Elektrikerhjäp!

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Ska koppla in en rörelsesensor men fick ingen inkopplingsanvisning. I kabeln till lampan finns det blå, brun och gul/grön kabel. På rörelsevakten finns det 3 kontakter, märkta N, L1 och L. Vilken kabel ska vara på vilken kontakt?

Lampa: blå: N
brun: tändtråd/fas
gul/grön jord.

På detektorn ska du ha Nolla tillkoppklad (blå) samt tändtråd till lampa samt kontinuerlig ström som du hämtar någon annan stans. (rörelsesensorn har ingen ingående jord har jag för mig)

Rörelsesensorn funkar precis som en vanlig brytkontakt men den behöver ström för att funka därför två faskontakter. En ingående fas sladd samt en utgående tändtråd.

Last edited:
Jag kopplar alltså blå från väggen till detektorn, terminalen märkt N, samt brun från väggen till detektorn terminal L? Därefter blå från N till lampan samt brun från detektorn terminal L1? Gul/grön kopplar jag bara förbi detektorn? Korrekt?

Jag kopplar alltså blå från väggen till detektorn, terminalen märkt N, samt brun från väggen till detektorn terminal L? Därefter blå från N till lampan samt brun från detektorn terminal L1? Gul/grön kopplar jag bara förbi detektorn? Korrekt?

Blå (nolla) ska gå både till både lampa och detektor
Brun (fas) till detektorn ingående ström (vet ej ifall L1/L minnet sviker just nu)
Gul grön (jord) till lampa
Samt ytterligare en sladd (tändtråd) från detektorn och lampan (Utgående linje)

Förstår du principen

(Är dock ej eletriker, enbart lekman)

Last edited:
Blå (nolla) ska gå både till både lampa och detektor
Brun (fas) till detektorn ingående ström (vet ej ifall L1/L minnet sviker just nu)
Gul grön (jord) till lampa
Samt ytterligare en sladd (tändtråd) från detektorn och lampan (Utgående linje)

Förstår du principen

(Är dock ej eletriker, enbart lekman)

Du skall koppla precis som Badger säger!

Jag tror att utgående är L, och ingående är L1. Fast det är lättare att se om du kan bifoga en bild på detektorn. Men om det nu inte skulle funka med L som utgående, så vänder du på steken och tar L1 som utgående!

:D

Last edited:
Jag tror det är så här:

Detektorn: Blå till N, brun till L.
Lampa: L1 till lampan, N till lampan. Om lampan är jordad drar du dit en jord också.

*/ ?>
Back