Elektriker lystring!

luka

Vaddå trasigt!? Jag har inte gjort nåt!
Gick med
4 Jan 2004
Hoj
Suzuki GSX750F -95 hybRid
Hej!

Har en fråga! Om jag har en utrustning, exempelvis en bärbar dator, som laddas med 16 volt från en eliminator i väggen, hur mår denna av 12 volt? Att laddningen tar längre tid om det fungerar fattar jag! Men går det alls? Tar den skada, kommer den inte ens börja ladda? Så länge man vet att den inte tar skada av det så kan man ju prova helt enkelt, men jag vill väl vara relativt säker på att inte bränna batterierna eller nåt innan man provar!

Kan inte uttala mig om den tar skada eller inte men är rätt säker på att den inte kommer att ladda eller åtminstone inte ladda fullt. Och jag har jobbat med laddbara batterier i mitt företag sen början av 80-talet.
Se det så här: Du kan inte ladda ett 12v hojbatteri med en laddare för 6v batterier.

Tror inte en dator fungerar i och med all elektronik inne i..
Alla chip o fan vet allt måste nog ha exakt spänning....

Min Compaq vill ha 19 Volt. Har provat att köra på 12 volt i båten men den laddar ej. En kompis har en Compaq som skall gå på 16 Volt opch det går bra. Om det är i en bil eller MC där du har laddning på 13-14 Volt kan det fungera.

Dock tror jag Jula har en spänningsomvandlare för 12 Volt som går mellan typ 12-21 Volt för 249:- och Clas Ohlson har nåon för ca 300:- och det är väl värt pengarna för att dels kunna ladda och slippa riskera att något går sönder.

McRae skrev:
Tror inte en dator fungerar i och med all elektronik inne i..
Alla chip o fan vet allt måste nog ha exakt spänning....

Nej detta är fel. Datorn jobbar inte på 16V utan den jobbar nog på 5-9V. Eftersom spänningen sjunker ganska så fort i ett batteri under drift.

Men du kan inte ladda ett 16V batteri med 12V eventuellt så kan datorn starta och gå på det men inte mer än så, du kan inte ladda elller liknande. Jag tippar på att lägsta arbetsspänning för din dator ligger vid 12V ev lite högre 13V. Mät spänningen över batteriet när det är slut. Är den över 12V så startar inte datorn är den ex nära eller under 12V så kanske, har lite med hur många mAh din laddare orkar trycka. Men kolla även så att inte din eliminator har en liten vridpotensiometer i sig, då kanske du kan ställa upp spänningen till 16V. men det sista gäller oftast riktigt dyra sånna.

Qwerty skrev:
Nej detta är fel. Datorn jobbar inte på 16V utan den jobbar nog på 5-9V. Eftersom spänningen sjunker ganska så fort i ett batteri under drift.

Men du kan inte ladda ett 16V batteri med 12V eventuellt så kan datorn starta och gå på det men inte mer än så, du kan inte ladda elller liknande. Jag tippar på att lägsta arbetsspänning för din dator ligger vid 12V ev lite högre 13V. Mät spänningen över batteriet när det är slut. Är den över 12V så startar inte datorn är den ex nära eller under 12V så kanske, har lite med hur många mAh din laddare orkar trycka. Men kolla även så att inte din eliminator har en liten vridpotensiometer i sig, då kanske du kan ställa upp spänningen till 16V. men det sista gäller oftast riktigt dyra sånna.

Batteriet är på 11,8 volt. Det är en Fujitsu/siemens Lifebook S. Ska kolla upp dom där på classe och så som nån nämnde! Definitivt ett vettigt alternativ!

TomTroll skrev:
Min Compaq vill ha 19 Volt. Har provat att köra på 12 volt i båten men den laddar ej. En kompis har en Compaq som skall gå på 16 Volt opch det går bra. Om det är i en bil eller MC där du har laddning på 13-14 Volt kan det fungera.

Dock tror jag Jula har en spänningsomvandlare för 12 Volt som går mellan typ 12-21 Volt för 249:- och Clas Ohlson har nåon för ca 300:- och det är väl värt pengarna för att dels kunna ladda och slippa riskera att något går sönder.

Hittade en på clasohlson, men inte på jula... Du råkar inte trycka på en liten länk?

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back