Elakaste caféracern?

Så mycket historia i cafevärlden och byggena har alltid extremt mycket känsla .
En fighter är som någon sa en lösning på ett klotat problem...

Nej sant men 90% av sf byggena är fortfarande klotbyggen.
Men visst sf börjar få en historia o lite mer värde men fortfarande inget liket cr
Nästan motsatsen till varandra skulle jag nog våga påstå :)
Har dock inget emot någon av dom gillar de mesta med motor men cf är en
helt annan klass än sf ...

Sachs-Beast-3.jpg

det där bygget med Folan motor som Sachs stod bakom 2001 tror jag det var- den är nåt jävulskt rå, klart värdig det "moderna" cafe' race stuket- minimalistiskt rå ut i sista gjut piggen på däcken....
ser om jag lyckas få in en bild- gimmie tajm.....

//jj

Last edited:
Nej sant men 90% av sf byggena är fortfarande klotbyggen.
Men visst sf börjar få en historia o lite mer värde men fortfarande inget liket cr
Nästan motsatsen till varandra skulle jag nog våga påstå :)
Har dock inget emot någon av dom gillar de mesta med motor men cf är en
helt annan klass än sf ...

Lite från Wikipedia sen om det är sant eller inte får man avgöra själv:D

Though it has its styling roots in the café racer culture of the 1950s and 1960s, the streetfighter is very much inspired by the new Japanese bikes of the late 1970s and early 1980s,[SUP][10][/SUP] possibly from young riders in the UK who couldn't afford to replace damaged fairings after repeated crashes. Later, more appropriate headlights were added, then high handlebars to aid in wheelies and other stunts.[SUP][11][/SUP][SUP][12][/SUP]

The first sighting of the streetfighter design template was seen in Bike magazine in 1983 when the editor commissioned Andy Sparrow to draw a comic strip to replace Ogri. It was titled 'Bloodrunners' and featured dispatch riders, delivering blood and live human organs for transplant operations in which bikers rode enormous Japanese inline fours with turbos, with no extraneous parts. Fairings, mirrors, pillion seats & rear footpegs etc. were all binned in favour of lightness and handling ability. Under-seat exhausts, dual headlights and the widest sport tyres were de-rigueur.[SUP][better source needed][/SUP]
Actor Huggy Leaver is credited with being inspired to build such customized motorcycles in this style and there was a proliferation of 'ratted' streetfighters in London around the late 1980s. The term streetfighter was first applied to a custom street bike by a British photojournalist and bike builder to a Harley-Davidson customized sports-bike, and later extended to the Japanese four-cylinder customs being created at the time.[SUP][13][/SUP]
[h=2]See also[edit][/h]

Otroligt läcker. Rolands Sands är i mitt tyckte den grymmaste hoj byggaren just nu. Öga för linjer och detaljer "race style".

Men vad fan har dom gjort med avgasröret....En stor lapp på utsidan? Ser ju för jävligt ut, han hade ju kunnat kosta på sig ett sritt nytt rör tycker jag...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT