Elektrisk laddtrycksmätare

m_h

Det är jag som är martin
Gick med
15 Dec 2008
Ort
skåne
Hoj
Gsxr 1200 turbo
på turbohoj.. Bra eller dåligt? Vad tror ni.
 

blå1

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2010
Ort
E-tuna
Hoj
R1 turbo
man hinner ju inte titta på den i all fall :) men kan man logga på nått sätt kan de ju va smidigt
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Dåligt. Tänk dig en digital hastighetsmätare det bara bläddrar ju och man ser knappt något. Analog är king :)

Jag har digital med då med loggning också
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
En digital boostmätare är helt OK, inga som helst problem att läsa av max boost. Det är betydligt enklare att läsa tydliga siffror än att se exakt vart nålen pekar. Hur laddtrycket varierar kontra rpm vid WOT går inte att se på analoga eller digitala dislpayer, det får man titta på m.h.a. loggar.

Bilden nedan visar laddtrycksmätaren i bilen. Intrumentet som är en styrenhet för metanolinsprutning visar även metanolflöde och larmindikeringar vid fel. Är lite förvånad att det inte har blivit vanligare även på turbohojar med metanolinsprut. Många gånger eliminerar det behovet av en intecooler och det ser framförallt till att oktanvärdet höjs rejält.
 

Bifogat

  • FILE0191.jpg
    FILE0191.jpg
    93.6 KB · Visningar: 387

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
man hinner ju inte titta på den i all fall :) men kan man logga på nått sätt kan de ju va smidigt


Elektrisk mätare säger väl ingenting att den inte har en 'hederlig' nål som visar laddtryck/undertryck. Titta på de flesta bilar och även mc så är hastighetsmätaren sedan minst 10 år elektrisk.

Du kommer troligen ha en liten mapsensor du sätter i insuget och elektrisk sladd upp till mätaren istället för luftsladd.
 

m_h

Det är jag som är martin
Gick med
15 Dec 2008
Ort
skåne
Hoj
Gsxr 1200 turbo
Dåligt. Tänk dig en digital hastighetsmätare det bara bläddrar ju och man ser knappt något. Analog är king :)

Jag har digital med då med loggning också

Var lite otydlig i min fråga. Med elektrisk menade jag med nål
inte dem digitala. Finns det några nackdelar gentemot de
vätskefyllda. Gillar loggnings funktionen
 

flu

kvalitetsolja.se
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Torslanda/Björlanda
Hoj
Suzuki GS/gsxr1127 turbo ZX10r
Har haft min elektriska (Volvo Penta) i 7 år och den funkar utan bekymmer dock är den graderad till 3 bar vilket gör den svår att avläsa, men hur fan ska man hinna med trafiken varvräknaren laddtryck växla och hålla sej kvar på hojen samtidigt.

Mvh Ulf
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Så länge det handlar om låga prisklasser så är min erfarenhet att digitalt visar ganska opålitliga värden alla decimaler till trots. Så decimalerna som visas kan man nog glömma. Skulle gissa att man ska vara glad om en digital biltema mäter med 0.1 bars nogrannhet.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top