Elallergi - vilken bluff! Eller?

• Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date

Dr.Bike

Guest
Är elallergi en stor bluff?

Ser inte alltid "elallergiker" ut som ufo:n?
Verkar inte deras självställda diagnoser lite väl diffusa?

För MIG verkar det vara humbug, om jag tittar på det ur ett vetenskapligt perspektiv.
Varför då?
Jo, dels är de väldigt inkonsekventa i sin a symptombeskrivningar, dels i vad som ger och ffa vad som INTE ger allergin/symptomen.

Samma sak med sättet de skyddar sig på.

Titta på de som klär sig i hönsnät t.ex (Farradays Bur)
Det ser förvisso heltokigt ut, men tanken är rätt.
Men...
Nu räcker det ju inte bara med ett nät vilketsomhelst...det de har bommat dessa herrar och damer, är ju att för varje given frekvens på strålningen
finns det EN storlek på maskorna som blockerar.
ALLA andra frekvenser släpps ju igenom i olika hög grad.
Det är bara ETT exempel.

En annan spånkommentar från teven nyss: Jamen jag kan ju ha TRÅDLÖST nätverk hemma!
:skrattaåt
Fatta: först säger de att de INTE tål el/strålning, sen ska de ha trådlöst.
Kunskapen verkar begränsad eller obefintlig om VAD som strålar och inte... man småler lite i mjugg.

Ytterligare: En sa; jag kan inte se på teve.
Nåväl. Även här vet man inte skillnaden på orsak och verkan samt är kunskapen om teknik noll.
Denna kunskap härrör ju såklart från tjocktevens tid!
Den strålade satan.
Numera finns platt-teve som inte strålar alls.
Man kan även ha skärmfilter a´la TCO-godkänd.

Osv osv

Kliar i sköldkörteln, bildas gift i hjärnan, stickningar och astmaanfall, borta i huvet, snurrig, energin går ur kroppen...

Nä - i blindtest hade de åkt dit.
Varenda en, Sanna mina ord.

Arbetsskygga ufon eller vad?

Nu är det en kvinna som krystar fram rapar när hon lämnar hemmet...
Mysko reaktion!
Hon säger: - det bildas gift i hjärnan!
(men! hon har en inbyggd förmåga att "kapsla in det" tills hon får nån tablett av sin kille...som i sin tur INTE var elallergiker tidigare, men efter att ha varit ihop med denna tjej så "blev" han det efter 1,5 månader...)
Gå siffra

Nu är tydligen micken reportern har en fara... den är "förgiftad"...
*tar mig för pannan*
Måste blänga mer på teven nu! :D

Helt otroligt program!
Kanal 5
Nu!

Last edited:
Jag är allergisk mot allt utom Kobebiff och Moet. Eftersom det är en sjukdom skall såklart Staten stå för mina behov.

Jävla dumheter är vad det är.

Den mer korrekta termen är elöverkänslighet, och visst finns denna symptom.

Men sen går det överstyr när en del ser möjligheten att bli gratis försörjd...

Attention seekers. Du skulle nog kunna bota dem hemma i garaget med lite verkliga problem.

Dr.Bike skrev:
Nä - i blindtest hade de åkt dit.
Varenda en, Sanna mina ord.

FEL!

I ett blindtest här i Umeå där det finns forskning på saken åkte ungefär 50% dit, dom andra 50% gissade rätt på om dom befann sig i ett totalt elsanerat rum eller ett rum med extra kraftiga elektromagnetiska fält.

Precis som kontrollgruppen av helt friska personer med andra ord...

Jag har faktiskt för mig att kontrollgruppen gissade lite bättre, men inom statistisk felmarginal.

kan ju vara nåt i deras hjärna oså.. den styr man inte alltid över har jag märkt..
har haft problem med ångest och annat skit förr och kan känna av det ibland men kan hantera det. jag vet när jag får ett "anfall" vet att de är på "låtsas" men ändå kommer de.. nuför tiden säger jag i princip åt min hjärna att sluta.. fy faen va wierd jag lät där :rolleyes:
jag får nog skriva in mig på psyket iaf. :huvet

kan ju vara nåt i deras hjärna oså.. den styr man inte alltid över har jag märkt..
har haft problem med ångest och annat skit förr och kan känna av det ibland men kan hantera det. jag vet när jag får ett "anfall" vet att de är på "låtsas" men ändå kommer de.. nuför tiden säger jag i princip åt min hjärna att sluta.. fy faen va wierd jag lät där :rolleyes:
jag får nog skriva in mig på psyket iaf. :huvet

De e så de funkar om man är hyffsat frisk i skallen men ändå får ångestanfall :näsblod

I hate wierdos men jag är ett själv :huvet

Soft att få en egen stuga och kratta morötter när man istället skulle ha knegat.
Undrar om det inte kliar lite i min tallkottekörtel nu. *raaaap*

Dr.Bike skrev:
Denna kunskap härrör ju såklart från tjocktevens tid!
Den strålade satan.

Minns att de äldre som satt framför terminaler på terminalernas tid sa att de kunde få en del problem -rödflammiga osv., minns jag rätt så blev det något lustigt med smink, kanske var så att sminket åkte av och fastnade på skärmen och de fick gå hem osminkade :D

Last edited:
FEL!

I ett blindtest här i Umeå där det finns forskning på saken åkte ungefär 50% dit, dom andra 50% gissade rätt på om dom befann sig i ett totalt elsanerat rum eller ett rum med extra kraftiga elektromagnetiska fält.

Precis som kontrollgruppen av helt friska personer med andra ord...

Jag har faktiskt för mig att kontrollgruppen gissade lite bättre, men inom statistisk felmarginal.

Som sagt...
Med statistik kan man bevisa mycket.
Och hur nu dessa tester gick till, kan oxå påverka resultatet. Men jag hör vad du säger, och ja, man får väl tro att de utförde testerna på "bästa" sätt.
Själv hade jag spänt fast dem på en industritrafo, och kollat reaktionerna.
När de krampade som värst hade jag gått fram och sagt att: sorry grabben, kablarna är avhuggna, den här trafon har inte använts sedan 1972...

SKämt åsido.
Såklart det finns påverkan av kraftfält.
MEN som jag sa: De här människorna är så inkonsekventa.
De "bestämmer" själva vad som är ok och inte, och att vetenskapligt försöka förklara att en tjockteve, likaväl som ett trådlöst internet strålar en miljon ggr mer än en glödlampa verka rinte bita.
Iaf inte om människan i fråga "bestämt" att det är just glödlampor som är farliga... (eller att internet lockar såpass att man kan "stå ut")

Skulle NÅGRA människor vara elöverkänsliga så är det lokförarna.
Inget rapporterades om att de var akut/direkt känsliga i samband med de enorma kraftfält som ett ellok levererar i sin omedelbara närhet.
Däremot fick många leukemi...

De kraftfält dessa människor talar om i elöverkänslighetssammanhang är ofta inte ens mätbara.

Så inkonsekvensen samt rent fysiska fakta får iaf mig att tveka.
Men som sagt... man kan inte ta ifrån människor deras upplevelser.

Sen om det är psykiskt/psykosomatiskt, äkta, eller hittepå, eller vad det är... det är en fråga att diskutera.

Psykosomatisk sjukdom. Botas med terapi. Så enkelt är det.

Jag lutar åt den teorin oxå.

Väntar med spänning på att Bonny kommer in här nu... han kanske vet?

Last edited:
Inget snack om att de mår dåligt av att vara i närheten av elektricitet och strålning.
Men orsaken till att de i programmet mår dåligt av det är knappast strålningen eller elekrticiteten i sig utan vetskapen om att det finns elekrticitet är den utlösande faktorn. Självsuggesion skulle jag tro.

Jag kan tänka mig att det finns folk som på riktigt kan känna av magnetfält typ i närheten av högspänning. Men att någon känner av strålning från mobiltelefoner är bullshit! Det finns en hel del naturlig strålning också.

Skönast var snubben som tog på sig en träningsoverall med myggnät och trodde att det var en skyddsdräkt!

Kan ju vara nånting psykologiskt också. Jag tror inte att alla som påstår att dom har det sitter och ljuger fast en del gör det säkert.

Minns att de äldre som satt framför terminaler på terminalernas tid sa att de kunde få en del problem -rödflammiga osv., minns jag rätt så blev det något lustigt med smink, kanske var så att sminket åkte av och fastnade på skärmen och de fick gå hem osminkade :D

Jepp - och de reaktionerna har jag oxå sett.
Ja faktiskt även (som vi, emn liten grupp) tror var elpåverkan.
I första fallet var det operatörer som satt framför som mest 13 "tjockteve-skärmar" samtidigt, och den strålningen var aggresiv mot huden i ansiktet ja. Helt klart.
I ett specifikt fall/plats, blev två personer mkt illa påverkade oberoende av varann, men på samma sätt... den ene överlevde.
I DET fallet vill jag TRO att det var el, eller direkt verkan av långvarig exponering.

Men därifrån, till att bo i ett torp, miltals ut i hillbillyhåla, är ljusår från varann.
Tur att ingen talat om för dessa personer att den kosmiska strålningen troligtvis är tiotusentals ggr starkare än närmsta mobilmast...

Jag kan tänka mig att det finns folk som på riktigt kan känna av magnetfält typ i närheten av högspänning.

Oja, visst kan man känna av elektricitet och dom fält dom skapar!

Det vet alla som har gått igenom transformatorhallen i ett kraftverk som är i drift, vart enda hårstrå på kroppen stod rakt ut.

Tjejerna i klassen såg ut som maskrosbollar.

Vi besökte ett kraftverk i tredjeklass....

Kan ju vara nånting psykologiskt också. Jag tror inte att alla som påstår att dom har det sitter och ljuger fast en del gör det säkert.

Precis.
Alla ljuger helt säkert inte.
Men orsaken till deras problem är kanske inte el.
Egentligen.

sorry mannen, jag har jobbat i den branschen och fler än en kollega som använde den många timmar per dag med luren mot örat sa samma sak, man märker av den efter ett tag.

Visst gör man det!
Du har ju (vid högeffekt) en 3w "mikrovågsugn" vid ditt öra.
Såklart att den påverkar på den korta distansen.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...