El-fel Viffer

rike

Alla bikers är mina kompisar!
Gick med
24 Apr 2004
Hoj
Triumph Explorer, ET 340 -83,
Hej. En snabb fråga som jag hoppas någon vänlig (viffer-) själ kan besvara:

Hojen laddar inte, den saken är helt klar.

Vid tomgång utan belastning laddar dden 13-14 v men slår jag på lyset sjunker det direkt till 12 v. Har kollat alla lindningarna på generatorn och den laddar som den ska. Jag har även kontrollerat alla kontakter och sprayat dem med 5-56.

Men fortfarande laddar inte pärlan! :huvet

Själva frågan: Är det likriktaren/regulatorn som pajat? Min erfarenhet av detta är dock snarare motsatsen, dvs. att hojen tokladdar istället som nu, för lite? :confused:

Känns fenomenet bekant? Då dessa små metallklumpar är tämligen dyra vill jag gärna vara hyfsat säker innan jag beställer.

Fanx Mates!

rike skrev:
Hej. En snabb fråga som jag hoppas någon vänlig (viffer-) själ kan besvara:

Hojen laddar inte, den saken är helt klar.

Vid tomgång utan belastning laddar dden 13-14 v men slår jag på lyset sjunker det direkt till 12 v. Har kollat alla lindningarna på generatorn och den laddar som den ska. Jag har även kontrollerat alla kontakter och sprayat dem med 5-56.

Men fortfarande laddar inte pärlan! :huvet

Själva frågan: Är det likriktaren/regulatorn som pajat? Min erfarenhet av detta är dock snarare motsatsen, dvs. att hojen tokladdar istället som nu, för lite? :confused:

Känns fenomenet bekant? Då dessa små metallklumpar är tämligen dyra vill jag gärna vara hyfsat säker innan jag beställer.

Fanx Mates!
OK, men hur är det på högre varv? Laddar den då?
SKA laddningen öht gå med plus på tomgång och last???
Inte för att jag har en aning om hur VFRen laddar normalt, men "tror" att det är för mycket begärt att den ska gå plus redan på tomgång..

Kahobe skrev:
OK, men hur är det på högre varv? Laddar den då?
SKA laddningen öht gå med plus på tomgång och last???
Inte för att jag har en aning om hur VFRen laddar normalt, men "tror" att det är för mycket begärt att den ska gå plus redan på tomgång..

Tjena. Ingen skillnad vad gäller laddning och högre varv. Den ger fortfarande bara 12 v även vid 5000 varv med belastning. Utan så grejar den 13-14 v.

Generatorn är helt ok, det har jag kollat. Allt verkar funka fram till likriktaren/regulatorn men inte efter. Har även haft en del andra mysko elfel i samband med detta efter en rejäl regnkörning, men laddningen är "huvudproblemet". De andra fenomenen har emellertid försvunnit.

Men jag undrar följande: är det inte så att om regulatorn pajar så överladdar den batteriet? Och inte som nu, att den "underladdar"? (Ursäkta ordvalet...)

Min crm var ungefär likadan. På tomgång ladda den runt 13-14 volt men när man gasa runt 8 volt. I mitt fall var det bara batteriet som var kass, köpte ett nytt och nu funkar det utmärkt :)

Loy skrev:
Min crm var ungefär likadan. På tomgång ladda den runt 13-14 volt men när man gasa runt 8 volt. I mitt fall var det bara batteriet som var kass, köpte ett nytt och nu funkar det utmärkt :)

Tjena.

Batteriet är nytt och testat och det funkar utmärkt. Jag lutar åt att jag har ett klassiskt regulatorfel på hojen.

Hej rike,

När man felsöker är ett bra tips att man inte ska börja med det troligaste felet utan det som är enklast att fixa. Alltså, gå igenom alla kontakter som rör laddningen. Speciellt de till laddningsregulator och generator. Ta isär alla kontakter, leta efter oxid (oftast grå eller grön), putsa lite med fin fin smärgelduk sprayad med 5-56 eller WD-40 efter smak. Hjälper inte det kan du börja byta delar.

Om regulatorn pajar kan det nog ske både överladdning eller ingen laddning alls. Om den överladdar så märker du det genom att batteriet blir varmt. Kör lite itaget och kolla efterhand.

/Peter

rike skrev:
Tjena. Ingen skillnad vad gäller laddning och högre varv. Den ger fortfarande bara 12 v även vid 5000 varv med belastning. Utan så grejar den 13-14 v.

Generatorn är helt ok, det har jag kollat. Allt verkar funka fram till likriktaren/regulatorn men inte efter. Har även haft en del andra mysko elfel i samband med detta efter en rejäl regnkörning, men laddningen är "huvudproblemet". De andra fenomenen har emellertid försvunnit.

Men jag undrar följande: är det inte så att om regulatorn pajar så överladdar den batteriet? Och inte som nu, att den "underladdar"? (Ursäkta ordvalet...)

Retep skrev:
Hej rike,

När man felsöker är ett bra tips att man inte ska börja med det troligaste felet utan det som är enklast att fixa. Alltså, gå igenom alla kontakter som rör laddningen. Speciellt de till laddningsregulator och generator. Ta isär alla kontakter, leta efter oxid (oftast grå eller grön), putsa lite med fin fin smärgelduk sprayad med 5-56 eller WD-40 efter smak. Hjälper inte det kan du börja byta delar.

Om regulatorn pajar kan det nog ske både överladdning eller ingen laddning alls. Om den överladdar så märker du det genom att batteriet blir varmt. Kör lite itaget och kolla efterhand.

/Peter

Du har rätt, tack.

Jag har kollat allt och rengjort men ska kolla rubbet i morgon igen.

Återigen; tack!

rike skrev:
Du har rätt, tack.

Jag har kollat allt och rengjort men ska kolla rubbet i morgon igen.

Återigen; tack!

Sorry, jag läste dåligt. Såg att du redan varit på med 5-56.
Hur har det gått?

Retep skrev:
Sorry, jag läste dåligt. Såg att du redan varit på med 5-56.
Hur har det gått?

Allt ok fram till likriktaren/regulatorn. Efter att ha konsulterat andra viffer-sajter har jag förstått att det handlar om ett tämligen vanligt fel på viffrar -the "rectumfrier".......

Dock var det nytt för mig. Nytt är beställt och jag håller tummarna att det bara var regulatorn som spökade....

Fanx i alla fall

rike skrev:
Allt ok fram till likriktaren/regulatorn. Efter att ha konsulterat andra viffer-sajter har jag förstått att det handlar om ett tämligen vanligt fel på viffrar -the "rectumfrier".......

Dock var det nytt för mig. Nytt är beställt och jag håller tummarna att det bara var regulatorn som spökade....

Fanx i alla fall

Jag tror att jag har samma fel.Vart köpte du den nya regulatorn och vad fick du ge för den

BlackBull skrev:
Jag tror att jag har samma fel.Vart köpte du den nya regulatorn och vad fick du ge för den

Tjena

Här beställde jag grejerna:

http://www.samsmotor.se/

Jag kan varmt rekommendera dem! God service och trevliga killar. Har du kollat upp om du omfattas av Hondas förlängda garanti på reulatorerna? Jag ska kontakta Honda så snart de är tillbaka från semestern (om två veckor) för att höra om de kan tänkas ta sitt ansvar då det tydligen är ett vanligt fel.

Kika här om garantin:

http://www.bikersoracle.com/vfr/forum/showthread.php?t=42490

rike skrev:
Tjena

Här beställde jag grejerna:

http://www.samsmotor.se/

Jag kan varmt rekommendera dem! God service och trevliga killar. Har du kollat upp om du omfattas av Hondas förlängda garanti på reulatorerna? Jag ska kontakta Honda så snart de är tillbaka från semestern (om två veckor) för att höra om de kan tänkas ta sitt ansvar då det tydligen är ett vanligt fel.

Kika här om garantin:

http://www.bikersoracle.com/vfr/forum/showthread.php?t=42490

Tack jag ska kolla upp det där med honda.
Kollade mitt reg bevis och den vart reg första gången 990730. :gnissla
Men man kan ju alltid försöka med dom ändå.

Tjena. Hör av dig efter du har snackat med Honda, kanske vi kan trigga dem om vi är fler?

Hade

Tjena Rike,

jag har blivit tipsad av en duktig mc-mek om två kända fel på 5:e generationens VFR(98-01).
Tydligen är det inte ovanligt att kabelstammen som går till laddregulatorn ligger och nöter på en kupolmutter, vilket orsakar kortslutning och annat elände. Muttern är placerad på insidan av bakramen, en liten bit från regulatorn. Lyft upp kabelstammen från bulten med ett buntband.

Ett annat känt fel är att jordningen till regulatorn inte är tillräcklig. Detta avhjälpte jag med att dra en extra jordkabel från en av regulatorns fästpunkter på bakramen till en 'riktig' jordpunkt på ramen, placerat på höger sida, nere vid tanken.

Har inte sjäv, ännu, haft problem med regulatorn. Hoppas att dessa åtgärder hjälper. Förresten, kanske man skulle göra ett nytt inlägg och tipsa övriga VFR-ägare om detta. Med bilder å de'.

Mvh,

/Peppe

Tackar.

För min del var det "rectumfriern" (regulatorn/likriktaren som var felet). Den är bytt nu och allt funkar perfekt. Jag mätte spänningen före och efter bytet och det blev stor skillnad. Jag tror dock att jag förstår vad du menar, jag ändrade kabelstammen innan bytet, just för att det inte skulle nöta. Och en extrajord till R/R är kanske inte så dumt? Det är något att fundera på.

Återigen; Fanx!

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back