El-mardröm vid inkoppling av ny mätare!

Hast

Hast Photography
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
KTM Duke 690 2012
Hej!

Jag håller ju på med ett streetfighter bygge av en Triumph Daytona T595 1998 och då har jag skaffat en ny mätare, Koso RX1N.
Fixade fram kopplings schema från Triumph så jag förstod ungefär hur jag skulle dra allt. Det var ju hjälp på vägen men vissa grejer har jag fått räkna ut själv.
Men det värsta problemet är ju att hojen är död!
När jag vrider om tändningen så startar mätaren och neutral och allt sånt lyser. Men det kommer inget surrande och det händer inget när jag trycker på startknappen.
Nu är det ju så att vissa kablar behövs inte längre till nya mätaren och kan då systemet få en "flip" och vägra dra igång allt då? Rör sig om 3st grön/röda och 2st svarta kablar som gick ifrån mätaren förut. Eller kan det vara att jag kopplat in den nya mätaren på tändningen som gör detta?
Behöver verkligen hjälp!
Har inte fått "check engine" lampan att lysa heller, för den ska ju lysa innan man startar.

Har en fråga om bränslemätare också, min nya mätare har ju en bränslemätare med digitala staplar, men på min gamla mätare har jag ju bara en lampa som lyser när det börjar bli ont om soppa, då kommer inte nya mätaren att fungera eller? För just nu blinkar den bara, kan välja mellan 100ohm och 510ohm.

Snälla hjälp mig! Har hållit på i 2veckor nu! :confused:

Kopplingsscheman;
Till hojen:
http://www.agbuzz.com.au/manuals/955manual.htm#Wiring

Mätaren:
8539d.jpg

Last edited:
Har hojen startspärr? För jag tycker det låter som att den inte är inkopplad rätt. Kanske har du gjort som en duktig fotograf här på forumet och har en RFID-bricka till ex garaget på din hojnyckelring och genom den stör ut startspärren?

Har du fyra relän under sadeln så kolla om det längst till höger drar när du slår på tändningen.

Kan du inte bifoga någon form av kopplings schema? Så är det lite lättare att försöka hjälpa till:)

Så nu har jag lagt upp det i första inlägget! :)

Har hojen startspärr? För jag tycker det låter som att den inte är inkopplad rätt. Kanske har du gjort som en duktig fotograf här på forumet och har en RFID-bricka till ex garaget på din hojnyckelring och genom den stör ut startspärren?

Gjort lite sökning och hojen ska inte ha det original i alla fall. Och någon RFID bricka finns inte i närheten, har fungerat alla andra dagar jag slagit på tändningen i garaget, innan mätar bytet då.
Tack till duktig fotograf förresten :rolleyes:

Har du fyra relän under sadeln så kolla om det längst till höger drar när du slår på tändningen.

Kan du vidare utveckla?
så här ser det ut under sadeln, ej min hoj dock!
24054150070_large.jpg

Kom precis på en sak! Kan en säkring ha gått? För nu när jag ser bilden jag länkar har den ju en jävla massa säkringar.

Som skäggo säger är det ju fyra relän där, kolla om det längst till höger drar när du slår på tändningen.

Så nu har jag lagt upp det i första inlägget! :)

Gjort lite sökning och hojen ska inte ha det original i alla fall. Och någon RFID bricka finns inte i närheten, har fungerat alla andra dagar jag slagit på tändningen i garaget, innan mätar bytet då.
Tack till duktig fotograf förresten :rolleyes:

Kan du vidare utveckla?
så här ser det ut under sadeln, ej min hoj dock!
24054150070_large.jpg

Kom precis på en sak! Kan en säkring ha gått? För nu när jag ser bilden jag länkar har den ju en jävla massa säkringar.

Som skäggo säger är det ju fyra relän där, kolla om det längst till höger drar när du slår på tändningen.

ni får verkligen ursäkta mig, men "drar". Typ flyttar det lite på sig, låter eller hur menar ni? :)

Som du var inne på själv... Börja med att kolla alla säkringar, sen kollar du dem igen. Testa att byta utvalda säkringar även om de ser hela ut.. de kan vara skadade. Haer varit med om det tidigare.

Som du var inne på själv... Börja med att kolla alla säkringar, sen kollar du dem igen. Testa att byta utvalda säkringar även om de ser hela ut.. de kan vara skadade. Haer varit med om det tidigare.

Yes ska ut och titta på det imorgon! Sällskaps sjuk flickvän håller mig inomhus! Haha!
Kollade igenom manualen så såg jag vilka som var "motor" och "start" relaterade, ska kolla och ev. byta ut dom :)

ni får verkligen ursäkta mig, men "drar". Typ flyttar det lite på sig, låter eller hur menar ni? :)

Att det klickar till i det, precis som blinkersreläet ska låta, fast en gång när du slår av tändningen och ev när du slår av tändningen.

Yes ska ut och titta på det imorgon! Sällskaps sjuk flickvän håller mig inomhus! Haha!
Kollade igenom manualen så såg jag vilka som var "motor" och "start" relaterade, ska kolla och ev. byta ut dom :)

Hur e det med dödarknappen på höger sida av styret?
Vältsensorn fungerar och sitter korrekt?

Batteriet helt 100? Säg inte att det är laddat bara... Kabla från bilen just in case utan att starta bilen.
Ett batteri kan uppföra sig korrekt i viss mån men ändå vara tokslut.

Med stor sannolikhet kommer INTE tankmätaren att fungera korrekt.
Som du säger så har den tidigare bara varnat innan den blev tom.
Förhoppningsvis går det att ställa in samma funktion på nya mätaren.
Troligtvis sitter det en dummare typ av givare i din tank.
Ebay kan du i så fall köpa rätt givare och sätta i tanken om det är viktigt för dig.

Jag blir lite orolig när du gett dig in på ett sånt här projekt när du inte ens har koll på hur ett relä fungerar.
Klart man måste börja någonstans men du har ingen elsäker vän som kan gå igenom det hela med dig`?

Last edited:
Länkarna till elschemat i första inlägget är döda.

Så nu borde det fungera! Länkat direkt till hans hemsida som har dom :)

Att det klickar till i det, precis som blinkersreläet ska låta, fast en gång när du slår av tändningen och ev när du slår av tändningen.

Jaha det var så jag trodde ni menade :) Har inte kollat det än! Ska kolla det när jag kommer hem ikväll, även kolla säkringarna då.

Hur e det med dödarknappen på höger sida av styret?
Vältsensorn fungerar och sitter korrekt?

Batteriet helt 100? Säg inte att det är laddat bara... Kabla från bilen just in case utan att starta bilen.
Ett batteri kan uppföra sig korrekt i viss mån men ändå vara tokslut.

Med stor sannolikhet kommer INTE tankmätaren att fungera korrekt.
Som du säger så har den tidigare bara varnat innan den blev tom.
Förhoppningsvis går det att ställa in samma funktion på nya mätaren.
Troligtvis sitter det en dummare typ av givare i din tank.
Ebay kan du i så fall köpa rätt givare och sätta i tanken om det är viktigt för dig.

Jag blir lite orolig när du gett dig in på ett sånt här projekt när du inte ens har koll på hur ett relä fungerar.
Klart man måste börja någonstans men du har ingen elsäker vän som kan gå igenom det hela med dig`?

Den har jag inte pillat med, och den är i "på" läge.
Vältsensorn?

batteriet fungerade i höstas, och efter det så har CTEK fått stå och tagit hand om det, CTEK har även varit inkopplat när jag testar att starta.

Ska gräva lite djupare i menyerna på mätaren och se ifall jag hittar någon sådan inställning.
Finns det sådana givare alltså? Knappast plug & play? Dock börjar jag vänja mig vid att det inte är på det viset längre ;)

Jo jag vet mycket väl om hur ett relä fungerar, aldrig hört själva definitionen "dra" för ett relä förut bara.

Äntligen! Kom hem alldeles precis och gick igenom säkringarna, trodde inte det skulle vara så enkelt men visst var det de! En säkring hade gått sönder! Så nu surrar den som den ska, relät låter, 'check engine' lyser, så nu är allt frid och fröjd där!

Frågan om bränsle mätaren består..

Frågan om bränsle mätaren består..
Nej, den kommer inte att funka. Givaren i tanken anger antingen reserv eller inte, alternativt reserv och jävligt lite reserv, dvs ganska digitalt. Till instrumentet behöver du en givare som har betydligt mycket bättre upplösning än så, dvs rapporterar x% soppar kvar.

Men därmed inte sagt att du kan få den att visa antingen full eller tom tank/reserv, fast någon annan får svara på hur man isf löser det.

Kan ju inte garantera att du har helt rätt men jag är helt inne på ditt spår vid inlägg #12.

OM det är viktigt att få till det så skulle jag kika efter en hoj som har mätare med upplösning.
Kollat att det är av 500 eller 100 ohmstyp eller köpt och kollat.

Man behöver ju inte slänga i den i tanken utan en karaff med lite soppa i så kan man ju leka lite med den genom att hålla den i olika höjd. Något i denna stilen borde ju vara intressant:
http://www.ebay.com/itm/YAMAHA-YZF-...Parts_Accessories&vxp=mtr&hash=item1e6a982fb6

240 ohm:
http://www.ebay.com/itm/Autometer-U...Parts_Accessories&vxp=mtr&hash=item3a5b028b2e

Från VFR 800. Flottörvariant till trådlindat antar jag.
http://www.ebay.com/itm/Honda-VFR-V...Parts_Accessories&vxp=mtr&hash=item5d2ab02d56

Nej, den kommer inte att funka. Givaren i tanken anger antingen reserv eller inte, alternativt reserv och jävligt lite reserv, dvs ganska digitalt. Till instrumentet behöver du en givare som har betydligt mycket bättre upplösning än så, dvs rapporterar x% soppar kvar.

Men därmed inte sagt att du kan få den att visa antingen full eller tom tank/reserv, fast någon annan får svara på hur man isf löser det.

Last edited:
Ska fundera på det där med nya bränslegivare! Tack för tipsen!
Börjar nog med att koppla en röd lampa som bara lyser istället och kopplar ur den ifrån mätaren :)

Tack till er alla för eran hjälp! Ska testa starta den imorgon för första gången detta året :)

Om han vill ha ut samma funktion igen ja....

R6 99-02 iaf har "bara" reservindikering i instrumentet, ej halv tank med staplar osv.

japp. Personligen tycker jag att reservindikering är tillräcklig. Jag har hittills inte lyckats få soppatorsk på bara detta ;)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT