommer det generera oändliga möjligheter. Race inne i städerna och på stora köpcentrumparkeringar med massor av publik. I like:banana

du tror inte anti-mc folket hittar på nya anledningar? typ som vart elen kommer ifrån osv?

hur effektiv är energiöverförinen i en bensinmotor då? ca 40% nyttig energi i bensinmotor VS ca 90-100% nyttig energi i elmotor

nyttig? hur menar du? inte mycket EL som är "nyttig" om det är de du menar.

att tillverka el är inte miljövänligt direkt, mesta dels är kärkraftverk kolkraftverk eller vattenkraftverk inget av dessa alternativ är speciellt nyttig. Vind och vågelverk, där har vi "nyttig" el.

Last edited:
Back