El-problem, Firestorm 98:a

Olzon

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2004
Hoj
Kawasaki ER-6N
Tjena.

På väg hem mot Göteborg efter att ha sett på road-racing på Falkenbergsbanan börjar problemen.

Vid ett tillfälle ser jag varvräknaren och hastighetsmätaren börja "fladdra". Sjunker mot noll och studsar upp igen. Stannar till och stänger av motor och tändning. När jag vrider om tändningen händer ingenting, inget ljus, inget gensvar när man trycker på startknappen.

Stänger av och sätter på tändningen igen. Då startar ljus m.m. Trycker på startknappen och motorn går igång precis, verkade som startmotorn drog dåligt.

"Fladdrandet " på mätarna fortsätter, prövar att stänga av ljuset och då upphör mätar-"fladdret". Dock återkommer det så fort jag bromsar (bromsljus) eller blinkar.

Jag tar mig i alla fall hem, jag har inte stannat motorn sen jag startade den tidigare när jag upptäckte problemet. Sätter på ljuset. På tomgång verkar allt normalt. När jag ger gas börjar både ljus och mätare "fladdra".

Jag stänger av tändningen. När jag vrider på den igen är allt dött i någon sekund sen kommer ljus och display igång. Vrider av tändningen och sen på igen, då är allt ok. Trycker på¨startknappen..... och allt dör. Inte ett ljud från startmotorn utan det bara klickar till och allt är "svart".

Sen dess är den bara helt död.

Jag har inte undersökt någonting närmare. Finns det någon med några tips?? Kan det vara så enkelt att batteriet är kass och inte tar till sig laddning?? Eller generatorn som laddar dåligt?

Jag har bara haft hojen en dryg vecka så jag har ingen jättekoll på Firestorm ännu. Det är en 98:a jag kör. Kan ju tilläggas att motorn gått som den ska hela tiden.

Kan någon hjälpa mig???

Hälsningar Stefan

Kolla så att kabelanslutningarna på batteriet sitter som dom ska,och även andra änden på dom,dvs på startmotor,startrelä och jord-anslutningen mellan batteri o motorblock.
Kablaget vid styrhuvudet från tändningslåset kan det också bli avbrott i.
Sen bör ju batteriet vara fräscht också.

Alltd en början.
Hoppas du hittar det.

Last edited:
kolla huvudsäkringen är den trasig?
Ifall ja och den nya går sönder kan det vara laddregulatorn

Ska undersöka allt jag fått förslag på imorgon. Får hoppas att det är lättlöst, känns surt att stå still när vädret är som det är...

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg