El problem KTM 660 -05

Smurfer

Filosofie kandidat
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
KTM
Hej!
Min hoj stendog efter en liten tur. Hittade felet, ingen gnista. Dock kommer det gnista ibland :va
Någon som haft liknande problem? Typiskt tändspole problem?

Passade på att riva runt lite när jag ändå var nerskitad och hittade 2 avklippta & ihoptejpade kablar i en kabelslang som går ner till stödet. I min iver lyckades kabelslangen landa i bakfjädern och kila fast sig. Jag som redan var lagom irreterad "råkade" dra av kabel ändarna när jag ville ha loss dem. Alltså ingen aning om dom var ihop tvinnade eller inte.

Är det när kablarna får kontakt som dom bryter tändningen eller tvärtom?
Kablarna går ifrån stödet till ...?

Vad är den runda +- märkta grejen längst ut på höger sida bakom kylaren för ngt? Kondensator? Ballar dom ut ofta?

Har som ni märker inga större kunskaper inom el. :rodnar

Om kablarna kommer FRÅN stödet spelar det ingen roll om dom siter ihop eller inte....däremot de motsvarande kablarna som skall vara hopkopplade med dessa kablar skall sitta ihop för att du skall få gnista. Det är en brytare som sitter vid stödet, och den brytaren gör att du inte skall kunna starta motorn med stödet nere. En ren säkerhetspryl altså, dock kopplas den bort av 95% av ägare till dessa cyklar eftersom den samtidigt gör att du inte kan ha mc:n stående på stödet under varmkörnigen.

Kolla under tanken på vänster sida, där sitter det ett knippe kablar, och i denna härvan finns motsvarande kablar som skall sitta ihop. Jag kan tänka mig att föregående ägare bara tvinnat ihop dessa och att det glappar där. Löd ihop dom eller använd en "sockerbit" för att få bort glappet.
Detta är ett vanligt fel, men alltså inget allvarligt.
Lycka till-
BB

Thx :tummenupp
Kikar vidare imorn. Hoppas på att det är just dom här 2 kablarna som spökar.

Om kablarna kommer FRÅN stödet spelar det ingen roll om dom siter ihop eller inte....däremot de motsvarande kablarna som skall vara hopkopplade med dessa kablar skall sitta ihop för att du skall få gnista. Det är en brytare som sitter vid stödet, och den brytaren gör att du inte skall kunna starta motorn med stödet nere. En ren säkerhetspryl altså, dock kopplas den bort av 95% av ägare till dessa cyklar eftersom den samtidigt gör att du inte kan ha mc:n stående på stödet under varmkörnigen.

Kolla under tanken på vänster sida, där sitter det ett knippe kablar, och i denna härvan finns motsvarande kablar som skall sitta ihop. Jag kan tänka mig att föregående ägare bara tvinnat ihop dessa och att det glappar där. Löd ihop dom eller använd en "sockerbit" för att få bort glappet.
Lycka till-
BB

Lycka till-
BB

Det är väll så att den bryts när man lägger i växel, eller så är det på min aprilia. Har hänt mig flera gånger och skulle inte vilja ha den nere vid vänstersväng.

Det är väll så att den bryts när man lägger i växel, eller så är det på min aprilia. Har hänt mig flera gånger och skulle inte vilja ha den nere vid vänstersväng.

Nope, orginal på 660 så kan man inte ha den på tomgång när stödet är nere. Vansinnigt kopplat och därför kopplar i stort sett alla ur brytaren helt.

Kikade över kablaget idag men hittade inte var motsvarande kablar från stödet är hän. Kablarna från stödet är svarta men motsvarande kablar kan ju lika gärna ha en annan färg om dom varit kopplade med en kontakt.
Kan det vara dessa 2 röda kablar? Skumt att dem är skarvade annars...

Sen hittade jag en bunt bruna kablar vid framlampan som är ihop lödade. Har för mig brunt = jord på den här hojen? Hursomhelst så tänkte jag löda ihop dem mera då det såg för j*vligt ut. Har även slipat polerna på tändspolen med slip papper då det erjat lite

Bifogat

• Bild058.jpg
    Bild058.jpg
    118.5 KB · Visningar: 90
Efter att ha slipat div poler, klippt ett par jodar och bytt kabelskor, klippt tändkabeln en bit (kopparn var svart vid tändhatten) samt tagit bort kabeln med skarvningen (inlägget innan) så hade jag gnista igen. Nu gjordes allt på en gång, därför vet jag inte riktigt vad som var orsaken till det hela. :va

Ska rucka lite på kablaget imorn medans hojen är igång och möjligtvis byta kondensatorn. Det är ju lagom kul att råka ut för samma sak igen...

hehe, det viktiga e juh att det funkar nu, eller hur,

Själv lider jag av babianarsle idag då jag körde 22 mil små,små småvägar igår...fan det är ju sjukt roligt med motard!

General Knas!

Efter ha skruvat ihop allt så ville inte hojen starta. Ingen gnista IGEN!
Nu hittade jag äntligen felet som varit orsaken hela tiden.

1 plast spår i kontakten som går ner till cdi'n är brutet. Gissa vilken kabel som går i just det spåret, jo jord jäveln. Med spåret brutet ligger jorden och glappar titt som tätt.

Har varit på Elfa, Superbike och frågat efter en ny kontakt utan framgång.
Tycker att kontakten borde väl ändå vara en hyffsad universal produkt och inte special tillverkad för just KTM.:va

Vart kan man hitta liknande kontakt stycken hän?

Bifogat

• Bild000.jpg
    Bild000.jpg
    71.5 KB · Visningar: 107
Efter ha skruvat ihop allt så ville inte hojen starta. Ingen gnista IGEN!
Nu hittade jag äntligen felet som varit orsaken hela tiden.

1 plast spår i kontakten som går ner till cdi'n är brutet. Gissa vilken kabel som går i just det spåret, jo jord jäveln. Med spåret brutet ligger jorden och glappar titt som tätt.

Har varit på Elfa, Superbike och frågat efter en ny kontakt utan framgång.
Tycker att kontakten borde väl ändå vara en hyffsad universal produkt och inte special tillverkad för just KTM.:va

Vart kan man hitta liknande kontakt stycken hän?

Kan du inte bara koppla förbi kontakten istället?

Kan du inte bara koppla förbi kontakten istället?

Hittar jag inget 18 stifts kontaktdon imorn så får det nog bli en egen tillsvidare lösning ja. Är emot allt vad fulmek heter men samtidigt så vill man ju inte sitta hemma & ruttna när väl vädret slår om

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D