Two stroke man
Gudomlig sporthojare
Dom där motorerna tål väl inte sand så bra gissar jag?
Ska du kapsla in den på nåt sätt? Och vad händer i så fall med kylningen?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Sand är säkert inte bra, men sen får man nog se på hur troligt det är att man får in en skadlig mängd sand i motorn.Dom där motorerna tål väl inte sand så bra gissar jag?
Till dess kanske någon kan tipsa om framdrev som har innerdiameter enligt bilden nedan och har så få kugg som möjligt (10-12). Det är innermått på 20mm som är intressant (vilket är diametern på axeln från elmotorn), alla övriga kuggar utom en kommer att sipas bort då axeln på elmotorn bara har ett spår.
Bra tips! Fanns flera modeller med 10t-12t framdrev, även bakdrev på upp mot 70t, dock blir det då med en 420-kedja.Kolla Duells moppekatalog också, där borde du hitta något användbart
Bra tips! Fanns flera modeller med 10t-12t framdrev, även bakdrev på upp mot 70t, dock blir det då med en 420-kedja.
Man undrar ju då hur pass stora marginalerna är för mopedkedjor. Kedjor för att driva mopeder på ca 2-3hk ska ska nu driva en 140kg enduro på ca 30hk.
Innan man får oroa sig över om sakerna skall hålla måste man ju först på något sätt veta hur man ska få delarna på plats, på Duells sida finns inga dimensioner öht.
En elmotorer producerar ju 90% direkt utan att varva upp, så den blir nog grym att köra i skogen med och väldigt tyst!
Jag hoppas att detta bygge kan inspirera folk till att bygga liknande saker. Finns ju massor med folk som bygger hemma i garaget men jag har inte sett många som berättar om det för det för allmänheten i Sverige. Jag är ju ingen expert inom området, men när jag insåg hur lätt det egentligen är att bygga en egen elhoj så förstog jag att det inte krävs att man är expert.Riktigt härligt att se någon som bygger med elmotor!Jag hoppas att du får igång den och kan köra med den, vilket det ser ut som att du kommer lyckas med.
Jag tror att i framtiden kommer elmotorer dominera!En elmotorer producerar ju 90% direkt utan att varva upp, så den blir nog grym att köra i skogen med och väldigt tyst!
Ska bli intressant att följa detta!![]()
Det är väl polygoneffekten som blir stor vid små storlekar på drev. Tänker jag helt tokigt att man kan köra med mindre drev när man kör med en mindre kedja (420 i jämförelse med 520)? Någon kan ju tänka på det åt mig, jag har solsting för tillfället...Uj, 10 kugg fram...man brukar inte gärna gå under 13 spragg - "alla" hävdar att kedjan slits groteskt mycket fortare när det blir för litet..
Inte mycket. Har inte gjort något på Elduron sedan senaste inlägget.Hur går det med bygget!?
|
|
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN
Pressrelease; Visby, 2025-1... |
|
|
2026 års YAMAHA XSR900 GP
Yamahas Sport Heritage-seri... |
|
|
Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger
Yamaha Motor firar sitt 70-... |
|
Smarta garageprylar från IVON!
IVON motorcykellyft, 450 ki... |
|
|
|
Med ny V-twin och monocoque-ram
Ducati presenterar nya Hype... |
|
|
Slutstrid i MotoGP
MotoGP-säsongen börjar lida... |
|
|
CFMOTO V4 SR-RR
CFMOTO presenterade sitt pr... |
|
|
Honda V3R 900 E-Compressor
Honda V3R 900 E-Compressor ... |
|
|
Indian Concept Girder – En framtidsvision?
Indian Concept Girder är en... |
|
|
Yamaha R7 får stor uppgradering!
Yamaha R7 får en nängd uppg... |