El från olika elbolag?

• Thread starter Thread starter 237
  • Start date Start date

237

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
BT 1100 Bulldog
Funderar på hur det fungerar när man köper el från ett annat bolag än Mälarenergi.
Vi har el från e-on men får ju hyra ledningarna av Mälarenergi.
Men går elen från e-on till mälarenergi och sen skickar dom den till mig? Har då Mälarenergi en separat ledning med el från just e-on till mitt hus som sedan splittras upp in till min lägenhet :va Förstår ju själv att det inte kan vara så men hur går det till ?

Dom förser elen med en ipadress..

Den du köper elen av matar ut el på det gemensamma nätet, har dom många köpare som tillsammans köper en megawatt så matar dom ut en megavatt på nätet.

All el är gemensam, dom som betalt extra för grön el förbrukar lika mycket tysk brunkol som dom som inte betalar extra.

All el är gemensam, dom som betalt extra för grön el förbrukar lika mycket tysk brunkol som dom som inte betalar extra.

Är väl en sanning med modifikation.. Köps det 100w grön el så är det ju 100w mindre brun som pumpas ut i det gemensamma systemet. Så även om den el som kommer till just hans hus kan va hur brun som helst så minskar ju inköpet av brun el med så mycket som han köpt grön.

Själv är jag lika grön i mitt tänkande som jord så ska väl va tyst :gnissla

Är väl en sanning med modifikation.. Köps det 100w grön el så är det ju 100w mindre brun som pumpas ut i det gemensamma systemet. Så även om den el som kommer till just hans hus kan va hur brun som helst så minskar ju inköpet av brun el med så mycket som han köpt grön.

Själv är jag lika grön i mitt tänkande som jord så ska väl va tyst :gnissla

Nej, det pumpas ut lika mycket brun el ändå, så länge majoriteten skiter i vilken el dom får.

Man säger att dom som inte här betalt extra bara får brun el, men när det blåser får alla grön el, för den går inte att spara till grönel kunderna dom dagar det inte blåser.

Nej, det pumpas ut lika mycket brun el ändå, så länge majoriteten skiter i vilken el dom får.

Man säger att dom som inte här betalt extra bara får brun el, men när det blåser får alla grön el, för den går inte att spara till grönel kunderna dom dagar det inte blåser.

Ja och nej :)

Bolaget du köper el ifrån förbinder sig att leverera motsvarande mängd grön/brun/blå/rosa el du köper ut på det gemensamma elnätet, så rent krasst, om alla elkunder plötsligt ville köpa 100 % vindkraft, skulle det definitivt bli ett problem... :D

Men exakt som du säger, så länge en majoritet inte bryr sig, spelar det ingen större roll (och jag är inte miljöpartist, kanske jag ska tillägga).

Fanns det inte någon som sålde ett filter för en tid sedan, som filtrerade bort el från kärnkraftverk?

Så e-on skickar elen till min elcentral i källaren, men det är fortfarande el från Mälarenergi eftersom all el blandas?

Elbolagen köper rättigheter att förbruka el, och elen till ditt hus kommer till större delen från närmaste kraftverk som producerar el för tillfället, oavsett vem du köper från, om du köper grön, gul eller rosa, oavsett om du säger åt ditt elbolag att du inte vill ha kärnkraft, bor du brevid barsebäck så får du elen därifrån eller så får du ingen el alls :P

För att de tar olika fasta avgifter... Du kommer alltid att få betala en avgift till det bolag som äger ledningen som går in i ditt hus oavsett om du fått tag i snorbillig rysk kärnkraftsel...
Har en sommarstuga och räkningarna därifrån som kommer varannan månad är ungefär lika som de i mitt radhus som kommer var tredje månad, även på vintern när jag stängt av huvudströmmen i stugan....

Sen finns ju vattenkraft som alla säger är så bra. Men har du någonsin sett en bestående fors där ett vattenkraftverk har kommit upp.

Vattenkraft förstör mer för naturen än mycket annat.

[YOUTUBE-ID]_eXp-ZxonhA[/YOUTUBE-ID]

Tidigare skötte staten om produktionen och distributionen av elektricitet.

Problemet med den modellen var att den störde den grundläggande drivkraften
i dagens ekonomi: Rätten för den del av medborgarna som inte vill jobba, att
istället stjäla andra medborgares arbete och pengar.

Därför har man övergått till en ny modell som är så obegriplig att den delen av
medborgarna som blir bestulna accepterar att det enda de behöver förstå är att
de ska betala (mer än i den tidigare modellen, fast de blev lovade att det
skulle bli mindre) dyrt för att få dra ner byxorna, böja sig framåt och bli rövknullade
av elnätsföretagen och elhandelsföretagen.

Är det inte dessutom så att man får sälja grönel till vindturbinernas märkeffekt, att dom sedan bara producerar en bråkdel det spelar ingen roll, det finns ju importerad kolkraft att skicka till dom som har grönel avtal, dom märker ju ingen skillnad.

skulle bli mindre) dyrt för att få dra ner byxorna, böja sig framåt och bli rövknullade

Det fanns väl rätt många små elbolag innan avregleringen innan de stora bolagen dammsög marknaden och köpte upp konkurrenterna så de kunde skapa sin egna monopol/oligopolmarknad. Marknadskrafternas baksida när inte lagar&regler&styrning från politikerna räcker till.

När det gäller elproduktionen så handlar inte längre om att vi kommer att få brist på el i sverige i framtiden, för kapaciteten kommer att räcka till med bland annat beslutet för nya reaktorer och effektivisering av förbrukningen, utan om att Vattenfall&co vill sälja svenskproducerat el utomlands nu när inte den svenska marknaden inte räcker till och de inte kan växa så mycket mer här.

Visst förstör vattenkraften närmiljön liksom att ha ett kärnkraftverk som granne är väl inte så poppis, så det är lite av pest eller kolera.

Sen finns ju vattenkraft som alla säger är så bra. Men har du någonsin sett en bestående fors där ett vattenkraftverk har kommit upp.

Vattenkraft förstör mer för naturen än mycket annat.
"SportFiskarna presenterar", jo jag tackar. Klart att sportfiskarna är emot vattenkraft eftersom de vill ha all fisk för sig själv. Precis som att jägarna vill utrota alla rovdjur så att de kan skjuta fler älgar.
Visst är vattenkraftverk ett stort ingrepp i naturen. Faktum kvarstår dock att det är den renaste och billigaste energikällan vi har i Sverige. Visserligen kan vi ersätta vattenkraften i Sverige om vi bygger runt tio nya kärnkraftsreaktorer, men är du villig att betala dubbel elräkning för att några fiskare ska kunna fånga fler fiskar? Jag tycker inte heller att vi ska ge våra elintensiva industrier ytterligare en stor anledning att flytta verksamheten till Kina.

Mitt förslag till dig: Flytta till Nordkorea! Där finns inga onda företag som stjäl dina (bidrags)pengar på obegripliga sätt. Där finns bara staten som alltid vill medborgarnas bästa.
Skämt åsido... Dagens läge är bättre än förut, men inte helt perfekt. Problemet är att det är för få aktörer som står för elproduktionen. Med lite statlig styrning som förhindrar prissamarbete mellan dem går det nog att lösa det.

Så e-on skickar elen till min elcentral i källaren, men det är fortfarande el från Mälarenergi eftersom all el blandas?
Hela Sveriges elnät är sammankopplat. Om man producerar elenergi så kopplar man in sig på elnätet matar in energin. Även om man i vissa fall skulle kunna ta reda på exakt var den inmatade energin tar vägen så är det fullständigt ointressant.

Förenklat kan man säga att elproducenten (t.ex. E.on) får betalt för den mängd de matar in på elnätet och elkonsumenter (t.ex du) betalar för den mängd de förbrukar. Överföringsförlusterna står nätägaren för (vilket är anledningen till att du inte bara betalar en fast avgift för din elnätsanslutning). Anledningen till att du kan välja fritt vem du köper din elenergi av är att det ska vara en konkurrensutsatt marknad. Det påverkar inte hur elektronerna flödar i elnätet. :)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park