Elektrisk cykelpump / Tyst kompressor?

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Vår styrelse har monterat en kompressor med nipplar för att pumpa däck efter förfrågan från medlemmar. Det jag inte är så lycklig för är det störande ljudet av en kompressor som går och laddar minst 2 gånger i timmen när man ska somna på kvällen. Kompressorn har nog ganska många år på nacken också.

Min fundering var att förslå ett köp av nån minikompressor och sätta den på timer mellan 9 på kvällen och 9 på morgonen. Låter det vettigt och vart hittar man i så fall ett lämpligt tyst ex?

Den sorten jag tänker på har kompressorn monterad på en rund tank.
Japp, typ:
SIL_AIR_SA30_284.jpg

Vart hittar jag den typen av kompressor?
Hittat små på Biltema som är 12V vilket är ointressant och hittat nån liten på Jula som är benämnd tyst men ingen ljudvolym utsatt.

Det kan vara ganska olämpligt att ha en kompressor som står på dygnet runt, det är ganska vanligt att dom börjar brinna efter ett slangbrott eller fel på stoppautomatiken. Det rimliga är väl att den som vill pumpa får slå igång en timer så den inte kan lämnas på?

Eller den kanske står så till att en oljebrand inte är några problem?

Det kan vara ganska olämpligt att ha en kompressor som står på dygnet runt, det är ganska vanligt att dom börjar brinna efter ett slangbrott eller fel på stoppautomatiken. Det rimliga är väl att den som vill pumpa får slå igång en timer så den inte kan lämnas på?

Oj oj, i samma lilla utrymme förvaras nog sådär 40L bensin :crash

Finns det nån källa på det här som man kan hänvisa till styrelsen?

Oj oj, i samma lilla utrymme förvaras nog sådär 40L bensin :crash

Finns det nån källa på det här som man kan hänvisa till styrelsen?

Nja, mer "allmänt känt" typ. Googla "brand kompressor" eller "överhettad kompressor" så får du säkert upp en del. Annars är det väl bara att slänga iväg ett mail till den lokala räddningstjänsten eller vad nu er kommun kallar brandförsvaret, dom hjälper gärna till med rådgivning i brandskyddsfrågor.

Vad är det för utrymme?
Man får inte förvara 40 liter bensin i ett flerbostadshus hur som helst.

Fast nu kanske deras är oljefri iof.

Jun Air kompressorerna har vi ett gäng på jobbet, dom har överhettningsskydd som löser ut när något pucko skar av slangen.

Men dom hinner bli rejält överhettade innan, så 5 minuters timer är ingen dum idé.

En sån kompressor hade min tandläkare inne i ett skåp på mottagningen och ingen stördes av surret från den.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park