El-start ktm, Hur fungerar det?

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Hoj
Ktm 300 -13
El-start ktm, Hur fungerar det?

Hej jag skulle vilja att nån förklara för mig hur 55140026100 BENDIX överför kraften till mitt svänghjul? För när jag snurrar på drevet förhand medsols-motsols så händer absolut inget.

Fungerar den som ett säkerhetsbälte, låser och driver svänghjulet vid högre hastighet?

Bifogat

• bendix.png
    bendix.png
    64.9 KB · Visningar: 217
När du kommer upp i lite högre varv så "skruvar" det mer grovtandade drevet ut sig och greppar i startkransen på svänghjulet.Inträffar dock inte så ofta som man önskar på tvåtaktarna från Österrike;)
Testa att dra isär dreven så märker du.

När du kommer upp i lite högre varv så "skruvar" det mer grovtandade drevet ut sig och greppar i startkransen på svänghjulet.Inträffar dock inte så ofta som man önskar på tvåtaktarna från Österrike;)
Testa att dra isär dreven så märker du.

Nej det har jag märkt :) jag har nämligen fått det problemet redan. Men du menar att den inte ligger på startkransen hela tiden? utan som sagt greppar tag när det är dags..
Funderar på vilket sett den kan strejka och bara snurrar utan att greppa, ska prova att dra isär dreven och se hur det fungerar.

Tack för info

Prova rengöra ordentligt från det vita skitet som dom smort med från fabrik o lägg på ordentligt fett, samt se till att du har BRA tjong i batteriet. Detta hjälpte på min 11a 300 exc, dock funkar den typ 90 gånger av 100 ocg används bara när motorn är varm, kall motor skall kickas

Annars finns det moddar där man fyller utrymmet med fin olja, sök lite på tuben

Prova rengöra ordentligt från det vita skitet som dom smort med från fabrik o lägg på ordentligt fett, samt se till att du har BRA tjong i batteriet. Detta hjälpte på min 11a 300 exc, dock funkar den typ 90 gånger av 100 ocg används bara när motorn är varm, kall motor skall kickas

Annars finns det moddar där man fyller utrymmet med fin olja, sök lite på tuben

Jo jag har smörjt med annat fett, de som fanns där var som du säger skit.
batteriet är det inget fel på och dreven ligger emot och är som nya, allt snurrar och låter som en mixer utan att den verka vilja greppa på svänghjulet.

Så jag misstänker den där Bendix mojängen. därför ville jag veta hur den fungerar så jag kan söka vidare längre in i motorn. har också läst om det där med olja och kall/varm-start.
olja trådde jag bara gällde äldre modeller och jag har tyvärr gjort många kallstarter bgr av lathet :(

Jag tyckte också att mitt batteri var bra,allt lät bara som en elvisp, med ovanstående fix så började min fungera iaf, annars får du prova byta startmotor, batteriet är billigare så hade testat med det först, jag kör med biltema just nu.

Last edited:
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...