El hjälp inför besiktningen, BRÅTTOM

URRninja skrev:
Men om nu p-lampan är kopplad i serie med huvudljuset så skulle ju den också slockna om hel/halvljuslampan gick sönder. Vad är det då som lyser svagt i bilstrålkastare när halvljuset är trasigt?

Och varför skulle man behöva ha p-ljus om det aldrig kan användas separat utan alltid lyser tillsammans med halvljuset och slocknar med det, då gör det ju ingen nytta överhuvudtaget?
Nänä, missförstånd, p-ljus är inte kopplat i serie (eller parallellt) med halv, det är en helt separat krets som strömsätts samtidigt som hel/halv, antagligen för att få igång bakljuset.

Och jag har väl inte skrivit att p-ljuset aldrig ska kunna användas separat?
Däremot skrev jag att "p-lampan lyser samtidigt som hel/halv" (lade till det "s" som saknades i det ursprungliga inlägget). P-ljus lyser samtidigt som hel/halv men hel/halv lyser ju inte samtidigt som p-ljus. Är du med?

Robban_C skrev:
Nänä, missförstånd, p-ljus är inte kopplat i serie (eller parallellt) med halv, det är en helt separat krets som strömsätts samtidigt som hel/halv, antagligen för att få igång bakljuset.

Okej, tänkte väl det. Fast det förklarar inte varför hel/halvljuset börjar lysa när man slår på p-ljuset. Det borde bara vara bakljuset som börjar lysa då, inte sant?

Robban_C skrev:
Och jag har väl inte skrivit att p-ljuset aldrig ska kunna användas separat?
Däremot skrev jag att "p-lampan lyser samtidigt som hel/halv" (lade till det "s" som saknades i det ursprungliga inlägget). P-ljus lyser samtidigt som hel/halv men hel/halv lyser ju inte samtidigt som p-ljus. Är du med?

Tror det. Jag tolkade "...Den lyser samtidigt som hel- eller halvljus ..." i din tidigare post som att p-ljuset alltid lyser när hel/halvljus är på. Du menar alltså att när man kör omkring som vanligt så lyser hel/halvljus men inte p-ljuset, och när man slår på p-ljuset vid parkering så lyser hel/halvljus också..?

Men när kan man använda parkeringsljuset separat då (alltså, vad är det användningsområde som gör det motiverat att kräva ett fungarande parkeringsljus på alla fordon)?

URRninja skrev:
1. Okej, tänkte väl det. Fast det förklarar inte varför hel/halvljuset börjar lysa när man slår på p-ljuset. Det borde bara vara bakljuset som börjar lysa då, inte sant?

2. Tror det. Jag tolkade "...Den lyser samtidigt som hel- eller halvljus ..." i din tidigare post som att p-ljuset alltid lyser när hel/halvljus är på. Du menar alltså att när man kör omkring som vanligt så lyser hel/halvljus men inte p-ljuset, och när man slår på p-ljuset vid parkering så lyser hel/halvljus också..?

3. Men när kan man använda parkeringsljuset separat då (alltså, vad är det användningsområde som gör det motiverat att kräva ett fungarande parkeringsljus på alla fordon)?
Tror vi har missförstått varandra i omgångar.
1. Japp. Slår man på p-ljus så börjar baklyset lysa också. När man slår på hel/halv så börjar ju p-ljuset lysa också (oftast börjar p-ljus lysa läget "före" hel/halv på brytaren). Och med p-ljuset även bakljuset.

2. P-ljus (och bakljus) lyser alltid när hel/halv är på.
Men när man slår på enbart p-ljus så lyser enbart p-ljus.

Enligt ovan fungerar det på i stort sett alla fordon jag har kommit i kontakt med. Med det tillägget att tyska bilar (kanske inte dagens men 80-talets) dessutom har långtids-p-ljus också (Suck). Dvs att man med avstängd tändning kan tända p-ljus på bara en sida av bilen (oftast med hjälp av blinkersspaken).

3. Man ska ju kunna ställa fordonet med enbart p-ljus om man är tvungen att parkera åt helvete. Antar jag. Och det är väl därför hojarna har ett p-läge i t-låset som tänder p-ljuset.
Frågan ska nog egentligen ställas till lagförfattarna.

Knata ut och kolla på bilen/hojen (förutsatt att den är schysst). Jag loggar nämligen ut för ikväll nu.
Det här är luddigt att förklara i skrift men rätt enkelt att iaktta in real life.
Oftast måste man ta ur p-lampan ur strålkastarinsatsen eftersom det är svårt att glo på den när halv lyser för fullt.

Last edited:
Robban_C skrev:
Tror vi har missförstått varandra i omgångar...

Jepp, jordens språkförbistring här eller nåt.. Såg just att jag flera gånger hade läst fel på ett ställe i ett av dina tidigare inlägg, sorry. Nu är allt kristallklart.

Du får inte vara så snabb att svara, jag skulle ju hinna logga ut. :)

Var faktiskt lite förvånad ett tag, du brukar ju ha rätt bra grepp om pinalerna. Men det var då jag insåg att det måste vara ett missförstånd. :tummenupp

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka