El-fel Tiller

Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag blir vansinnig :huvet

Idag kom en ny spänningsregulator på posten, jag skulle äntligen slippa ladda batteriet varje natt ...

Jag satte dit den nya regulatorn, men hojen var stendöd, inte en diod lyste, ingenting !!!
Satte tillbaka den gamla, ingen skillnad . stendöd....
kollar varenda säkring både nere vid batteriet och vid styret.

Vad kan vara fel? jag körde hojen hem från jobbet i dag utan några problem

Hjälp ....
 
Polarn hade isär HELA elsystemet på sin hoj innan han hittade felet. Glapp i dödarknappen på styret...
K.I.S.S keep it simple stupid!:smasha

Annars är det bara att börja jaga med multimetern, kolla att alla delar har kontakt, rätt motstånd osv...
 
Även om man plockar bort regulatorn borde väl instrumentpanelen lysa , -eller ?
 
Om regulatorn varit paj är det ganska troligt att batteriet är sönder laddat pga över/under spänning till batteriet.. Pröva ett friskt batteri.. Annars mät upp statorns lindning.
 
Det är fullt kräm i det nyladdade batteriet . ändå helt dött.
Det känns som batteriet inte har kontakt med hojen eller tvärt om. jag har mätt upp allt som tänkas , förra veckan så fanns det 3x75 V växelström
Det är ju inte världen svåraste att byta regulator, så jag tror inte att det är det som är felet .

Jag vet inte var jag skall börja ....
igår hade jag lust att elda upp skiten på garageuppfarten:mad:
 
Last edited:
Även om man plockar bort regulatorn borde väl instrumentpanelen lysa , -eller ?
En mycket rimlig tanke..
Jag skulle titta lite runt kablaget batteri-startrelä- upp till en ev säkringshållare..
Tror inte att reg i sig har något att göra med "dött elsystem", mer sannolikt ligger felet i transporten från batteri till tändlås/förbrukare..
 
Problemet är löst !!! :tummenupp

Efter att ett antal 30A säkringar, kom jag fram till att den kines som monterade kontakterna hade vänt kontakten från regulatorn upp och ner ....
Det som skulle vara + var -.
Man kan konstatera att jag rev halva jävla motorcykeln i onödan.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top