URRninja skrev:
1. Okej, tänkte väl det. Fast det förklarar inte varför hel/halvljuset börjar lysa när man slår på p-ljuset. Det borde bara vara bakljuset som börjar lysa då, inte sant?
2. Tror det. Jag tolkade "...Den lyser samtidigt som hel- eller halvljus ..." i din tidigare post som att p-ljuset alltid lyser när hel/halvljus är på. Du menar alltså att när man kör omkring som vanligt så lyser hel/halvljus men inte p-ljuset, och när man slår på p-ljuset vid parkering så lyser hel/halvljus också..?
3. Men när kan man använda parkeringsljuset separat då (alltså, vad är det användningsområde som gör det motiverat att kräva ett fungarande parkeringsljus på alla fordon)?
Tror vi har missförstått varandra i omgångar.
1. Japp. Slår man på p-ljus så börjar baklyset lysa också. När man slår på hel/halv så börjar ju p-ljuset lysa också (oftast börjar p-ljus lysa läget "före" hel/halv på brytaren). Och med p-ljuset även bakljuset.
2. P-ljus (och bakljus) lyser alltid när hel/halv är på.
Men när man slår på enbart p-ljus så lyser enbart p-ljus.
Enligt ovan fungerar det på i stort sett alla fordon jag har kommit i kontakt med. Med det tillägget att tyska bilar (kanske inte dagens men 80-talets) dessutom har långtids-p-ljus också (Suck). Dvs att man med avstängd tändning kan tända p-ljus på bara
en sida av bilen (oftast med hjälp av blinkersspaken).
3. Man ska ju kunna ställa fordonet med enbart p-ljus om man är tvungen att parkera åt helvete. Antar jag. Och det är väl därför hojarna har ett p-läge i t-låset som tänder p-ljuset.
Frågan ska nog egentligen ställas till lagförfattarna.
Knata ut och kolla på bilen/hojen (förutsatt att den är schysst). Jag loggar nämligen ut för ikväll nu.
Det här är luddigt att förklara i skrift men rätt enkelt att iaktta in real life.
Oftast måste man ta ur p-lampan ur strålkastarinsatsen eftersom det är svårt att glo på den när halv lyser för fullt.