Elakaste caféracern?

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Min egen uppfattning är att en caféracer behöver se ganska elak ut för att kvalificera som just en caféracer. En stans som liksom är på språng, redo att ta sats och attackera. Framåtböjd. Hukande. Spänd.

Den här hojen som den amerikanske hojbyggaren Roland Sands har gjort, med Honda crossram och en Honda CR500-motor tycker jag gör ett fruktansvärt övertygande jobb i elakhet. Eller vad säger ni? Har ni andra favoriter?
 

Bifogat

  • IMG_0999.jpg
    IMG_0999.jpg
    211.7 KB · Visningar: 583
  • IMG_0997.jpg
    IMG_0997.jpg
    173.6 KB · Visningar: 517
Last edited:
Elakaste Cafe racern vet jag inte om detta är, men det är en rätt frän och nyligen byggd sportster cafe racer.

Den såg ut som en riktig kafferäser och den var snygg. Men, det kanske jag tycker för att den ser ut som en Motomartin framifrån... :näsblod
 
Elaka har jag aldrig tyckt att Café Racers är. De är snarare eleganta och på gränsen till tidlösa.
Streetfighters däremot skall ha attityd och gärna verka lite elaka.
 
Vad är egentligen skillnaden? Caferacer vs streetfighter , annat än vilket årtal dom kommer ifrån. lite samma ide lr?
 
Vad är egentligen skillnaden? Caferacer vs streetfighter , annat än vilket årtal dom kommer ifrån. lite samma ide lr?

Caféracer kommer från 60-talets England och Streetfighter är en 90-tals grej, tror det va Tyskar som börja med det...
En caféracer som en Hot Rod, man plockar bort så mycket som möjligt för den ska gå så fort som möjligt och kom man upp i "The ton" va man kung =)

Streetfighter kommer sig av att man krascha sin kåpade hoj och behövde ett enkelt och billigt sätt att fortsätta åka, av med allt trasigt och på med styre som är över från crossen..
 
Iq6foCb.jpg


Mest markanta skillnaden är att den ena har en sittställning som är liggande som på en sporthoj och den andra har en sittställning som är upprättsittande.

Sen vad det gäller jänkare och deras byggen så har jag aldrig förstått varför de är så ivriga på att plocka bort frambromsskivor från hojar... :va
 
Iq6foCb.jpg


Mest markanta skillnaden är att den ena har en sittställning som är liggande som på en sporthoj och den andra har en sittställning som är upprättsittande.

Sen vad det gäller jänkare och deras byggen så har jag aldrig förstått varför de är så ivriga på att plocka bort frambromsskivor från hojar... :va

Kan tänka mig att det är för att visa upp framfälgen. Känns mer som "just show, no go" om man gör så.

Jag tycker att man kan säga att en streetfighter är som en form av tolkning av en cafe racer men det är absolut ingen cafe racer.
Som tidigare skrivit är en generell cafe racer sportig på ett elegant/tidlöst sätt, en streetfighter är ofta en vulgär sak som vill ha uppmärksamhet (min åsikt).
 
Caféracer kommer från 60-talets England och Streetfighter är en 90-tals grej, tror det va Tyskar som börja med det...
En caféracer som en Hot Rod, man plockar bort så mycket som möjligt för den ska gå så fort som möjligt och kom man upp i "The ton" va man kung =)

Streetfighter kommer sig av att man krascha sin kåpade hoj och behövde ett enkelt och billigt sätt att fortsätta åka, av med allt trasigt och på med styre som är över från crossen..

Iden är väl i stort sett detsamma eller hur!:tummenupp
 
Kan tänka mig att det är för att visa upp framfälgen. Känns mer som "just show, no go" om man gör så.

Jag tycker att man kan säga att en streetfighter är som en form av tolkning av en cafe racer men det är absolut ingen cafe racer.
Som tidigare skrivit är en generell cafe racer sportig på ett elegant/tidlöst sätt, en streetfighter är ofta en vulgär sak som vill ha uppmärksamhet (min åsikt).

Det är vel more go less stopp?
 
Iden är väl i stort sett detsamma eller hur!:tummenupp
Nja....
Den ena är ju till för att framföras aggressivt och roligt främstadels inne i stan, medans den andre är till för att framföras snabbt mellan olika caféer.

Sen är ju engelsmännen upphovsmän till båda typerna av hojar. Första fighterserna kom ju från England, även om nu tyskarna drog hela genren till sin spets genom att rikta upp häcken och göra showbyggen av hojarna.
 
Alla som kör i JoeBar, org gänget (inte dem yngre förmågorna) kör ju olika typer av caferacers.

joe-bar-team-merd.jpg

Håller med Wiseguy, snarare fighter som är elak mm, class och elegans, tidlös design är café! Den 1a bilden, Sands 500a, ser ut som ett hemmabygge, inte alls i klass med vad han/de klarar av att göra (enligt mitt tycke)
 
Nja, en cafe racer var en standardhoj (motorcyklarna som såldes till allmänheten var pendlarhojjar) som modifierats för att se ut (och gå) som en sporthoj/räser.
En Streetfighter är en sporthoj/räser som modifierats för att gå på gatan i samhället.
Just ombyggnaden tycker jag är viktig.
Därför är Hyde Harrier den absolut elakaste.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top