Eldriven Sportbil

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld Yamaha R7 -24 =(
Fann detta intressant faktiskt... snart uppfinner de en bil som verkligen är helt funktionsduglig för alla som inte kräver bensin eller annat miljöfarlig (iofs står endast bilar för vad var det, 1-2% av totala utsläppen av koldioxid).

http://www.autocorse.it/articoli.php?sid=6211

6211.jpg

Venturi_1.jpg

Swedie skrev:
Fann detta intressant faktiskt... snart uppfinner de en bil som verkligen är helt funktionsduglig för alla som inte kräver bensin eller annat miljöfarlig (iofs står endast bilar för vad var det, 1-2% av totala utsläppen av koldioxid).

1-2% av de totala globala utsläppen?
Dum fråga, kanske. Hade för mig att det låg på under procenten i Sverige. Men nu var det iofs några år sedan jag läste tabellerna senast...

Utvecklingen ser ut att gå åt rätt håll i varje fall! :tummenupp

Syss skrev:
Dum fråga, kanske. Hade för mig att det låg på under procenten i Sverige. Men nu var det iofs några år sedan jag läste tabellerna senast...

Tycker mig känna igen den siffran oxå. Tror nog inte det är utsläppen som alla oroar sig för utan tror även att om ca 50 år finns det kanske inte så mycket soppa kvar. Men vad vet jag? Nu ska de väl snart börja borra i östersjön. Sverige kanske blir det nya norge :yoparty

Syss skrev:

Vägtrafiken står för en tredjedel av sveriges totala utsläpp. Till skillnad från övriga utsläppskällor så ökar faktiskt transportsektorns mängder med nån procent per år. Transporterna med tunga fordon inom EU ökar stadigt... Sverige har bland europas skitigaste bilar, vilket delvis förklaras av att stadsjeepar och andra stora fordon blivit på modet.

mb skrev:
Sverige har bland europas skitigaste bilar, vilket delvis förklaras av att stadsjeepar och andra stora fordon blivit på modet.
Vi har väl en av europas äldsta vagnparker oxå. Stadsjeepar och såna bilar är det inte bara i sverige som är på mode. Betydligt bättre vore det om alla sålde sina gamla slitna volvo eller saabbilar och investera i nåt nytt. I längden så tjänar hela kedjan inklusive man själv på det. För er som verkligen vill gynna sverige köp svenskt!

Jag tror inte på el som energibärare för drift av personbilar. Räknar man på verkningsgraden från ursprunglig energikälla till kraftutveckling i bilen så har väldigt mycket försvunnit på vägen. El är en energiform med onödigt hög kvalitet. Dessutom blir det hela väldigt omständigt. Bränsleceller kan bli aktuella på sikt, men i nuläget ser jag ingen anledning att inte fortsätta använda våra befintliga kolvmotorer med bränslen som RME och E85.

Man får komma ihåg att varken el eller vätgas är någon källa till energi; de är just bara bärare av energi som fortfarande måste "produceras" på ett eller annat sätt.

Red: stavfel

Last edited:
sportarn skrev:
Vi har väl en av europas äldsta vagnparker oxå. Stadsjeepar och såna bilar är det inte bara i sverige som är på mode. Betydligt bättre vore det om alla sålde sina gamla slitna volvo eller saabbilar och investera i nåt nytt. I längden så tjänar hela kedjan inklusive man själv på det. För er som verkligen vill gynna sverige köp svenskt!
Har inte sett några siffror på hur gammal "vagnpark" vi har jämfört med övriga eu-länder. Däremot gick vägverket nyss ut med att nyinköpta bilar i sverige släpper ut 20 procent mera koldioxid per kilometer än genomsnittet i eu.

mb skrev:
Har inte sett några siffror på hur gammal "vagnpark" vi har jämfört med övriga eu-länder. Däremot gick vägverket nyss ut med att nyinköpta bilar i sverige släpper ut 20 procent mera koldioxid per kilometer än genomsnittet i eu.
Har inga direkta siffror på hur gammal den svenska vagnparken är, men den är betydligt äldre än genomsnittet i europa och nu pratar vi i-länder som tyskland, norge danmark etc etc.
All statistik kan även vinklas hur man själv tycker att det ska se ut. Ser det illa ut från ett håll kan det se bättre ut från ett annat!
Man måste vara väldigt kritisk när man läser info från en statlig myndighet som bara vill ha bort allt vad gäller större bilar från vägnätet!

Swedie skrev:

http://www.autocorse.it/articoli.php?sid=6211

6211.jpg

Venturi_1.jpg

Bah, går ju bara i 170 knyck! Då blir den ju nästan omkörd av killarna i 125-forumet... :rolleyes:

McFille skrev:
Bah, går ju bara i 170 knyck! Då blir den ju nästan omkörd av killarna i 125-forumet... :rolleyes:
Fast de är iofs kända för att acca bra, elbilarna.

Bränslecellsbilarna däremot tror jag skulle kunna få brutal prestanda.

hmm, 170 km/h det var kass. såg en film för ett halvår sedan på en elsportbil som racade 402 meter mot en c5:a (corvette alltså=skapligt snabb bil rakt fram), vetten fick duktigt med pisk. :whip
jag kommer inte ihåg vad bilen hette eller toppfarten men den var högre än 170.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back