Elak ZX6R -97

shush

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2006
Hoj
zx6r
.. I den benämningen att den är väldigt svårstartad när den är kall, får nästan alltid springa igång den. Ovanpå det så ryker den svart/blå rök vid kraftigt gaspådrag.

Vad göra?

( alla förslag som involverar att jag lägger ut massvis med pengar och tid på att göra någon större motorreparation kommer mötas med ilska, förnekelse, förakt, omvändelse, apati och till sist sorg och erkännande. I den ordningen. )

Bara att puttra iväg till en verkstad och be om det? Hur funkar det?

Nästan gratis, ironi?

Pressar luft ner genom toppen ner i cylindern (dom tar bort ett tändstift) då får dom fram ditt komp !!!!:tungan:tungan

Går säkert att låna på en verkstad. Du får fram kompet i varje cylinder och kan då se om t.ex. kolvringarna e slut, ventilerna ej tätar mm. Går hojen bra när den väl startar? blåryker den då också? Kollat oljan så det ej är vatten i den? kollat kylarvattnet så det ej är olja i det?

Går säkert att låna på en verkstad. Du får fram kompet i varje cylinder och kan då se om t.ex. kolvringarna e slut, ventilerna ej tätar mm. Går hojen bra när den väl startar? blåryker den då också? Kollat oljan så det ej är vatten i den? kollat kylarvattnet så det ej är olja i det?

Hojen går fint när den startar, men blåryker även då när man gasar ur den. Kylvatten och olja ser bra ut. Får väl plocka ner den och ringa en verkstad angående komptest..

Om luftfiltret är dåligt ryker det väldigt mycke, tips.

Ett annat tips, hälla diesel i cylindrarna.. stannar det kvar är det oftast OK om inte.. inte OK.
Varför just diesel? Jo det är väldigt tunt, tunnare än vatten.

Last edited:
Om luftfiltret är dåligt ryker det väldigt mycke, tips.

Ett annat tips, hälla diesel i cylindrarna.. stannar det kvar är det oftast OK om inte.. inte OK.
Varför just diesel? Jo det är väldigt tunt, tunnare än vatten.

Är det inte bättre att köra med T-röd/någon sprit? Hyfsat lika viskositet samt att det dels blandar sig bättre med bensin (om den är ok och du ska starta hojen, missförstå mig inte, självklart ska så mycket som möjligt av spriten tas bort innan uppstart (vätska=inkompressibelt=inte kul när motorn ska snurra runt) och avdunstar lättare om den tar sig ner i vevhuset och avdunstar när moppen startar.

Annars kan du testa slänga i nya stift. Går den fint på alla cylindrar (blir avgasrören lika varma lika snabbt)?

Är det inte bättre att köra med T-röd/någon sprit? Hyfsat lika viskositet samt att det dels blandar sig bättre med bensin (om den är ok och du ska starta hojen, missförstå mig inte, självklart ska så mycket som möjligt av spriten tas bort innan uppstart (vätska=inkompressibelt=inte kul när motorn ska snurra runt) och avdunstar lättare om den tar sig ner i vevhuset och avdunstar när moppen startar.

Annars kan du testa slänga i nya stift. Går den fint på alla cylindrar (blir avgasrören lika varma lika snabbt)?

Men sprit har väl en förmåga att avdunsta? Annars är ju de bättre som du säger. :tummenupp

Jo, det gör det. Men frågan är hur länge det behöver ligga med sprit i.

jag fyller cylindrarna med diesel på kvällen när jag går hem för dagen sen kontrollerar jag på morgonen. En OK cyl släpper inte igenom ens en 10dels milimeter på en vecka..

Jag ska starkt tillägga att detta knep inte är 100%, när man testar cylindrarna och dess kolvringar på riktigt vis trycksätter man systemet..

Ett annat knep är också att känna ifall vevhusventilationen "andas", ska bara komma små små puffar, blåser det som fan så går cylinderkompen genom kolvringarna och ut i vevhuset..tips.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back