Elektriker i Jönköping som kan fixa ett uttag...

arnoldsson

Min Honda krånglar ALDRIG!
Gick med
30 Jan 2005
Hoj
Husqvarna mod 46 Svartmyra
Hej,

Som elrädd/"stötkänslig" människa jag är med noll elkunskaper så undrar jag om det finns någon här som skulle kunna hjälpa mig med att koppla in ett uttag i väggen och fixa en stickkontakt på torktumlaren hos mig.

Köpte en ny tvättmaskin härom dagen och på den satt det en vanlig stickkontakt. På den gamla satt trådarna bara iskruvade direkt i en dosa på väggen. Så nu står torktumlaren i vardagsrummet och jag står och kliar mig i huvudet och undrar hur fan jag ska lösa detta.

Känns jävligt surt att ringa hit typ Elajo och att pröjsa dom 500 spänn i arbetskostnad för något som går på 20 min...

Så finns det en vänlig själ i Jönet som vet hur man handskas med el så skicka ett PM eller fortsätt nedanför!

Tack ska ni ha!

/Henric

Stickproppen klipps bort och sedan kopplas kabeln in precis som den gamla, så det tar inte ens 20 minuter :) Fast det hjälper ju inte dig just nu....

Mmmm... Men är det är ju alla dessa jävla färger...

Kan man bara klippa skiten då och matcha färgerna om dom är samma?

Hehe, det är ju dumt att börja rota där om du inte vet vad du gör. Först och främst så måste du ju veta att du har slagit av strömmen i proppskåpet så att du slipper en kyss när du kopplar.
Men annars ja, matcha färgerna. Svart med svart eller brun, blå är alltid blå och grön/gul är alltid grön/gul.

Pilla inte med ström om du inte begriper dig på det. Det räcker med 6 milliampere och lite otur så är det kört, och en tvättmaskin drar mer än så. Nån i Jönköping måste väl kunna hjälpa dig med installationen.

Se bara till att det inte ligger någon last på grejorna när du drar ut kontakten:
[YOUTUBE-ID]PXiOQCRiSp0[/YOUTUBE-ID]

Se bara till att det inte ligger någon last på grejorna när du drar ut kontakten:
[YOUTUBE-ID]PXiOQCRiSp0[/YOUTUBE-ID]
Det där är en klassiker. :tummenupp
Det gör dock inget om man drar ut stickproppen oavsett vad man har inkopplat.

Hehe, det är ju dumt att börja rota där om du inte vet vad du gör. Först och främst så måste du ju veta att du har slagit av strömmen i proppskåpet så att du slipper en kyss när du kopplar.
Men annars ja, matcha färgerna. Svart med svart eller brun, blå är alltid blå och grön/gul är alltid grön/gul.
Jag skulle iofs aldrig satsa min hälsa på att en något är spänningslöst på grund av dess färg. Om man är det minsta osäker så ska man bekräfta med en voltmeter att det är spänningslöst.

Last edited:
Jag skulle iofs aldrig satsa min hälsa på att en något är spänningslöst på grund av dess färg. Om man är det minsta osäker så ska man bekräfta med en voltmeter att det är spänningslöst.

På grund av dess färg :va Enklast är ju om han byglar några av tåtarna så går ju proppen av sig själv, då vet han vilken det är. Så kan man göra när man inte orkar gå så långt...

På grund av dess färg :va Enklast är ju om han byglar några av tåtarna så går ju proppen av sig själv, då vet han vilken det är. Så kan man göra när man inte orkar gå så långt...
Inte direkt ett råd som jag skulle dela ut hursomhelst till folk. :hihi
Jag hoppas att du inte jobbar som elektriker.

Inte direkt ett råd som jag skulle dela ut hursomhelst till folk. :hihi
Jag hoppas att du inte jobbar som elektriker.

Inte heltid nej. Och jag ger aldrig råd, bara order :D Så han får göra precis som han vill för jag har inte sagt något.

Nä du får ringa arga snickaren istället men jag kan stå för färgen om du vill
HVBLÅ HVBLÅ heja heja HVBLÅ

Tack för alla tips! Harvest kommer förbi idag och kopplar ihop skiten. för ett tag sedan så skulle jag leka elektriker som slutade med att jag fick mig en najs kyss... Det visade sig att det var kortslutning i lampan från butik. Men det lustiga var att inte jordfelsbrytaren slog ut, varken när jag kopplade in den och slog på strömmen eller när jag tog i lampan (av rostfritt). Som tur var så hade jag dragit för skjutfönstrerna på balkongen, annars hade jag fan legat på Kungsgatan! Hade "träningsvärk" i armen i tre dagar efteråt. :kryckor

Men nu får jag professionell elektrikerhjälp vilket känns betryggande, inte minst för min sambo! :gnissla

/Henric

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...