Eld ur ljudämparen

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Har en zx9r -96:a som är ombyggd till fighter.
När man drar på och släpper gasen smäller den en hel del och varvar man upp han så kommer det en flamma ur ljudämparen. Är det nåt jag behöver oroa mig för?

Edit: ett annat problem jag har är att jag tycker hojen dricker lite väl mycket soppa. läste i en annan tråd att det kan vara fel på termostaten, att den hojen det skrevs om inte var tillräckligt varm och fetade till blandningen. Så min fråga är vart ska tempmätar strecket ligga nånstans? eftersom det inte står grader på mätarn utan visar bara från minimum värme till maximum värme.
Tidigare då jag tränade på krypkörningen så gick fläkten igång när mätaren var i mitten av minimum och maximum gränsen. Vart sitter termostaten och hur kan jag kolla ifall det är det som är problemet?

Last edited:
Förgasare på den hojen va? Att det smäller vid avslag är normalt och även att det kommer en skvätt eld då och då är inget jag hade oroat mig över. Det är säkerligen inget farligt, däremot hade jag nog börjat fundera över hur bestyckningen är alt. tändningen är ställd - om det är MYCKET eld o grejer vi pratar om. Typ..

Fråga #2 lämnar jag till någon annan som kan hojen.

Att fläkten går igång är normalt. Om man puttrar runt med en sån hoj du har i stadstrafik eller krypkör osv så tar det inte lång tid innan tempen är sjukt hög och fläkten kickar in. Däremot kan du ju kolla att du har rätt mängd kylvätska i systemet och att allt verkar schysst f.ö.

Förgasare på den hojen va? Att det smäller vid avslag är normalt och även att det kommer en skvätt eld då och då är inget jag hade oroat mig över. Det är säkerligen inget farligt, däremot hade jag nog börjat fundera över hur bestyckningen är alt. tändningen är ställd - om det är MYCKET eld o grejer vi pratar om. Typ..

Fråga #2 lämnar jag till någon annan som kan hojen.

Yes förgasare.
Okej inget jag behöver oroa mig med andra ord :)
Nej det är inte mycket eld utan varvar jag upp motorn kanske nån liten flamma dyker upp. inte alltid men ibland.

Kastar man pengarna i skön om man tankar 98?

Att fläkten går igång är normalt. Om man puttrar runt med en sån hoj du har i stadstrafik eller krypkör osv så tar det inte lång tid innan tempen är sjukt hög och fläkten kickar in. Däremot kan du ju kolla att du har rätt mängd kylvätska i systemet och att allt verkar schysst f.ö.

Okej ang. fläkten är jag inte orolig, utan vilket temp har hojjen när den står i mitten? eller på andra lägen.

Kylarvätska har jag i kylaren, men ingen aning om vad som är rätt mängd :S

Last edited:
E det så här du menar:D

Nått o va orolig för? Nej:)

Last edited:
Slår du i varvstoppet när det kommer eldflammor? Isf är det för att du har ofärbränt bränsle i avgasröret som börjar brinna när den tänder igen.

Kastar man pengarna i skön om man tankar 98?
Är hojen optimerd för 95 oktan går den troligtvis bäst på det, se manualen.

Högre oktantal ger ingen fördel om inte hojens komp kräver det (eller har knacksensor som sänker tändning vid för låg oktan) men en liten fördel är att det är mindre etanol i 98an vilket gör att den får något högre energiinnehåll, dock inte tillräckligt för att motivera prisskillnaden...

Termostatgivaren bör sitta på baksidan av kylaren mot motorn till, på höger eller vänster sida i "plåten" två trådar är fästa på den och skruvas ur med en större ringnyckel eller dylikt.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT