Eldragningsdags! var köper man komponenter?

Det är korrekt, men du behöver kil också, samt ev tätningsplugg (om du tex inte behöver använda alla poler i en kontakt.) Kolla på "relaterade produkter" till resp kontakthus.
Yes, kör med ATM överallt. 7.5A är max på dom, och det är ju mer än tillräckligt även för helljus på tex en H4. ATM är fysiskt mindre än AT, och det kommer du garanterat att bli hjälpt av på en hoj. Det gäller ju bland annat att förlägga kontakterna där de fysiskt få plats på hojen, det är bl.a därför man ska lägga ut alla kablar på hojen först. Annars kan man hamna i en återvändsgränd.

Minimera även antalet jordpunkter på hojen, och förlägg dessa jordpunkter till ett torrt, skyddat och lättåtkomligt ställe, tex under sadeln. Många TV-hojbyggare jordar lokalt överallt, det ger ofta dålig driftsäkerhet, jobbig felsökning, samt kan också ge strömmar genom tex styrlager (om man tex jordar framlampa lokalt i gaffeln). Titta på moderna hojoriginalelsystem om du kör fast, då kan du se hur proffsen har gjort.

Många TV- och YT-hojbyggare flabbar ofta över hur mycket kablar det är i ett originalelsystem. Men det finns faktiskt ofta ingenjörsmässiga anledningar till det. Bla just centraliserade jordpunkter.

Okej, och då är det en kil per kontakthus eller? vad är kilens funktion?
Kommer definitivt att lägga ut kablarna innan jag börjar koppla!
ang jordning så ska jag försöka jorda så mycket som möjligt i m-unit fäste.
rsz_honda_cb500_k3_wiring_diagram_m-unit_v2.jpg(cred till alBundy på sohc4.com)
Det här är kopplingsshcemat jag använder, allt förutom startmotorn för sån har jag ingen! allt utom regulator/likriktare och tändspolar jordas i m-unit fästet är tanken!
 
Okej, och då är det en kil per kontakthus eller? vad är kilens funktion?
Kommer definitivt att lägga ut kablarna innan jag börjar koppla!
ang jordning så ska jag försöka jorda så mycket som möjligt i m-unit fäste.
View attachment 434948(cred till alBundy på sohc4.com)
Det här är kopplingsshcemat jag använder, allt förutom startmotorn för sån har jag ingen! allt utom regulator/likriktare och tändspolar jordas i m-unit fästet är tanken!

Bra med ett anpassat elschema att utgå ifrån.
Kilen låser stiften.
https://www.youtube.com/watch?v=LIR9-ZdG958
 
Det är korrekt, men du behöver kil också, samt ev tätningsplugg (om du tex inte behöver använda alla poler i en kontakt.) Kolla på "relaterade produkter" till resp kontakthus.
Yes, kör med ATM överallt. 7.5A är max på dom, och det är ju mer än tillräckligt även för helljus på tex en H4. ATM är fysiskt mindre än AT, och det kommer du garanterat att bli hjälpt av på en hoj. Det gäller ju bland annat att förlägga kontakterna där de fysiskt få plats på hojen, det är bl.a därför man ska lägga ut alla kablar på hojen först. Annars kan man hamna i en återvändsgränd.

Minimera även antalet jordpunkter på hojen, och förlägg dessa jordpunkter till ett torrt, skyddat och lättåtkomligt ställe, tex under sadeln. Många TV-hojbyggare jordar lokalt överallt, det ger ofta dålig driftsäkerhet, jobbig felsökning, samt kan också ge strömmar genom tex styrlager (om man tex jordar framlampa lokalt i gaffeln). Titta på moderna hojoriginalelsystem om du kör fast, då kan du se hur proffsen har gjort.

Många TV- och YT-hojbyggare flabbar ofta över hur mycket kablar det är i ett originalelsystem. Men det finns faktiskt ofta ingenjörsmässiga anledningar till det. Bla just centraliserade jordpunkter.

Håller likt TS också på att bygga nytt elsystem, med m-unit, och ser i samband med det över de delar av originalhärvan som jag måste behålla. Bl.a. regulatorn har i nuläget en otät flatstiftskonktakt som jag helt skulle vilja täta då den sitter exponerat, men känns tveksamt att byta ut denna mot at/dt-kontakt? Är trots allt 150+ W som går igenom den vilket är nära max även för den större AT-kontakten(13A)? Har du någon rekommendation för detta?
 
Hej. Håller på med liknande bygge på en cb750 72. Någon som vet hur man ska koppla om man ska använda sig av dödarknappen mot m-unit? Vill inte använda start knappen till både start och dödare.
 
Hej. Håller på med liknande bygge på en cb750 72. Någon som vet hur man ska koppla om man ska använda sig av dödarknappen mot m-unit? Vill inte använda start knappen till både start och dödare.

Jag har funderat på samma sak, och tror jag har svaret på detta. För det första, du kan inte använda m-uniten till detta.

Det dödaren gör är att den bryter strömmen mellan tändsystem och tändspolen, alternativt bryter ström till CDI, så du får helt enkelt hitta vilken kabel detta är. I mitt fall är dödaren kopplad sådan att jag inte kan använda den, då samma strömkälla går först till dödaren och splittar därefter till CDI och startknapp/relä. Högst troligt kan du behålla originalkablaget just för dödaren i ditt fall, men kanske passa på att byta ut kablarna när du håller på.
 
Motorn och allt till den ligger på AUX på M-unit. Samma med bakljus, instrumentbelysning och whatnot. Väldigt primitivt. Jättemycket på en säkring. Så du få lägga killswitch, run/off-knapp mm på samma lina som matar tändspole; bränslepump mm.
 
Lägger in en följdfråga, vilken crimptång funkar ok? Ngn dom testat biltemas t ex?
 
Lägger in en följdfråga, vilken crimptång funkar ok? Ngn dom testat biltemas t ex?

Bumpar den här tråden lite och undrar samma som freiman; Vilken är den lämpligaste crimptången för dessa stift? De som förekommer i instruktionerna är ganska dyra. :confused:
 
Jag har byggt om elsystemet ganska brutalt på min Bandit. Alla connectors original köpta i Japan. Till det har jag nyttjat Biltemas crimptång, vilken fungerat alldeles utmärkt med ordentlig pressning av kontakten.
 
Lägger in en följdfråga, vilken crimptång funkar ok? Ngn dom testat biltemas t ex?

Bumpar den här tråden lite och undrar samma som freiman; Vilken är den lämpligaste crimptången för dessa stift? De som förekommer i instruktionerna är ganska dyra. :confused:

Biltemas crimptång 71656 är rätt modell för Elfas AT samt ATM stift. Det är den jag använder.
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top