Electronic ignition eller points?

desert

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2008
Hoj
1981 Yamaha 650 xs
Hej

Min hoj är trasig så jag lämnade in den till en verkstad, och dom sa att det var rotorn som var trasig.

Tyvärr finns inte den och få tag på här i Sverige, men jag hittade ett företag i Nederländerna som hade den men jag vet inte om jag ska ha electronic ignition eller points.

Verkstaden jag lämnade in den på var inte heller säker men dom trodde att jag skulle ha points men företaget som säljer den säger electronic ignition.

Någon som kan hjälpa mig?
Hojjen är en Yahama 650 xs 1981

"Points" är brytarspetsar, dvs mekaniska brytare på svenska så om du inte känner igen att du har justerat brytaravstånd tidigare så kan du nog räkna med att du har så kallat brytarlöst tändsystem, går under många namn: CDI är ett av dem men alla bygger på någon form av halvledarteknik (transistor).

Brytarlösa system infördes under 70-talet på jappsen så din hoj bör ju ha det men jag vet inte säkert.

Bara en nyfiken fråga, hur har rotorn kunnat gå sönder?

"Points" är brytarspetsar, dvs mekaniska brytare på svenska så om du inte känner igen att du har justerat brytaravstånd tidigare så kan du nog räkna med att du har så kallat brytarlöst tändsystem, går under många namn: CDI är ett av dem men alla bygger på någon form av halvledarteknik (transistor).

Brytarlösa system infördes under 70-talet på jappsen så din hoj bör ju ha det men jag vet inte säkert.

Bara en nyfiken fråga, hur har rotorn kunnat gå sönder?

Tack för infon

Hur det har gått sönder kan jag inte svara på, det är inte min hojj egentligen utan min fars. Jag tog mitt mc kort förra året och tänkte åka på den tillsvidare.

Men när jag lämnade in den till verkstaden så felsökte dom motorcykeln och gjorde några mätningar på rotorn och kunde konstatera att den var trasig (jag är ganska okunnig) dom sa nått om att den inte lämnade ifrån sig rätt ohm tal? och att det var det ända som dom kunde hitta som var fel.

Men du tror alltså att den har s k Electronic ignition ?

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år