El Problem !!!!!

• Thread starter Thread starter The grim reaper
  • Start date Start date
Jag har tyvärr inget cad-program installerat för tillfället, men en enkel lösning är att ta en diod från varje blinkers (anod kopplas till blinkers) och koppla ihop dom båda diodernas katoder, och låta denna knutpunkt mata indikatorlampan. Självklart jordar du även lampan.

zilog skrev:
Jag har tyvärr inget cad-program installerat för tillfället, men en enkel lösning är att ta en diod från varje blinkers (anod kopplas till blinkers) och koppla ihop dom båda diodernas katoder, och låta denna knutpunkt mata indikatorlampan. Självklart jordar du även lampan.
Noe sånt?

Bifogat

• El prob2.jpg
    El prob2.jpg
    26.6 KB · Visningar: 102
The grim reaper skrev:
Vad för typ av dioder skall jag köpa??
Precis vilken som helst. Det er indikatorlampen som bestemmer hvor "kraftig" diode du har behov for. Jeg vil tro at indikatoren er på noen få watt? Har du ikke noe gammelt elektronikk-skrot liggende? Strømforsyning el. dylikt?

Annars får du tjacka en slik på elfa.se http://www.elfa.se/elfa-bin/inforuta.pl?textfield=7018005 Den tåler 3A og det er "overkill"

The grim reaper skrev:
Hm!!
Tänkte inte på det. :rolleyes:
Vad för typ av dioder skall jag köpa??
Finns säkert en massa olika.
Jag har 12v 23W 0,8-1,0ohm på vardera lampa.
Motstånden bak har givetvis samma siffra.
Som sagt så är jag amatör i EL. :rolleyes:

Ta vanliga spärrdioder... du borde kunna köpa dom från en firma som monterar defa billarm..

/Roger..

zilog skrev:
Är det inte lättare att koppla in indikatorlampan emellan höger och vänsterlampans plussidor, då slipper man ha 6v-lampor och tjabbla med dioder.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla